I min datters vuggestue siger de selv at hun græder for medlindenhed. Så jo det kan de godt og hvis du selv har børn må du også vide det. De kan snører en om deres lillefinger.
Åh du milde. Hvis dit barn græder for at få medlidenhed, er det jo altså fordi, at dit barn har brug for at du 'lider med hende', altså giver hende omsorg og kærlighed. Hvor er det bare vigtigt at se tingene fra børneniveau. Jeg kan da også tænke "Ej, hold nu op", hvis min datter græder over, at lillebror fik 1 cm mere mælk i koppen end hende, men det er mit job at udvise empati med og forståelse for hendes synspunkt, ellers lærer hun aldrig at regulere sine følelser.
Jeg kan slet ikke understrege nok, hvor vigtigt og betydningsfuldt det er at anerkende sit barns følelser! Og at anerkende er ikke det samme som at godkende. Man kan sagtens anerkende tilstedeværelsen af en følelsesmæssig tilstand, anerkende at man respekterer, at barnet har det sådan, men hjælpe barnet med at forstå, at der er bedre måder at reagere på.
På den måde lærer man barnet at regulere sine følelser på en sund måde, frem for at ignorere, når man selv synes, det er forkert at barnet græder. For på den måde lærer man barnet, at han/hun skal tilpasse sine følelser, og ikke kan stole på deres berettigelse.
I mit nævnte eksempel kunne jeg da godt ignorere hende, fordi det - fra et voksenperspektiv - er lidt noget pjat. Men det er det ikke for et barn. Så i stedet kan man jo sige "Jeg kan godt se, at du bliver rigtig ked af, at *** får mere mælk end dig. Men der er masser af mælk tilbage i kartonen, og du kan altid få mere, når du har drukket, det du har i din kop".
Anmeld
Citér