Hvad synes I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. maj 2016

Aristocats

Anonym skriver:

Den specifikke grund er, at hendes forældre tror, at hun ikke kan klare sig økonomisk fordi de ikke ved, at hun har en kæmpe opsparing.

Tror du ikke opsparingen eventuelt har et specifikt formål, siden den ikke bliver brugt nu? Måske er der en grund til at opsparingen ikke bliver brugt til diverse udgifter? Jeg ville stadig passe min egen butik. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jo, det er det.

Men hvad vil du have at vi skal debattere??

Jeg kan da godt fortælle dig hvad jeg tænker - men det handler ikke om din veninde, men derimod dig! 

Jeg tænker at dét at du opretter en tråd herinde om det, fortæller at du er dybt misundelig! 

Som sagt - så må det være noget mellem hende og hendes forældre. 

Det handler i bund og grund om moral. Jeg er ikke misundelig på min veninde, da jeg personligt aldrig ville tage imod penge fra mine forældre, hvis jeg selv havde langt flere penge end dem, men vi er jo alle forskellige.

Det er det debatten handler om.

Anmeld Citér

29. maj 2016

Anonym trådstarter

Aristocats skriver:

Tror du ikke opsparingen eventuelt har et specifikt formål, siden den ikke bliver brugt nu? Måske er der en grund til at opsparingen ikke bliver brugt til diverse udgifter? Jeg ville stadig passe min egen butik. 

Den skal bruges på fest og farver, når hun er færdig med studiet.

Anmeld Citér

29. maj 2016

Aristocats

Anonym skriver:

Den skal bruges på fest og farver, når hun er færdig med studiet.

Og hvad er der galt i det?  Ville du også have det på samme måde, hvis den gik til en rejse? Hvis din veninde har en opsparing som skal bruges til efter studiet (og på hvad er sådan set underordnet i min verden), så lad hende da have det. Det tror jeg der er mange der har. Det ville være lidt synd at skulle bruge hele sin opsparing som var lavet til at leve livet efter studiet på andre udgifter.

Synes du skal lade den ligge, det er din venindes liv og ikke dit. Hvis hun har lyst til at have en ordentligt sjat penge efter studiet til at kunne leve godt (hvilket jeg godt kan forstå), så lad hende om det.

Måske ville du ikke gøre det selv, men det er ret normalt at folk prøver at spare for at kunne have det bedre efter studietiden. Det gør hende vel ikke automatisk til en grådig svindler. 

Så gør hvad der føltes rigtigt i stedet for og lad din veninde nyde hendes liv. Der er mange måder at leve på og mange forskellige lyster (især efter studietiden) og hvis det fungerer, så lad være med at rode i det. Det er ikke det værd, i hvert fald lige i den her situation. Jeg ville bekymre mig om mit eget liv og så få det bedste ud af det, på de præmisser der føles rigtige for mig - og for mig er din veninde ikke et dårligt menneske fordi hun gør tingene anderledes end hvad du ville have gjort. 

Anmeld Citér

29. maj 2016

Ena

Jeg kan nu godt forstå, du tænker over det. Jeg synes ikke, det er i orden at tage modtage penge fra andre, fordi de tror man ikke kan klare sig og vil hjælpe, når man i virkeligheden har masser af penge. Det virker ret egoistisk og grådigt. 

Hvis det var min veninde, som fortalte om det, ville jeg nok engang ved lejlighed stille spørgsmålstegn ved, hvorfor hun gør det.

Anmeld Citér

29. maj 2016

Loa

Jeg tænker 1. Hvordan filan kan hun spare så meget op på SU? Og 2. Hvordan kan hendes forældre ikke vide noget om det?

Anmeld Citér

29. maj 2016

Vivienne

Anonym skriver:

Jeg er ikke "pisse misundelig". Jeg ville personligt aldrig selv tage imod penge fra mine forældre, hvis jeg havde langt flere penge end dem.

Nej, det ville du ikke. Men vi er alle forskellige. Hvis hun kan leve med at tage penge fra hendes forældre, så kan du være ligeglad. 

Du svarede ikke på mit spørgsmål?

Anmeld Citér

29. maj 2016

Anonym trådstarter

Nej, det ville du ikke. Men vi er alle forskellige. Hvis hun kan leve med at tage penge fra hendes forældre, så kan du være ligeglad. 

Du svarede ikke på mit spørgsmål?

Jeg har lov til at have en mening om det.

Hvad var dit spørgsmål? 

Anmeld Citér

29. maj 2016

Anonym trådstarter

Min første tanke er at du er misundelig - for det er da bestemt ikke noget man blander sig i!! Det må være mellem din "veninde" og hende forældre! 

Jeg ville da have været glad for at have fået min uddannelse gældfri  

Jeg er ikke misundelig, og jeg blander mig på ingen måde i det. Jeg tænker bare mit.

Jeg ville personligt have det rigtig dårligt med, at mine forældre betalte alle mine udgifter, fordi de troede, at jeg ikke kunne klare mig økonomisk, når jeg i virkeligheden havde flere penge end dem.

Anmeld Citér

29. maj 2016

Anonym trådstarter

Og hvad er der galt i det?  Ville du også have det på samme måde, hvis den gik til en rejse? Hvis din veninde har en opsparing som skal bruges til efter studiet (og på hvad er sådan set underordnet i min verden), så lad hende da have det. Det tror jeg der er mange der har. Det ville være lidt synd at skulle bruge hele sin opsparing som var lavet til at leve livet efter studiet på andre udgifter.

Synes du skal lade den ligge, det er din venindes liv og ikke dit. Hvis hun har lyst til at have en ordentligt sjat penge efter studiet til at kunne leve godt (hvilket jeg godt kan forstå), så lad hende om det.

Måske ville du ikke gøre det selv, men det er ret normalt at folk prøver at spare for at kunne have det bedre efter studietiden. Det gør hende vel ikke automatisk til en grådig svindler. 

Så gør hvad der føltes rigtigt i stedet for og lad din veninde nyde hendes liv. Der er mange måder at leve på og mange forskellige lyster (især efter studietiden) og hvis det fungerer, så lad være med at rode i det. Det er ikke det værd, i hvert fald lige i den her situation. Jeg ville bekymre mig om mit eget liv og så få det bedste ud af det, på de præmisser der føles rigtige for mig - og for mig er din veninde ikke et dårligt menneske fordi hun gør tingene anderledes end hvad du ville have gjort. 

Hvad hun vælger at bruge sin opsparing på, er også underordnet i min verden. Hvad jeg er lidt harm over er, at hendes forældre hjælper hende i den tro, at hun ikke kan klare sig selv økonomisk.

Men jeg blander mig som sagt ikke i det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.