En ikke planlagt graviditet, what to do!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. maj 2016

Anonymor

P27 skriver:

Det med at tænke på barnets perspektiv er mere komplekst end som så. Jeg tænker rigtig meget på det liv jeg i så fald ville gi mit barn. Det er jo netop et dilemma for mig.

Der er børn som har både en mor og en far hvor begge forældre er fuldstændig uduelige .. Eller hvor der er gigantiske svigt fra den ene forældre. Det er jo heller ikke barnets tarv , men fordi der er en (uduelig) mor og far i billedet så bliver der ikke stillet kritik overfor deres valg, at få et barn.

Der findes mange forskellige familiekonstruktioner.

Det er rigtig rart og hjælpsomt, at høre om hvilke grundlag andre har taget beslutninger på (både abort og få barnet) og hvordan de har haft det med beslutningen efterfølgende.  der er netop mange følelser i spil lige meget hvad. 

Men man kan jo ikke basere sin beslutning på, at der er andre, der har det værre. Og at man (jeg) synes, at det er en dårlig idé at få et barn, der er stærkt uønsket af den ene part, er ikke ensbetydende med, at man (jeg) ikke samtidig synes, at det er uhensigtsmæssigt med børn der vokser op i konfliktfyldte forhold mellem mor/far, eller andre skæve familiekonstellationer. Det ene udelukker ikke det andet.

Så kan man lede diskussionen over på selvvalgte enlige mødre ift. donorbørn, men det synes jeg ikke er det samme. Her har en mand valgt at donere sæd. Men i det her tilfælde er der tale om en mand, der aktivt fravælger at være far, og barnet skal for evigt bære den byrde, at far vil mig ikke. Far ville ønske, at jeg ikke var blevet født. I værste fald.

Det er så smertefuldt. Lige nu er du kun 6 uger henne - Du har stadig chancen for at sige stop og vente med at sætte et liv i verden til den dag, hvor omstændighederne er bedre. Man kan aldrig vide sig sikker, måske går man også fra hinanden, selvom man startede som en kernefamilie. Men når man allerede fra start ved, at barnet er uønsket af den ene part, så synes jeg, at man skal tage det kraftigt med i sine overvejelser frem for at planlægge efter, at det er bare helt fint.

Nu er jeg så også typen, der ikke kan klare den der med "Hvis han er klar til at stikke snablen ind, må han være klar til konsekvenserne". Siger vi også det til kvinderne? Hvis en kvinde er klar til at have sex, selvom hun beskytter sig, så SKAL hun gennemføre en graviditet og fødsel, for hun valgte jo at have sex? Det ville jo betyde, at der blev sat tonsvis af børn i verden, der var stærkt uønskede af begge parter, og hvor de langsigtede psykiske konsekvenser er alvorlige. Hvorfor skal mænd så tvinges til et livslang konsekvens, når de har haft en tro på, at præventionen virkede? Prævention kan fejle, det kan jo ske. Men hvad så? Skal man så sige, at man må aldrig nogensinde have sex, med mindre man gerne vil være far eller mor? Det er jo ikke realistisk.

Det var lige sådan mere generelt input ift. de argumenter folk tit kommer med. Jeg prøver ikke at presse dig til abort. Det er jo dit valg. Jeg synes bare, at det er nogle enormt vigtige perspektiver at have med. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. maj 2016

Diosa85

P27 skriver:

Tak for din historie. vidste du det skulle være abort med det samme ? Hvor længe gik du før du fik aborten?

Det er rart at høre andres erfaringer , og dejligt du træf det rigtige valg for jer/dig og endte med at finde kærligheden. 

Ja jeg var ikke et øjeblik i tvivl. Synes ikke man kan tillade sig at sætte uønskede børn til verden. 

Graviditeten blev opdaget sent da jeg havde haft min mens normalt. Så var 10+5 da den blev opdaget og 11+4 da jeg fik en kirurgisk abort 

kærligheden er så meget sagt. Faren og jeg er ikke sammen Idag. 

Anmeld Citér

2. maj 2016

Dorthe1986

Jeg vil lige tilføje at jeg udmærket godt ved hvor frygteligt det er at stå og skulle vælge mellem at beholde/ikke beholde. Ens følelser er frygtelige. Men i den sag mener jeg at, man så må forholde sig til at far har sagt nej tak. Det vil sige der vil blive født et barn, som er uønsket af sin far. Og her ville jeg så sige, hellere kæmpe med min egen sorg over det jeg aldrig fik, end lade et barn komme til verden, der er uønsket - hvor ondt må det ikke gøre på et barn.

