Hvorfor bliver jeg ikke gravid? :-(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. april 2016

mulleh

Er du blevet testet for lavt stoftskifte ? 

Jeg skulle til lægen 1/2 år efter jeg havde smidt p-pillerne og da jeg ikke var blevet gravid snakkede jeg self lige med lægen om det (der var en anden grund til at jeg var hos lægen) men lægen fik tjekket at jeg havde lavt stoftskifte og kort efter jeg var startet på de piller mod det, stod vi med en positiv test. 

Det måske et forsøg værd at undersøge

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2016

tarkoflen

Jeg synes klart du skal bede om en udredning og det skal din kæreste/mand også. Der kan være 1000 årsager som man ikke lige kan se. Jeg har endometriose, det kan en gyn ikke se og det kan have stor indvirkning på fertiliteten. 

I forhold til den med at man kan stresse en graviditet fra at lykkedes, så burde jeg og min veninde på ingen måde være blevet gravide. Vi var begge i behandling og begge sygemeldt med stress. Ikke på grund af behandlingen men på grund af job og der ud over er behandling nok noget af det mest pressede du udsætter din krop for! Så jeg tænker at hvis man ikke kunne blive gravid fordi man ikke slapper nok af, så er vi i hvert fald levende bevis på at det er noget sludder  

lang historie kort, afsted til lægen med jer og rigtig meget held og lykke

Anmeld Citér

29. april 2016

modesty

fo82 skriver:

Men kvaliteten ses jo bl.a. Ved at kigge på fsh og str - nu er min gyn så både gynækolog og fødselslæge - så måske han kan lidt ekstra? 

Men jo - hun må hele rumlen igennem, ellers er det gætværk...

Der er nogle "fejl" med æg som man først kan se når de skal befrugtes - alt efter hvordan (eller om) de deler sig, eller om de overhovedet bliver befrugtet.

Anmeld Citér

29. april 2016

modesty

PUHK skriver:

Er der nyere forskning, du har kendskab til? Jeg spørger af oprigtig interesse. Jeg har altid tænkt (uden særlig empiri), at hjernen til en vis grad kan stresse kroppen - fx med forsinkede menstruationer. Derfra er skridtet til fx manglende ægløsning ikke så stort i min verden. Jeg udtaler mig ikke om graden eller hyppigheden, men det pirrer min nysgerrighed, at du kan udtale dig så katagorisk. De første to ting, der kom op, når jeg Googlede stress og opnåelse af graviditet var nedenstående.

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvordan-kan-stress-forhindre-graviditet

http://politiken.dk/viden/ECE723122/stress-forringer-chancen-for-at-blive-gravid/

Jeg kan ikke finde linket nu - men der er blevet lavet en meget stor undersøgelse i Australien. Den viste at i ganske få tilfælde, hvor der var tale om ekstrem stress grundet f.eks vold eller trusler om vold, kunne kvindens ægløsning forskyde sig (som din første artikel også er inde på, det er nok dén undersøgelse der bliver henvist til). Men at der ingen påvirkning skete når der var tale om kvinder udsat for "almindeligt" stressniveau grundet personlige problemer, sygdom i familien, fyring, bekymringer over ikke at kunne blive gravid etc.

Desuden viste undersøgelsen kun forskydning af ægløsning som problem i disse ekstreme tilfælde - men man kan jo stadigvæk blive gravid når ægløsningen ligger et andet sted, hvis blot man har regelmæssig sex.

Anmeld Citér

29. april 2016

Rtjm05

Anonym skriver:

Årh kan se jeg glemte fuldstændig at jeg er blevet tjekket af gyn og der var intet at sætte en finger på. Jeg har (som hun sagde) perfekt underliv til at skabe børn. Min kæreste er ikke blevet tjekket, men inden han mødte mig havde han været sammen med en anden som blev gravid og valgte at abortere. Så han burde også være fin. 

