Passiv rygning , højgravid+ barn / svigerforældre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.681 visninger
43 svar
109 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. april 2016

Kaarinaa

Søger et lille råd eller to..

vi skal til svigermors fødselsdag i weekenden og havde sådan på for fornemmelsen at de ville booke bord hvor man kan ryge inde. Vi bliver ca 15 i alt hvor de 10 er stor rygere. Jeg skal føde om 3 uger og har vores datter med på 3 år. Både mig og min mand ryger ikke og min mand er ekstrem sart med røg osv. Og det har de altid vidst. 

Han startede med at spørge om de ville bestille bord hvor man kunne ryge for man kan også sidde indenfor hvor det andet er lidt som i en udestue. Hvor ja alle må ryge. Hun svarer ja og han spørg om vi ikke godt kan sidde uden røg både pga vores datter min tilstand og sådan generelt. Er jo efterhånden ikke normalt mere at man ryger når man er ude og spise. Men ja hendes svar var bare så skulle de alle gå ud hele tiden ?

nu har min mand af egen fri vilje sagt at bestiller de ved ryge afd. Så kommer vi bare ikke. Synes jeg jo er lidt synd men omvendt forstår jeg heller ikke de ikke er lidt mere betænksomme.. Hvad ville i gøre i sådanne situation ?

tænker vi evt bare kan komme på dagen hvor hun rigtig har fødselsdag og ellers selvfølgelig prøver at få hende til at ændre mening ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2016

Vivienne

vi skal til svigermors fødselsdag i weekenden og havde sådan på for fornemmelsen at de ville booke bord hvor man kan ryge inde. Vi bliver ca 15 i alt hvor de 10 er stor rygere. Jeg skal føde om 3 uger og har vores datter med på 3 år. Både mig og min mand ryger ikke og min mand er ekstrem sart med røg osv. Og det har de altid vidst. 

Han startede med at spørge om de ville bestille bord hvor man kunne ryge for man kan også sidde indenfor hvor det andet er lidt som i en udestue. Hvor ja alle må ryge. Hun svarer ja og han spørg om vi ikke godt kan sidde uden røg både pga vores datter min tilstand og sådan generelt. Er jo efterhånden ikke normalt mere at man ryger når man er ude og spise. Men ja hendes svar var bare så skulle de alle gå ud hele tiden ?

nu har min mand af egen fri vilje sagt at bestiller de ved ryge afd. Så kommer vi bare ikke. Synes jeg jo er lidt synd men omvendt forstår jeg heller ikke de ikke er lidt mere betænksomme.. Hvad ville i gøre i sådanne situation ?

tænker vi evt bare kan komme på dagen hvor hun rigtig har fødselsdag og ellers selvfølgelig prøver at få hende til at ændre mening ? 

Hvis jeg var gravid og havde en datter ville jeg ikke komme. Det stod ikke til diskussion. 

Da jeg var gravid, aflyste jeg sammenkomster af samme årsag. Så er jeg ligeglad med om nogen blev fornærmet. Punktum! 

Anmeld Citér

6. april 2016

ErDuHerIkkeSnart

Selvfølgelig skal man i store træk undgå passiv rygning som gravid - og med børn (og med sig selv, vel egentlig)... det undrer mig egentlig også lidt at det ikke er selvfølgeligt at man vælger at lade rygerne gå ud ved er selskab med børn og gravide... men...

... Jeg ville ikke gøre et større nummer ud af det for et par timers skyld i en festlig anledning. Det ville være for ærgerligt at gøre en principsag ud af noget, som egentlig ikke er nødvendigt når der er tale om et enkeltstående tilfælde... så jeg ville deltage nu hvor I har gjort jeres mening til kende og så lade farmor få sin fødselsdag fejret som hun ønsker...

Anmeld Citér

6. april 2016

Kaarinaa

Vivienne skriver:

Hvis jeg var gravid og havde en datter ville jeg ikke komme. Det stod ikke til diskussion. 

Da jeg var gravid, aflyste jeg sammenkomster af samme årsag. Så er jeg ligeglad med om nogen blev fornærmet. Punktum! 

Det er jo netop også vores holdning .. Og heldigvis er min mand mere "sippet" på det punkt end mig. Og i og med det er hans forældre er det jo rart jeg ikke skal være den onde svigerdatter.. Har aldrig udsat min datter for røg og synes måske heller ikke det er ok at vi skal rejse os for bordet 10 gange på en aften for at gå ud når de skal ryge. Plus bordene omkring os jo også ryger. Men ja hun bliver 50 år og får bare dårlig samvittighed og de synes helt sikkert vi er sippet. 

men kan vi gøre noget meget anderledes ? Når vi har sagt vi selvfølgelig kommer hvis de vælger at sidde inde hvor rygning er forbudt.. ? Tænker også at alle deres venner kan jo heller ikke forvente et dyrt måltid mad osv og at de kan ryge inde for hvor mange steder må man det mere ? 

Hvis de holder på de vælger bord med rygning må vi blive væk og så komme med en dag hvor vi så bare kan spise med dem og fejre hende der? Selv om jeg nok er lidt skuffet over det valg hun nok tager. 

Anmeld Citér

6. april 2016

Anonym

jeg ville holde mig væk hvis 10 af 15 af storryger .. Som du selv nævner er det meget normalt at man ikke ryger på restauranter og sådan burde det også være.

Jeg er røg allergiker og ville ikke udsætte mine børn for det . 