Og ja mange får børn, der slet ikke burde få og ja forældre går fra hinanden og ja det man troede ville blive en fantastisk far, viser sig måske at være en idiot, som ikke kan finde ud af at være far og tilsidesætte behov. Men jeg synes ikke rigtig situationerne er sammenlignelige. Altså det ville slet ikke være situationer jeg ville tænke ind i mine overvejelser omkring abort/ikke abort.

Anmeld Citér

2. maj 2016

Camillaal

Hejsa,

Jeg vil ikke råde dig til hverken det ene eller andet. Som flere andre skriver, så er det DIN beslutning og dig der skal finde ud af, om du skal have et barn. 

Når det er sagt, så havde jeg det på præcis samme måde som dig. Jeg var ikke direkte modstander af aborter, men jeg var overbevist om, at hvis jeg selv stod i den situation en dag at være gravid, så ville jeg aldrig selv vælge det (aborten altså).. Lige ind til den dag, hvor jeg rent faktisk var gravid og kærester men en, som jeg på alle måder ikke skulle være kærester med. I uge 10 fik jeg en abort. Det lyder nemt, men det var det ikke. Jeg græd og var ulykkelig over omstændighederne, men jeg har ikke fortrudt det en eneste gang. 

Jeg er sikker på, at jeg godt kunne have givet det barn et dejligt liv, og jeg er sikker på, at jeg vil blive god mor en dag, men jeg er også sikker på, at det barn aldrig skulle have den far. 

Du skal mærke efter hvad der er helt rigtigt og tænke på, hvilket liv du ønsker for det barn. 

Du er meget velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål eller noget 

Anmeld Citér

2. maj 2016

Mom2Two

P27 skriver:

Hey all of you  

Jeg står i den situation, at jeg er blevet gravid trods p-piller og endda også en fortrydelsespille. 

Jeg har datede fyren i 2-2,5 mdr og han har klart meldt ud, at han ikke ønsker at være far. Det er selvsagt , at vores dateri er gået lidt i stykker og jeg står ret alene med alle mine tanker. 

Jeg har en meget støttende familie og venner, som jeg ved , at jeg vil kunne regne med støtte fra. Jeg har fortalt min situation til kun ganske få tætte personer i mit liv (en veninde, mine forældre og min søster) de siger alle, at jeg skal gøre det, som føles rigtigt for mig. Hvilket jeg så bare ikke aner hvad er.

Jeg er 27 år, snart færdig med min uddannelse, fin nok økonomi af en studerende, fuld af kærlighed og vil sagtens kunne varetage et barns behov. Jeg elsker børn og det er en stor drøm at få børn en dag.

Mit kæmpe dilemma er, at jeg ved simpelthen ikke om jeg skal beholde barnet (og blive alenemor) eller få en abort. 

Ved at beholde barnet frarøver jeg det en far, jeg gør det direkte imod faderens ønske, jeg blir alenemor (det er der vel ingen der ønsker) og alle mine drømme om manden i mit liv og kernefamilie bliver vendt på hovedet. 

Men samtidig har jeg rigtig svært ved tanken om en abort. 

Er der nogle af jer der har oplevede noget lign. og har gode råd og perspektiver på sagen? 

Venlig hilsen 

En fortvivlet kvinde 

Jeg havde ikk beholdt ... Du frarøver barnet dens biologiske far, og du gør en mand, som klart har meldt ud at han ikk vil være far, til far... Jeg syntes man er to til a bestemme den slags... Så nej, jeg havde ikk beholdt 

Anmeld Citér

2. maj 2016

P27

Camillaal skriver:

Hejsa,

Jeg vil ikke råde dig til hverken det ene eller andet. Som flere andre skriver, så er det DIN beslutning og dig der skal finde ud af, om du skal have et barn. 

Når det er sagt, så havde jeg det på præcis samme måde som dig. Jeg var ikke direkte modstander af aborter, men jeg var overbevist om, at hvis jeg selv stod i den situation en dag at være gravid, så ville jeg aldrig selv vælge det (aborten altså).. Lige ind til den dag, hvor jeg rent faktisk var gravid og kærester men en, som jeg på alle måder ikke skulle være kærester med. I uge 10 fik jeg en abort. Det lyder nemt, men det var det ikke. Jeg græd og var ulykkelig over omstændighederne, men jeg har ikke fortrudt det en eneste gang. 

Jeg er sikker på, at jeg godt kunne have givet det barn et dejligt liv, og jeg er sikker på, at jeg vil blive god mor en dag, men jeg er også sikker på, at det barn aldrig skulle have den far. 

Du skal mærke efter hvad der er helt rigtigt og tænke på, hvilket liv du ønsker for det barn. 

Du er meget velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål eller noget 

Tak for din historie  

Når du var i uge 10 , har du vel fået en kirurgisk abort ? Hvordan oplevede du det? Og havde du valget mellem medicinsk og kirurgisk

Anmeld Citér

2. maj 2016

Anonym

Jeg ville få en abort, hvis jeg var i din situation. 