Min kæreste havde også gjort sin tidligere kæreste gravid, det endte dog i en sa, jeg prøvede gennem 11 år på at blive gravid før det lykkedes første gang, så da vi mødte hinanden og vi gerne ville have børn, regnede vi med at jeg havde problemer med fertiliten og vi blev henvist til behandling, det viste sig at jeg havde pcos, men i en mild grad, tilgengæld havde min kæreste meget dårlig sædkvalitet, det var helt uventet da han jo to år tidligere havde gjort ekskæreste gravid....

Jeg synes i begge to skal blive undersøgt og jeg håber snart i har en test med to fine streger 

Anmeld Citér

29. april 2016

ErDuHerIkkeSnart

PUHK skriver:

Altså - der er jo ikke nogen, der siger, at manglende graviditet grundet sammenvoksede æggeleder skyldes stress. Men i trådstarters tilfælde er der umiddelbart ingen fysiologisk grund til, at det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Jeg har prøvet at finde den afhandling, du henviser til - det har jeg desværre ikke kunnet. Men hvis det kan være en faktor, der spiller ind (at hormoner forårsaget af stress kan hindre ægløsning ligesom dt kan udskyde menstruation), så er det vel okay at foreslå det? Jeg kan i hvert fald ikk se, hvordan du så kategorisk kan afvise det. Der er jo heller ikke nogen, der siger, at man kun skal sætte sin lid til "at slappe lidt af" - man skal selvfølgelig blive tjekket ved lægen/gynækolog og bidrage med de rette tiltag ift kost/motion/medicin mv. Men hvis det ikke virker, så er det vel okay at foreslå noget, som i øvrigt ikke har en skadelig virkning - om det så er en kål-smoothie hver morgen eller "at prøve at pleje sig selv/tænke på noget andet i en cyklus eller to". Dét, synes jeg, er ikke at lægge alt ansvaret eller "skylden" overpå den ufrivilligt barnløse.

Ved tre års forsøg uden opnået graviditet, er der rigtig god grund til netop at tro at der er en fysiologisk årsag bag - også selvom de kan være rigtig svært at påvise hvori problemet ligger. Jeg tror at meget få sundhedsfagligt uddannede vil mene at der er nogen grund til at foreslå psyken som det primære problem i en sådan situation. Alligevel er det her mange ikke-kyndige personer starter med at slå ned. Helt uden at ane noget om den konkrete problematik.

Det er netop ikke uskadeligt. Faktisk er det en ufattelig belastning at en alvorlig sygdom som barnløshed negligeres til et mentalt problem af omverdenen. Også selvom det ikke er hensigten fra de som kommer med kommentarerne.

Jeg skal forsøge at finde den pågældende afhandling til dig - men jeg ved ikke om den foreligger i fuldt format på nettet. Jeg sidder her med den trykte udgave ved min side og har korresponderet med forskeren bag, for netop at få uddybet nogle af sammenhængene.

Anmeld Citér

29. april 2016

fo82

modesty skriver:

Der er nogle "fejl" med æg som man først kan se når de skal befrugtes - alt efter hvordan (eller om) de deler sig, eller om de overhovedet bliver befrugtet.

Aaah på DEN måde 

men det kan vel først ses ved forsøg på ivf? 

Anmeld Citér

29. april 2016

fo82

PUHK skriver:

Altså - der er jo ikke nogen, der siger, at manglende graviditet grundet sammenvoksede æggeleder skyldes stress. Men i trådstarters tilfælde er der umiddelbart ingen fysiologisk grund til, at det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Jeg har prøvet at finde den afhandling, du henviser til - det har jeg desværre ikke kunnet. Men hvis det kan være en faktor, der spiller ind (at hormoner forårsaget af stress kan hindre ægløsning ligesom dt kan udskyde menstruation), så er det vel okay at foreslå det? Jeg kan i hvert fald ikk se, hvordan du så kategorisk kan afvise det. Der er jo heller ikke nogen, der siger, at man kun skal sætte sin lid til "at slappe lidt af" - man skal selvfølgelig blive tjekket ved lægen/gynækolog og bidrage med de rette tiltag ift kost/motion/medicin mv. Men hvis det ikke virker, så er det vel okay at foreslå noget, som i øvrigt ikke har en skadelig virkning - om det så er en kål-smoothie hver morgen eller "at prøve at pleje sig selv/tænke på noget andet i en cyklus eller to". Dét, synes jeg, er ikke at lægge alt ansvaret eller "skylden" overpå den ufrivilligt barnløse.

Trådstarter og kæreste er jo ikke blevet udredt, så fysiologisk årsag kan på ingen måder udelukkes..

Anmeld Citér

29. april 2016

modesty

fo82 skriver:

Aaah på DEN måde 

men det kan vel først ses ved forsøg på ivf? 

Ja. 

Anmeld Citér

30. april 2016

lineog4

Næ ikke konkrete undersøgelser. Mere bare, at det var noget, som mange forskere efterhånden havde fundet frem til. Tror ideen var, at stress påvirker hypothalamus og derved hele hormon-systemet, som igen spiller en rolle for eksempelvis implantation. Men konkret evidens blev vi desværre ikke præsenteret for. Det var faktisk Yoon Frederiksen, som du har skrevet om på din blog - og hun nævnte også dig.  Og så foregik det sammen med nogle andre psykologer med speciale i parforhold osv. 

Jeg fortrød også, at jeg ikke spurgte mere ind til det og udfordrede deres syn lidt, men jeg havde en dårlig dag rent psykisk pga behandling, så jeg havde slet ikke lyst til at snakke om det i plenum der. 

Jeg har lige fået lagt æg tilbage i går og nu sidder jeg her og prøver at slappe af. Fik en parkeringsbøde og gik primært i panik, fordi jeg var bange for at den stressede mig og derved ødelagde chancerne. Snak om metastress  

Jeg tror der bliver blandet for mange ting sammen og ikke mindst at man glemmer at skelne mellem stress (altså den reelle tilstand stress) og så den daglige tale: jeg stresser over, jeg er stresset i denne periode osv. Har man stress så er man for det meste syg, så ender det formodentlig med en sygemelding og man er ikke velfungerende - den tilstand der er man overproducent af kamphormon og så vil kroppen rigtig nok nedsætte produktionen af kønshormon, hvilket ikke bare resulterer i manglende graviditet, men også manglende sexlyst. 

Men at gå at stresse over ikke at blive gravid, stresse over en stor konfirmation, stresse over huskøb, gæsterne der kommer på lørdag hvad ved jeg, er slet ikke det samme som stress der får påvirket din krops hormonbalance. Så derfor jo der er forskning der viser stress påvirker sex, mulighed for graviditet mm. Men det er rigtig stress, den invaliderende stress. Og handler ikke om man går og håber på at blive gravid. 

Og må så lige tage mig selv som eksempel mistede min datter og fik at vide: nej du skal nok regne med at der vil gå tid før du bliver gravid for man bliver ikke gravid når man har det så skidt og ønsker sig det meget, sørme om ikke de tog fejl (og gjorde det med en stor portion af de jeg mødte der havde mistet 50 % havde er barn et år efter de havde mistet). Dernæst endnu en af de sejlivede myter om psyken: det er så vigtigt at du nu begraver sorgen og er glad for ellers går det ud over barnet i maven, det vil gøre aå barnet mistrives og fx får lav fødselsvægt og vil skrige og være utrøstelig når det kommer ud. Jeg var i dyb sorg hele graviditeten fødte en dreng på næsten 5 kilo, den mest rolige smilende og i balance dreng....

Psyken spiller ind når psyken gør os syge, men ellers er det sejlivede myter

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.