Passiv rygning , højgravid+ barn / svigerforældre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. april 2016

Anonym

Kaarinaa skriver:

Søger et lille råd eller to..

vi skal til svigermors fødselsdag i weekenden og havde sådan på for fornemmelsen at de ville booke bord hvor man kan ryge inde. Vi bliver ca 15 i alt hvor de 10 er stor rygere. Jeg skal føde om 3 uger og har vores datter med på 3 år. Både mig og min mand ryger ikke og min mand er ekstrem sart med røg osv. Og det har de altid vidst. 

Han startede med at spørge om de ville bestille bord hvor man kunne ryge for man kan også sidde indenfor hvor det andet er lidt som i en udestue. Hvor ja alle må ryge. Hun svarer ja og han spørg om vi ikke godt kan sidde uden røg både pga vores datter min tilstand og sådan generelt. Er jo efterhånden ikke normalt mere at man ryger når man er ude og spise. Men ja hendes svar var bare så skulle de alle gå ud hele tiden ?

nu har min mand af egen fri vilje sagt at bestiller de ved ryge afd. Så kommer vi bare ikke. Synes jeg jo er lidt synd men omvendt forstår jeg heller ikke de ikke er lidt mere betænksomme.. Hvad ville i gøre i sådanne situation ?

tænker vi evt bare kan komme på dagen hvor hun rigtig har fødselsdag og ellers selvfølgelig prøver at få hende til at ændre mening ? 

Synes det er stort af ham og sige fra på den måde overfor hans egen familie. 

Synes på ingen måde det er synd for din svigermor. Hun har jo selv valgt at anbringe i ryger på trods af hun ved at i så ikk vil komme 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2016

GrønStjerne

Hvis det er et selskab hvor I skal sidde og spise mens de ryger jer lige op i hovedet. Ej det tror jeg også jeg havde holdt mig væk fra.

Jeg ville få det dårligt af det, og ville derfor melde fra. Ja det er ærgerligt for svigermor, men det er godt nok også usædvanligt efterhånden at man SKAL sidde og pulse midt i maden...

Anmeld Citér

6. april 2016

ann-kristina

Hvis din mand har astma (og hans bror lige så) så skal de da ikke sidde flere timer i tobaksrøg.  De risikerer da at det udløser et astmaanfald, som jo altså ikke er ufarligt. At deres mor har røget hele deres opvækst er for mig nogenlunde det samme som omsorgssvigt! Er lige kommet hjem fra intensivt kursus i astma. Tobak og astma hør er ikke sammen. Længere er den ikke! Ville heller aldrig tage mit barn med hvis folk sidder indendørs og ryger

Anmeld Citér

6. april 2016

Anonym

Kaarinaa skriver:

Vi har haft det sådan altid ( 15 år ) og de ved det udemærket godt. Som sagt før vi fik barn var vi nok bare mere nå ja.. En dag i ny og næ går nok lige. Og ja synes nok bare det er super ærgerligt at de generelt ikke tager hensyn. Og når det har værer privat / lokaler osv de har holdt noget bliver der røget mere end bare smøger og selv der er der bare ingen hensyn.. Heller ikke da min svigerinde var højgravid. 

Så tror bare vi samtidig er nået dertil hvor vi synes at vi i 15 år har sagt Ja ja sådan er deres liv og det må de om..

men tak for jeres begge synspunkt og råd.. Vi overvejer lidt endnu og ser om hun måske vil ændre mening. De skal trods alt ikke sådan rigtig udendørs når de skal ryge derinde 

men hvis I i 15 år har sagt "når ja" så kan de jo ikke vide at det har været et problem så længe. og ja det er deres liv

Anmeld Citér

6. april 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria
ann-kristina skriver:

Hvis din mand har astma (og hans bror lige så) så skal de da ikke sidde flere timer i tobaksrøg.  De risikerer da at det udløser et astmaanfald, som jo altså ikke er ufarligt. At deres mor har røget hele deres opvækst er for mig nogenlunde det samme som omsorgssvigt! Er lige kommet hjem fra intensivt kursus i astma. Tobak og astma hør er ikke sammen. Længere er den ikke! Ville heller aldrig tage mit barn med hvis folk sidder indendørs og ryger

Eh, omsorgssvigt ligefrem.... Det kommer lidt an på deres alder, men formentlig var passiv rygning ikke stemplet som sunhedsskadelig på daværende tidspunkt. 

Anmeld Citér

6. april 2016

MRS.Thomsen

Forskningen på området for passiv rygning er efterhånden så omfattende om hvor skadeligt det er, at det ikke kan overses. Svigermor skal holde den fest hun lyster, men må da kunne forstå, at I ønsker at beskytte og værne om hendes børnebørns helbred. Forstår slet ikke hendes valg! Men nogle rygere ignorerer også virkelig hvor farligt det er for dem selv og deres omgivelser! 

ærgerligt at det er en rund fødselsdag, men de lyder ikke som folk der kommer til at stoppe med at ryge og der er vist ikke andet for end at sætte foden ned en gang for alle. Ellers er det jo også et problem næste gang. 

Jeg ville aldrig dukke op til en middag i røg (uanset børn og graviditet) og det synes jeg heller ikke I skal. Jeg synes ikke I er hysteriske, fordi I har jo fundet et kompromis med røgen hjemme hos svigerfamilien. 