Jeg var faktisk i din situation for tre år siden. Gravid med et barn som fyren bestemt ikke ønskede. Jeg fik en abort 11+5. Det var selvfølgelig ikke rart, men det var en lettelse og jeg har aldrig fortrudt. 

Især ikke når jeg i dag har både mand og barn, og har fået kernefamilien. En at dele det hele med. Både søvnløse nætter men også når vores barn smiler for første gang, kravler, går eller siger "far".. En der er pavestolt over at være far! 

Det ville jeg ikke undvære et eneste øjeblik.

Anmeld Citér

2. maj 2016

P27

Anonym skriver:

Jeg ville få en abort, hvis jeg var i din situation. 

Jeg var faktisk i din situation for tre år siden. Gravid med et barn som fyren bestemt ikke ønskede. Jeg fik en abort 11+5. Det var selvfølgelig ikke rart, men det var en lettelse og jeg har aldrig fortrudt. 

Især ikke når jeg i dag har både mand og barn, og har fået kernefamilien. En at dele det hele med. Både søvnløse nætter men også når vores barn smiler for første gang, kravler, går eller siger "far".. En der er pavestolt over at være far! 

Det ville jeg ikke undvære et eneste øjeblik.

Kan du fortælle mere om abort forløbet? 11+5 var det fordi i først opdagede det sent?

Hvor gravid føler ens krop sig (rent fysisk) når man nærmer sig abort grænsen og kunne du mærke noget af det efter aborten. 

Anmeld Citér

2. maj 2016

Diosa85

P27 skriver:

Kan du fortælle mere om abort forløbet? 11+5 var det fordi i først opdagede det sent?

Hvor gravid føler ens krop sig (rent fysisk) når man nærmer sig abort grænsen og kunne du mærke noget af det efter aborten. 

Tillader mig lige og svare selvom den ikke er citerer til mig. 

Husk på slle graviditeter er meget forskellige. Nogen mærker meget, andre mærker mindre og så der os der intet mærker. 

Jeg fik min kirugiske abort i 11+4 som tidligere nævnt. Mærkede intet som helst. Kom ind på en operationsstue hvor der stod en mase sygeplejersker og læger. Blev lagt i sådan en avanceret gynækolog stol og fik et håndklæde over benene så man ikke følte sig helt blottet. 

Så fik jeg en maske og efter et par minutter sov jeg. 20 min eftervlev jeg vækket og kørt på opvågning hvor jeg fik et par smertestillende og noget morgenmad også kom jeg hjem. Dagene efter mærkede jeg kun almindelige menses smerter. 

Anmeld Citér

2. maj 2016

Anonym

P27 skriver:

Hey all of you  

Jeg står i den situation, at jeg er blevet gravid trods p-piller og endda også en fortrydelsespille. 

Jeg har datede fyren i 2-2,5 mdr og han har klart meldt ud, at han ikke ønsker at være far. Det er selvsagt , at vores dateri er gået lidt i stykker og jeg står ret alene med alle mine tanker. 

Jeg har en meget støttende familie og venner, som jeg ved , at jeg vil kunne regne med støtte fra. Jeg har fortalt min situation til kun ganske få tætte personer i mit liv (en veninde, mine forældre og min søster) de siger alle, at jeg skal gøre det, som føles rigtigt for mig. Hvilket jeg så bare ikke aner hvad er.

Jeg er 27 år, snart færdig med min uddannelse, fin nok økonomi af en studerende, fuld af kærlighed og vil sagtens kunne varetage et barns behov. Jeg elsker børn og det er en stor drøm at få børn en dag.

Mit kæmpe dilemma er, at jeg ved simpelthen ikke om jeg skal beholde barnet (og blive alenemor) eller få en abort. 

Ved at beholde barnet frarøver jeg det en far, jeg gør det direkte imod faderens ønske, jeg blir alenemor (det er der vel ingen der ønsker) og alle mine drømme om manden i mit liv og kernefamilie bliver vendt på hovedet. 

Men samtidig har jeg rigtig svært ved tanken om en abort. 

Er der nogle af jer der har oplevede noget lign. og har gode råd og perspektiver på sagen? 

Venlig hilsen 

En fortvivlet kvinde 

Har en veninde som blev gravid efter et one-night stand. Hun fandt dog først ud af det da hun var halvvejs så der var ikke så meget at gøre. Far var IKKE var interesseret og var ikke i min venindes liv. Da barnet var et års tid meldte far sig på banen, og han er idag en meget aktiv far der deltager i alt omkring barnet. De er ikke sammen og har aldrig været det, far har en kæreste som barnet er glad for.

det jeg vil sige er at måske far vender og gerne vil være en del af barnets liv, man skal aldrig sige aldrig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.