Anmeld Citér

6. april 2016

Kaarinaa

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Selvfølgelig skal man i store træk undgå passiv rygning som gravid - og med børn (og med sig selv, vel egentlig)... det undrer mig egentlig også lidt at det ikke er selvfølgeligt at man vælger at lade rygerne gå ud ved er selskab med børn og gravide... men...

... Jeg ville ikke gøre et større nummer ud af det for et par timers skyld i en festlig anledning. Det ville være for ærgerligt at gøre en principsag ud af noget, som egentlig ikke er nødvendigt når der er tale om et enkeltstående tilfælde... så jeg ville deltage nu hvor I har gjort jeres mening til kende og så lade farmor få sin fødselsdag fejret som hun ønsker...

Enkelt stående er det desværre ikke.. Fandt mig i det før vi fik børn. Vi har været sammen i 15 år og vores datter er 3 år. Og de har røget som skorstene altid og generelt røget når vi var ved dem som så ikke er så tit pga røgen og hele hjemmet er så tilrøget. Da vi fik vores datter og vi skulle besøge dem prøvede de at lufte ud inden besøg og røg ikke imens. Vi bliver sjældent længe men selv efter 10'min deroppe lugter alt vores tøj som et værtshus. De har før holdt fødselsdage udendørs hvor vi så har sagt ja okay og gået lidt væk. Men her er det jo egentlig indenfor men sådan lidt have stue agtigt inde i Tivoli ( grøften ) og folk ryger bare voldsomt derinde.   Så ja det vil være samme problem næste gang de holder noget 

Anmeld Citér

6. april 2016

Newsence

Nu bliver jeg nok upopulær men sådan er det. 

Nu er jeg af den mening at man skal undgå rygning så vidt det er muligt. Samtidig mener jeg også at man skal passe på med at være for hysterisk omkring disse ting..

når det nu kun er en dag og et par timer havde jeg nok valgt at tage med.. Hvis en af jer har astma så ok men ellers så syntes jeg faktisk det er lidt provokerende at I ringer for at tjekke op på dem. Måske er svigermor gået i hårdknude.. Måske kunne I snakke med hende på en bedre måde? 

Self skal du støtte din mand men jeg havde nok forsøgt at få det til at fungere..  I kan jo heller ikke være sikker på at svigermor ønsker at I kommer en anden dag.. Måske bliver hun meget skuffet og det kan skabe ballade i lang tid.. Det kommer jo helt an på svigermors person 

men er hun en der kunne blive sur? Og er det så det værd ? Er det et reelt problem eller en principsag for jer? 

Jeg kan godt se det fra jeres side omvendt kan jeg også godt se svigermors argument. I er 3 ud af en større mængde mennesker. Skal man så flytte alle andre for 3? Kunne I måske ikke finde et kompromis hvor I måske sidder ved et vindue eller andet.,

prøv at mød svigermor på midten.. 

Men som sagt havde jeg valgt at tage med og så bevare det gode forhold til svigermor.. 

Anmeld Citér

6. april 2016

Sandratoft

Kaarinaa skriver:

Er der stadig restauranter der har ryger-borde? 

Nå, men min mening er også helt klar,  nul røg i nærheden af min datter eller mig når jeg engang skal være gravid igen. Det er usundt og meget ubehageligt at sidde i, og hvem gider lige spise en  middag i røg? 

Anmeld Citér

6. april 2016

Sandratoft

Newsence skriver:

Nu bliver jeg nok upopulær men sådan er det. 

Nu er jeg af den mening at man skal undgå rygning så vidt det er muligt. Samtidig mener jeg også at man skal passe på med at være for hysterisk omkring disse ting..

når det nu kun er en dag og et par timer havde jeg nok valgt at tage med.. Hvis en af jer har astma så ok men ellers så syntes jeg faktisk det er lidt provokerende at I ringer for at tjekke op på dem. Måske er svigermor gået i hårdknude.. Måske kunne I snakke med hende på en bedre måde? 

Self skal du støtte din mand men jeg havde nok forsøgt at få det til at fungere..  I kan jo heller ikke være sikker på at svigermor ønsker at I kommer en anden dag.. Måske bliver hun meget skuffet og det kan skabe ballade i lang tid.. Det kommer jo helt an på svigermors person 

men er hun en der kunne blive sur? Og er det så det værd ? Er det et reelt problem eller en principsag for jer? 

Jeg kan godt se det fra jeres side omvendt kan jeg også godt se svigermors argument. I er 3 ud af en større mængde mennesker. Skal man så flytte alle andre for 3? Kunne I måske ikke finde et kompromis hvor I måske sidder ved et vindue eller andet.,

prøv at mød svigermor på midten.. 

Men som sagt havde jeg valgt at tage med og så bevare det gode forhold til svigermor.. 

Når det er farmor, er det nok ikke et enkeltstående tilfælde, men en problemstilling de har hver eneste gang de skal besøge dem. 

Synes du slet ikke det er ubehageligt at sidde i et tilrøget lokale? Kvalme, ondt i øjnene, kredsen i halsen? Tænk hvordan små børn må føle det. Det er heller ikke bare en enkelt cigaret, men minimum 10 cigaretter, det er altså svært at ignorere. 

Anmeld Citér

6. april 2016

Junipige15

selvfølgelig skal du og din datter ikke sidde i et selskab hvor der bliver røget indenfor af 10 mennesker! Det ville jeg ikke engang komme til hvis jeg skulle afsted alene, selvom jeg ikke er gravid. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.