Eksperthjælp: Når nabo barnet skriger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.875 visninger
44 svar
202 synes godt om
22. juni 2016

Linda Stæhr

har søgt alle steder på Google.. hvor skal jeg ringe/skrive hvis min overbo er dårlig mor og ikke tager sig af barnet? det skriger og græder konstant og det er ikke et år endnu, men jeg ved en baby IKKE skal græde så meget. hjælp tak!

Lindas svar

Kære du som stiller dette vigtige spørgsmål - TAK fordi du tager ansvar:

Servicelovens § 154. er nævnt på Ankestyrelsens hjemmeside der bl.a. skriver: ”Underretningspligten er en personlig pligt, der gælder både for fagpersoner og den almindelige borger, når man får kendskab til eller grund til at antage, at et barn eller en ung har brug for særlig støtte.” https://ast.dk/born-familie/underretninger

Det sted du skal henvende dig er i første omgang Borgerservice - altså kommunens adgang for almindelige borgere. Du kan søge efter din hjem-kommunes hjemmeside, og her kan du søge  kontaktoplysninger for Borgerservice. Her kan du henvende dig personligt eller telefonisk.

Jeg vil opfordre dig til at være lidt vedholdende og KRÆVE handling eller i det mindste spørge til HVAD der nu vil ske i sagen. Spørg evt. om du bør ringe til en mere direkte kontakt omkring sagen.

Dernæst vil jeg opfordre dig til at vise god menneskelig omsorg og ringe på hos naboen og smilende og imødekommende spørge om der er noget du kan gøre, fordi du kan høre barnet græde ofte. - Pas på for forældre er ofte meget usikre/sårbare overfor andres kritik af deres indsats, men måske du magter at udvise den omsorg der gør, at personen byder dig ind og fortæller dig hvad der sker. Måske familien ikke selv magter at ringe til sundhedsplejesken - så kan du evt. gøre det for dem?! Det er meget en smagssag og meget op til din personlighed og deres respons, hvad der skal ske.

MEN personligt tror jeg meget stærkere på den personlige kontakt - og den støtte der er i det - end på at kontakte kommunen.

Jeg ønsker dig, nabofamilien og din husfred alt det bedste!

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2016

Sedigfor

Dette her er blot et spørgsmål men kan du hører forskel på medlindhedens gråd og gråd hvor barnet faktisk er ked af det. Jeg er lige flyttet i lejlighed og min datter er åbenbart stor tilhænger af det forbandede medlindhedens gråd, hun er 14 mdr og har været det siden hun var 9 mdr. Jeg vil personligt blive lidt vred og frustret hvis ikke min underbo selv kom op og spurgte hvad der evt kunne være galt, istedet for at kontakte kommunen. Plus jeg lader min datter græde, da hun ikke skal " vinde ".

bare en tanke, for kan være at der er boget bag (:

Anmeld Citér

22. juni 2016

Kattha

Undskyld, men blev lidt forarget over at nogen kan dømme et menneske til at være dårlig mor, tilsyneladende udelukkende pga. hendes barn græder meget. Og at der bliver opfordret til indblanding af myndigheder og opstart af en sag. Godt nok med råd om at banke på hos naboen og hjælpe med bl.a. at ringe til sundhedsplejerske..? 

Kunne det tænkes at forældrene gør alt hvad de kan, at deres barn måske er sygt? Har snakket med flere mødre til kolik børn, inklusiv min mor, og det er altså nogle der græder forfærdelig meget. Jeg græd tilsyneladende selv stort set hele døgnet rundt, og min mor er den bedste i verden! 

Synes der selvfølgelig skal gøres noget hvis der er tale om svigt og dårlig trivsel. Men skal man måske basere det på flere fakta før man vælger at ruske sådan op i andres liv? 

Anmeld Citér

22. juni 2016

RosSofi

Jeg kan kun erklære mig enig i at åben kommunikation og interesse burde være vejen frem.

Der er lidt en tendens til at være meget konfliktsky, når det kommer til at tale med folk om deres børn. men andet er da uærligt. som folk skriver, der kan være mange grunde til at et barn græder.

Anmeld Citér

22. juni 2016

migxher

Sedigfor skriver:

Dette her er blot et spørgsmål men kan du hører forskel på medlindhedens gråd og gråd hvor barnet faktisk er ked af det. Jeg er lige flyttet i lejlighed og min datter er åbenbart stor tilhænger af det forbandede medlindhedens gråd, hun er 14 mdr og har været det siden hun var 9 mdr. Jeg vil personligt blive lidt vred og frustret hvis ikke min underbo selv kom op og spurgte hvad der evt kunne være galt, istedet for at kontakte kommunen. Plus jeg lader min datter græde, da hun ikke skal " vinde ".

