Passiv rygning , højgravid+ barn / svigerforældre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. april 2016

EnGodMor

Syntes det er ærgeligt, at din svigermor ikke tænker på sit barnebarn. 

Hvis det var fx to der røg, så fair nok, men ti ud af femten, det ville jeg ikke tage med til. 

Jeg vil ikke BARE sige at det var den ene dag, det syntes jeg rigtig tit børnefamilier må Gøre.

For så bliver der igen en næste gang, hvor man igen skal passe sig ind efter rygerne. 

Jeg personligt får hovedpine og bliver utilpas af røg, min mand får kløe i øjnene og stanken er forfærdelig. 

Fred med at folk vil ryge, det er fint for mig, bare jeg ikke skal, men jeg udsætter ikke mine børn for så meget røg. 

Syntes i skal følge jeres mavefornemmelse, hvad i føler er mest rigtig for jer.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2016

modesty

Kaarinaa skriver:

Søger et lille råd eller to..

vi skal til svigermors fødselsdag i weekenden og havde sådan på for fornemmelsen at de ville booke bord hvor man kan ryge inde. Vi bliver ca 15 i alt hvor de 10 er stor rygere. Jeg skal føde om 3 uger og har vores datter med på 3 år. Både mig og min mand ryger ikke og min mand er ekstrem sart med røg osv. Og det har de altid vidst. 

Han startede med at spørge om de ville bestille bord hvor man kunne ryge for man kan også sidde indenfor hvor det andet er lidt som i en udestue. Hvor ja alle må ryge. Hun svarer ja og han spørg om vi ikke godt kan sidde uden røg både pga vores datter min tilstand og sådan generelt. Er jo efterhånden ikke normalt mere at man ryger når man er ude og spise. Men ja hendes svar var bare så skulle de alle gå ud hele tiden ?

nu har min mand af egen fri vilje sagt at bestiller de ved ryge afd. Så kommer vi bare ikke. Synes jeg jo er lidt synd men omvendt forstår jeg heller ikke de ikke er lidt mere betænksomme.. Hvad ville i gøre i sådanne situation ?

tænker vi evt bare kan komme på dagen hvor hun rigtig har fødselsdag og ellers selvfølgelig prøver at få hende til at ændre mening ? 

Jeg er selv super ikke-ryger og min mand ligeså. Vores hjem er 100% røgfrit (bortset fra altanen).

Men jeg synes efterhånden at ryger-hysteriet har taget overhånd. Der sker absolut intet ved at hverken en højgravid eller en 3-årig sidder i nærheden af aktive rygere i et par timer. Intet (medmindre at jeres datter har astma eller noget i den stil, men det skriver du intet om).

Hvis din mand er så sart omkring røg at han ikke selv vil kunne sidde ved et rygerbord, så er det selvfølgelig helt fair at han vælger ikke at komme. 

Anmeld Citér

6. april 2016

Newsence

Sandratoft skriver:

Når det er farmor, er det nok ikke et enkeltstående tilfælde, men en problemstilling de har hver eneste gang de skal besøge dem. 

Synes du slet ikke det er ubehageligt at sidde i et tilrøget lokale? Kvalme, ondt i øjnene, kredsen i halsen? Tænk hvordan små børn må føle det. Det er heller ikke bare en enkelt cigaret, men minimum 10 cigaretter, det er altså svært at ignorere. 

Jo jeg bryder mig ikke om røg. Ryger ikke og har aldrig gjort det.. Men syntes nu heller ikke det er så slemt som du beskriver det. Ja det er ikke rart, men kan nu godt få luft og får ikke øjne der sviger. 

Min erfaring er nu også at vi voksne tager det noget mere tungt med rygning end børn gør. Som regel lader de sig ikke mærke med det. ( igen MED MINDRE der er astma eller andet involveret)

MEN min mening er bare at jeg havde taget med.

Der er forskel på en helt alm. fødselsdag og så en rund fødselsdag. Det er nok bare ikke HER på denne dag jeg ville tage kampen. Sådan runde dage har det med at betyde mere for folk end man lige går og tror. Og nu er det jo ikke sikkert at alle 10 ryger på samme tid. 

De har jo et barn og har endnu ikke taget det med svigermor så hvorfor gøre en sag ud af hendes særlige dag? 

Vent dog og tag den med hende bagefter. På en dag hvor følelserne ikke er så meget i klemme.

Og til ts. Ja ens tøj lugter men hvis de har luftet ud før I kommer og ellers ikke ryger jer lige i hoved så syntes jeg faktisk det er ok. Man kan altså ikke forlange at folk ikke må ryge i deres private hjem nogensinde fordi børn og børnebørn evt. kommer på besøg. 

prøv at snakke med dem og find nogle kompromis men husk at det betyder I også skal give jer lidt. eks. på at det er ok de ryger bare under emhætten eller udenfor når I er i deres hjem

Anmeld Citér

6. april 2016

Newsence

modesty skriver:

Jeg er selv super ikke-ryger og min mand ligeså. Vores hjem er 100% røgfrit (bortset fra altanen).

Men jeg synes efterhånden at ryger-hysteriet har taget overhånd. Der sker absolut intet ved at hverken en højgravid eller en 3-årig sidder i nærheden af aktive rygere i et par timer. Intet (medmindre at jeres datter har astma eller noget i den stil, men det skriver du intet om).

