Hvornår og hvor længe på ferie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juni 2016

RosSofi

Min søn var ude på forlængede weekender fra han var 1,5 (nok nærmere 1 år og 9 mdr)

Da han var 3 år var han en uge på ferie hos mine forældre og da han var 4 år var han 14 dage på ferie hos dem.

Det gik fint, men 14 dage var lidt for længe for alle parter.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2016

lineog4

Mine har aldrig, men det er af den simple grund de kun har en mormor og hun bor ikke et sted hvor det er muligt hun har vores børn på ferie og ja bor 5 minutter væk, så ville måske også være lidt underligt. 

Hvornår og hvor længe afhænger vel af barnet. Min den yngste der fylder 6 om 2 uger sendte jeg gerne en uge til mormor, mens ham på 8 år max selv ønsker en overnatning så mangler mor. Min største datter var på koloni i starten af 3. Klasse med 3 overnatninger og elskede det (og det var i min ferie) og derfor elskede jeg det også, men er super glad for lillebror ikke skal det samme for han ville hade det ergo ville jeg også hade det på hans vegne. 

Så det afhænger vel helt af muligheder, familierne og børnene 

Anmeld Citér

26. juni 2016

RosSofi

Det er ikke noget vi har fortrudt på noget tidspunkt. Min datter har som sagt hygget sig enormt meget, for hun er meget tæt med sin mormor. Og ville ikke gøre det hvis det bare var for hyggens skyld fra vores side og fordi vi kedede os eller noget. Det var hårdt tiltrængt, for vi syntes det var bedre med en mor der havde overskud, end en der var på vej ned i et udkørt hul. Jeg havde en ret svær høj-risiko graviditet, og et hårdt første år efter det. Og ja, det tærede også på vores forhold, og mit forhold til mig selv og alle andre omkring mig. Synes jeg går i gang med at forsvare mig, selv om jeg egentlig ikke føler jeg behøver. Hvis jeg gør, så er det da kun overfor min mor, for hun er da den eneste der har haft det lidt hårdt med det. Men hun bakkede os fuldstændig op i vores beslutning, sammen med resten af vores familie på begge sider. 

Jeg ville ønske, at du ikke var anonym, for jeg synes ikke, at der er noget som helst at skamme sig over. 

Hvis i var rejst fra jeres datter og efterladt hende hos perifære bekendte eller bedsteforældre, der var åbenlyst ude af stand til at tage sig af hende eller som hun ikke havde et forhold til, var det en anden sag. 

Min eksmand og jeg var som sagt væk fra vores søn i 14 dage. Han var godt nok 4 år, men det var en lignende situation, vi havde virkelig brug for det (pga min angst og depressioner (som jeg desværre har haft siden han blev født)).

Men altså kort og godt, det er forskelligt, hvor hårdt det er for folk at have børn, og så længe barnets tarv bliver tilgodeset, kan jeg ikke se problemet i at indrømme, at man har mere behov for frihed end visse andre.

Vi mennesker har bare ikke det samme overskud eller vilkår her i verden.

Og sorry, det var ganske off topic

Anmeld Citér

26. juni 2016

TNBC

Anonym skriver:

Vi har fx et dele barn med 7/7 ordning. 

Når man endelig har ferie med barnet i mere end 14 dage max 3 uger. Så er det da ikke fedt at skulle undværer sin datter i 1-2 uger fordi bedsteforældre skal have tid. 

Det synes jeg i hvertfald ikke. Og ville aldrig gå her hos os  

Så kan de vel have hende når du ikke har ferie?

Anmeld Citér

26. juni 2016

Anonym

Rosa-Sofia skriver:

Jeg ville ønske, at du ikke var anonym, for jeg synes ikke, at der er noget som helst at skamme sig over. 

Hvis i var rejst fra jeres datter og efterladt hende hos perifære bekendte eller bedsteforældre, der var åbenlyst ude af stand til at tage sig af hende eller som hun ikke havde et forhold til, var det en anden sag. 

Min eksmand og jeg var som sagt væk fra vores søn i 14 dage. Han var godt nok 4 år, men det var en lignende situation, vi havde virkelig brug for det (pga min angst og depressioner (som jeg desværre har haft siden han blev født)).

Men altså kort og godt, det er forskelligt, hvor hårdt det er for folk at have børn, og så længe barnets tarv bliver tilgodeset, kan jeg ikke se problemet i at indrømme, at man har mere behov for frihed end visse andre.

Vi mennesker har bare ikke det samme overskud eller vilkår her i verden.

Og sorry, det var ganske off topic

Du har ret, burde have groet mig et par.. men kunne bare ikke overskue evt. negativitet, folk kan være lidt hårde herinde, uden at kende dem der deler noget særlig godt, eller videre kontekst.

Det jeg ville med mit oprindelige svar var bare at sige, at længden og "tidligheden" på sådan en ferie er vel i høj grad afhængig af forholdet mellem barnet og den man efterlader barnet hos. For helt rigtigt - vil jo ikke efterlade hende hos bedsteforældre hun måske kun ser en gang om måneden eller lignende. Og det kan godt lade sig gøre så tidligt også, selv om det selvfølgelig også var hårdt for os - de sidste 5 dage kunne vi næsten ikke sidde stille, og talte mest om hvor meget vi glædede os til at se hende igen. Vi er så heldige at hun er så vild med sin mormor - vil ringe til hende hver dag, og det kan ikke gå hurtigt nok med at få pakket taske hvis hun får at vide hun skal over til mormor.