Ej okay. Små børn er da slet ikke manipulerende på den måde. Græde for Medlidenhed. Helt ærlig. Så udviklede er deres små hjerner slet ikke endnu til at de kan tænke i de baner.

Når et barn græder skal det sgu da trøstet. Uanset grunden til gråden. 

Jeg må sige at jeg er godt nok forarget.

Anmeld Citér

22. juni 2016

ErDuHerIkkeSnart

Dejligt at du bekymrer dig om dine medmennesker - men jeg er dybt uenig i din tilgang.

Du aner intet om hendes evner som mor udfra at hendes barn græder meget.... tænk hvis der sidder en ulykkelig enlig mor med et kolikbarn - og så anmelder naboen hende for omsorgsvigt??

Hvis du virkelig vil hjælpe, kan du passende ringe på og spørge, om du kan gøre noget for hende...

Anmeld Citér

22. juni 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
Sedigfor skriver:

Seriøst? Lader du en 1årig græde, så hun ikke vinder?? Vinder i hvad??

Anmeld Citér

22. juni 2016

TNBC

Linda Stæhr skriver:

har søgt alle steder på Google.. hvor skal jeg ringe/skrive hvis min overbo er dårlig mor og ikke tager sig af barnet? det skriger og græder konstant og det er ikke et år endnu, men jeg ved en baby IKKE skal græde så meget. hjælp tak!

Lindas svar

Servicelovens § 154. er nævnt på Ankestyrelsens hjemmeside der bl.a. skriver: ”Underretningspligten er en personlig pligt, der gælder både for fagpersoner og den almindelige borger, når man får kendskab til eller grund til at antage, at et barn eller en ung har brug for særlig støtte.” https://ast.dk/born-familie/underretninger

Det sted du skal henvende dig er i første omgang Borgerservice - altså kommunens adgang for almindelige borgere. Du kan søge efter din hjem-kommunes hjemmeside, og her kan du søge  kontaktoplysninger for Borgerservice. Her kan du henvende dig personligt eller telefonisk.

Jeg vil opfordre dig til at være lidt vedholdende og KRÆVE handling eller i det mindste spørge til HVAD der nu vil ske i sagen. Spørg evt. om du bør ringe til en mere direkte kontakt omkring sagen.

Dernæst vil jeg opfordre dig til at vise god menneskelig omsorg og ringe på hos naboen og smilende og imødekommende spørge om der er noget du kan gøre, fordi du kan høre barnet græde ofte. - Pas på for forældre er ofte meget usikre/sårbare overfor andres kritik af deres indsats, men måske du magter at udvise den omsorg der gør, at personen byder dig ind og fortæller dig hvad der sker. Måske familien ikke selv magter at ringe til sundhedsplejesken - så kan du evt. gøre det for dem?! Det er meget en smagssag og meget op til din personlighed og deres respons, hvad der skal ske.

MEN personligt tror jeg meget stærkere på den personlige kontakt - og den støtte der er i det - end på at kontakte kommunen.

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Du kan da ikke kalde hende en dårlig.mor, bare fordi barnet græder meget. Har du set hende efterladt barnet grædende eller gjort andet?

Nogle børn græder meget, selvfølgelig skal de trøstes, men ikke alle børn stopper med at græde med det samme.Har du overvejet at gå op og snakke med hende? Tilbyde din hjælp.. måske har moren der dårligt og bare ikkd magter noget, og så sidder der en fremmed og siger at hun er en dårlig mor... hvad er der sket med at snakke før man melder andre? En anmeldelse er sku ikke sjov at have hængende, hvis man ikke hargjort noget.

Anmeld Citér

22. juni 2016

Ellie79

Linda Stæhr skriver:

Lindas svar

Ej man kan da simpelthen ikke på et grundlag der hedder 'så meget skal et  barn ikke græde' dømme en mor!!! Min datter græd ca. 11 timer i døgnet hold nu op hun havde ondt i sin mave - vi gik til læge fysioterapi, kiropraktor, zoneterapi købte Slyngevuggen, sad på hoppebold og intet hjalp.. Havde den sødeste overbo når vi mødte ham på trappen sagde han altid 'Jow hun græder da lidt men det skal I ikke tænke på, er I ok' tag da lidt handling istedet for at skrive til eksperthjælp og gå op og hør om alting er ok.. 

Anmeld Citér

22. juni 2016

Sedigfor

EBK skriver:

Seriøst? Lader du en 1årig græde, så hun ikke vinder?? Vinder i hvad??

uha, er jeg nu en dårlig mor fordi jeg kender mit barn? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.