modesty skriver:
Jeg er selv super ikke-ryger og min mand ligeså. Vores hjem er 100% røgfrit (bortset fra altanen).
Men jeg synes efterhånden at ryger-hysteriet har taget overhånd. Der sker absolut intet ved at hverken en højgravid eller en 3-årig sidder i nærheden af aktive rygere i et par timer. Intet (medmindre at jeres datter har astma eller noget i den stil, men det skriver du intet om).
Hvis din mand er så sart omkring røg at han ikke selv vil kunne sidde ved et rygerbord, så er det selvfølgelig helt fair at han vælger ikke at komme.
Hvad er passiv rygning?
Passiv rygning er, når man ikke selv ryger, men indånder røgen fra andre menneskers rygning. Frivilligt som ufrivilligt. En cigaret producerer faktisk en enorm mængde røg, det er jo ikke kun den røg, som rygeren blæser ud, men også den, som stiger direkte op fra tobakken. Hvis du en dag opholder dig et sted, hvor solen skinner på den rygende i den rigtige vinkel, så prøv at lægge mærke til, hvor stor røgskyen egentlig er.
Tobaksrøg i et lokale svarer til forurening. Skyen består af partikler og stoffer på gasform. Af de cirka 3.800 forskellige stoffer i røgen er de 400 vævskadende, irriterende eller direkte kræftfremkaldende.
Ud over at rigtig mange mennesker, også rygere, føler sig generet med forskellige symptomer, når de udsættes for andres røg, så øger det også risikoen for forskellige sygdomme, om end det er en mindre stigning i forhold til de aktive rygere.
Værst er det for børnene. Der er ingen love til at beskytte dem, kun forældrenes omtanke. Børn af rygere har generelt flere problemer og sygdomme end børn af ikke-rygere. Specielt astma, allergier og luftvejsinfektioner dominerer.
Anmeld
Citér