Anmeld Citér

26. juni 2016

modesty

Anonym skriver:

Hej :-) 

Jeg kunne godt tænke mig at vide i hvilken alder jeres børn kom på rigtig ferie hos bedsteforældrene og hvor længe var de det? Snakker ikke en enkel dag med overnatning men sådan rigtigt ferie f.eks. i sommerferien :-) 

Sidste sommer var min søn 3,5 og da havde han 4 overnatninger hos mormor og morfar (som han kender rigtig godt og tit har en enkelt overnatning hos) i deres sommerhus. De 4 overnatninger gentog vi igen da manden og jeg var i Paris for cirka 4 mdr. siden. Og igen her til sommer skal han have 4 overnatninger i deres sommerhus.

Jeg overvejede lidt om vi skulle oppe til 5 overnatninger i år fordi han er så tryg ved mormor og morfar og tit hænger ud med dem - men jeg er nået frem til at jeg synes at det er for meget.

Anmeld Citér

26. juni 2016

Anonym

TNBC skriver:

Så kan de vel have hende når du ikke har ferie?

Ja det kan de helt bestemt. 
men ikke i alle 7 dage..... 

Anmeld Citér

26. juni 2016

sandramor

Anonym skriver:

Vi har fx et dele barn med 7/7 ordning. 

Når man endelig har ferie med barnet i mere end 14 dage max 3 uger. Så er det da ikke fedt at skulle undværer sin datter i 1-2 uger fordi bedsteforældre skal have tid. 

Det synes jeg i hvertfald ikke. Og ville aldrig gå her hos os  

Hmm altså forstår godt hvad du mener..... Men altså årh ved ikke lige hvordan jeg skal formulere mig uden det misforståes.....

men det lyder som om du mener at fordi DU ikke sys det er fedt at undvære sit barn så skal dit barn ikke på ferie..... ? Er det rigtig forstået?

det er jo barnet og bedsteforældrene der handler om.. Og det at give barnet en god oplevelse og hygge med sine bedsteforældre....<3

og hvis barnet har en 7/7 ordning er det jo vant til at være væk fra mor/far....

Men vil det så sige at dit barn aldrig kommer på ferie hos bedsteforældrene fordi du vil ikke undvære dit barn i sommerferien? Så ku man måske gøre det uden for sommerferien?

Det er slet ingen bebrejdning... Kun en undren

men ja selvfølgelig hvis barnet ikke har prøvet det ved det heller ikke hvad det går glip af  d 

Anmeld Citér

26. juni 2016

TNBC

Anonym skriver:

Ja det kan de helt bestemt. 
men ikke i alle 7 dage..... 

Har jeg sagt det? 

Anmeld Citér

26. juni 2016

nielsen80

sandramor skriver:

Det her er ikke et sket opstød... Det er faktisk et oplæg fordi jeg undre mig 

hvorfor er det pludselig at mange forældre ikke synes ens børn skal på ferie ved bedsteforældrene længere?? Andet end en weekend? 

Kan huske da jeg var lille da var mine bedsteforældre allerede meget gamle og jeg var dybt misundelig på mine veninder som skulle på sommerferie hos mormor og morfar eller farmor og farfar..... Og her snakker vi ihvertfald en uge.... Ved også der er en del fra min store datters klasse(11 år) der skal på ferie hos bedsteforældre og de GLÆÆÆÆDER SIG  synes det er så skønt at se.... 

Mine forældre er desværre døde begge to så den store har kun farmor og farfar og den lille kun sin farmor.... Og de skal også på ferie der i en lille uge... Og de glææææder sig begge to helt vildt....

så er bare nysgerrig hvorfor er det pludselig blevet sådan at ens børn da absolut ikke skal på ferie hos bedsteforældre længere og ofte med den begrundelse at det har vi ikke behov for eller det er for længe at være væk for dem og for os at undvære dem....( er godt klar over st alt afhænger af hvilket forhold man selvfølgelig har til sine forældre og børnene til deres bedsteforældre) 

ja jeg synes bare det er ærgerligt 

god søndag 

Jeg ville elske at sende mit barn på ferie, og vi er så småt begyndt på det. De to ting, som har gjort - for vores vedkommende- at hun ikke har været afsted mere end en overnatning er:

- Alle bedsteforædrene bor langt væk, og er ikke en del af hverdagen. De har desuden arbejdet, og selv været på ferie syd på, når chancen bød sig. 

- Vi har prioriteret at holde ferie sammen som familie, da tid sammen er noget af det vi savner mest i hverdagen. Derfor vil jeg ikke have hende afsted i vores egen ferie.

Heldigvis har vi nu et sæt bedsteforældre på pension, hvilket åbner helt andre muligheder. Er enig i, at tiden kan være uundværligt, men tror samfundsstukturene( mange bedsteforældre er stadig på arbejdsmarked) har gjort, at man nok ikke bruger bedsteforældreferie i samme omfang, som da vi vokset op. Er så enig i, at det er drøn ærgeligt!!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.