Bookes rygerbordet synes jeg I skal blive væk. I kunne evt give et gavekort på en dejlig middag med jer på en anden restaurant i fødselsdagsgave. 

Håber svigermor booker et andet bord så I kan få en god dag sammen. 

Anmeld Citér

6. april 2016

migxher

Jeg var ikke kommet. Af flere grunde.

For det første ville jeg ikke udsætte mit barn og kommende barn for det ubehag det er at blive udsat for passiv rygning. Jeg synes selv det er pisse ubehagelig og så er det jo hammer usundt. Det har intet at gøre med at være hysterisk, det er sgu da fakta at passiv rygning kan være skadeligt.

Jeg synes selv det er klamt og lugter. Satme nej om jeg vil sidde og spise sammen med 10 skorstene. Det er sgu da pisse klamt når man er til middag at der så bliver røget. Føj. Jeg ville total miste appetitten.

Anmeld Citér

6. april 2016

modesty

Kaarinaa skriver:

Har som sagt levet med deres rygning i 15 år og ja de må ikke ryge i vores hjem men vil ikke diktere hvad de skal hjemme hos dem selv. Men ja min mand er super sart og har astma og har fra barn været vant til deres voldsomme rygning. Og da han flyttede hjemmefra var det ligesom bare slut med røg omkring ham ( de røg indendøre også dengang på trods af astma) Min datter har ikke astma og har netop også overvejet om man skulle sige fuck det. Men igen så er det jo ikke kun de 10 der ryger men alle bordene omkring en. Min mands bror er lige så sart som min mand med røg og de er også meget imod og lader deres lille pige blive hjemme. Og desværre fortsætter det jo hver eneste gang vi skal noget og er bare rigtig ærgerligt.  

Jeg synes også at det er ret ubetænksomt af dem. Jeg har en del rygere i min familie og de kunne aldrig finde på at ryge foran børnene i familien.

Og jeg kan også godt se at det er et større problem fordi det ikke kun handler om den ene dag, men en generel opførsel.

Det var blot for at sætte tingene lidt i perspektiv ift. de svar du fik hvor folk røg helt op i det røde felt ved tanken om at deres barn skulle udsættes for et par timers røg. 

Anmeld Citér

6. april 2016

modesty

Anonym skriver:

Hvad er passiv rygning?

Passiv rygning er, når man ikke selv ryger, men indånder røgen fra andre menneskers rygning. Frivilligt som ufrivilligt. En cigaret producerer faktisk en enorm mængde røg, det er jo ikke kun den røg, som rygeren blæser ud, men også den, som stiger direkte op fra tobakken. Hvis du en dag opholder dig et sted, hvor solen skinner på den rygende i den rigtige vinkel, så prøv at lægge mærke til, hvor stor røgskyen egentlig er.

Tobaksrøg i et lokale svarer til forurening. Skyen består af partikler og stoffer på gasform. Af de cirka 3.800 forskellige stoffer i røgen er de 400 vævskadende, irriterende eller direkte kræftfremkaldende.

Ud over at rigtig mange mennesker, også rygere, føler sig generet med forskellige symptomer, når de udsættes for andres røg, så øger det også risikoen for forskellige sygdomme, om end det er en mindre stigning i forhold til de aktive rygere.

Værst er det for børnene. Der er ingen love til at beskytte dem, kun forældrenes omtanke. Børn af rygere har generelt flere problemer og sygdomme end børn af ikke-rygere. Specielt astma, allergier og luftvejsinfektioner dominerer.

Jeg kan ikke se hvad jeg skal bruge det svar til. Har du copy/pastet det et eller andet sted fra?

Jeg gider ikke at gentage hvad jeg allerede har skrevet, som er et fint svar på dit indlæg her. 

Anmeld Citér

6. april 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Kaarinaa skriver:

Søger et lille råd eller to..

vi skal til svigermors fødselsdag i weekenden og havde sådan på for fornemmelsen at de ville booke bord hvor man kan ryge inde. Vi bliver ca 15 i alt hvor de 10 er stor rygere. Jeg skal føde om 3 uger og har vores datter med på 3 år. Både mig og min mand ryger ikke og min mand er ekstrem sart med røg osv. Og det har de altid vidst. 

Han startede med at spørge om de ville bestille bord hvor man kunne ryge for man kan også sidde indenfor hvor det andet er lidt som i en udestue. Hvor ja alle må ryge. Hun svarer ja og han spørg om vi ikke godt kan sidde uden røg både pga vores datter min tilstand og sådan generelt. Er jo efterhånden ikke normalt mere at man ryger når man er ude og spise. Men ja hendes svar var bare så skulle de alle gå ud hele tiden ?

nu har min mand af egen fri vilje sagt at bestiller de ved ryge afd. Så kommer vi bare ikke. Synes jeg jo er lidt synd men omvendt forstår jeg heller ikke de ikke er lidt mere betænksomme.. Hvad ville i gøre i sådanne situation ?

tænker vi evt bare kan komme på dagen hvor hun rigtig har fødselsdag og ellers selvfølgelig prøver at få hende til at ændre mening ? 

Her ville vi, ligesom din mand, takke nej til invitationen. Jeg tror dog ikke vi direkte vil sige grundet rygning, men at vi er forhindret

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.