Hvis din mand er så sart omkring røg at han ikke selv vil kunne sidde ved et rygerbord, så er det selvfølgelig helt fair at han vælger ikke at komme. 

godt skrevet. 

man kan altså heller ikke skærme sine børn for alt i verden. Tror jeg heller ikke på er sundt..  

Anmeld Citér

6. april 2016

Anonym

modesty skriver:

Hvad er passiv rygning?

Passiv rygning er, når man ikke selv ryger, men indånder røgen fra andre menneskers rygning. Frivilligt som ufrivilligt. En cigaret producerer faktisk en enorm mængde røg, det er jo ikke kun den røg, som rygeren blæser ud, men også den, som stiger direkte op fra tobakken. Hvis du en dag opholder dig et sted, hvor solen skinner på den rygende i den rigtige vinkel, så prøv at lægge mærke til, hvor stor røgskyen egentlig er.

Tobaksrøg i et lokale svarer til forurening. Skyen består af partikler og stoffer på gasform. Af de cirka 3.800 forskellige stoffer i røgen er de 400 vævskadende, irriterende eller direkte kræftfremkaldende.

Ud over at rigtig mange mennesker, også rygere, føler sig generet med forskellige symptomer, når de udsættes for andres røg, så øger det også risikoen for forskellige sygdomme, om end det er en mindre stigning i forhold til de aktive rygere.

Værst er det for børnene. Der er ingen love til at beskytte dem, kun forældrenes omtanke. Børn af rygere har generelt flere problemer og sygdomme end børn af ikke-rygere. Specielt astma, allergier og luftvejsinfektioner dominerer.

Anmeld Citér

6. april 2016

Kaarinaa

modesty skriver:

Har som sagt levet med deres rygning i 15 år og ja de må ikke ryge i vores hjem men vil ikke diktere hvad de skal hjemme hos dem selv. Men ja min mand er super sart og har astma og har fra barn været vant til deres voldsomme rygning. Og da han flyttede hjemmefra var det ligesom bare slut med røg omkring ham ( de røg indendøre også dengang på trods af astma) Min datter har ikke astma og har netop også overvejet om man skulle sige fuck det. Men igen så er det jo ikke kun de 10 der ryger men alle bordene omkring en. Min mands bror er lige så sart som min mand med røg og de er også meget imod og lader deres lille pige blive hjemme. Og desværre fortsætter det jo hver eneste gang vi skal noget og er bare rigtig ærgerligt.  

Anmeld Citér

6. april 2016

Kaarinaa

Newsence skriver:

Jo jeg bryder mig ikke om røg. Ryger ikke og har aldrig gjort det.. Men syntes nu heller ikke det er så slemt som du beskriver det. Ja det er ikke rart, men kan nu godt få luft og får ikke øjne der sviger. 

Min erfaring er nu også at vi voksne tager det noget mere tungt med rygning end børn gør. Som regel lader de sig ikke mærke med det. ( igen MED MINDRE der er astma eller andet involveret)

MEN min mening er bare at jeg havde taget med.

Der er forskel på en helt alm. fødselsdag og så en rund fødselsdag. Det er nok bare ikke HER på denne dag jeg ville tage kampen. Sådan runde dage har det med at betyde mere for folk end man lige går og tror. Og nu er det jo ikke sikkert at alle 10 ryger på samme tid. 

De har jo et barn og har endnu ikke taget det med svigermor så hvorfor gøre en sag ud af hendes særlige dag? 

Vent dog og tag den med hende bagefter. På en dag hvor følelserne ikke er så meget i klemme.

Og til ts. Ja ens tøj lugter men hvis de har luftet ud før I kommer og ellers ikke ryger jer lige i hoved så syntes jeg faktisk det er ok. Man kan altså ikke forlange at folk ikke må ryge i deres private hjem nogensinde fordi børn og børnebørn evt. kommer på besøg. 

prøv at snakke med dem og find nogle kompromis men husk at det betyder I også skal give jer lidt. eks. på at det er ok de ryger bare under emhætten eller udenfor når I er i deres hjem

Vi har haft det sådan altid ( 15 år ) og de ved det udemærket godt. Som sagt før vi fik barn var vi nok bare mere nå ja.. En dag i ny og næ går nok lige. Og ja synes nok bare det er super ærgerligt at de generelt ikke tager hensyn. Og når det har værer privat / lokaler osv de har holdt noget bliver der røget mere end bare smøger og selv der er der bare ingen hensyn.. Heller ikke da min svigerinde var højgravid. 

Så tror bare vi samtidig er nået dertil hvor vi synes at vi i 15 år har sagt Ja ja sådan er deres liv og det må de om..

men tak for jeres begge synspunkt og råd.. Vi overvejer lidt endnu og ser om hun måske vil ændre mening. De skal trods alt ikke sådan rigtig udendørs når de skal ryge derinde 

Anmeld Citér

6. april 2016

Kaarinaa

Sandratoft skriver:

Er der stadig restauranter der har ryger-borde? 

Nå, men min mening er også helt klar,  nul røg i nærheden af min datter eller mig når jeg engang skal være gravid igen. Det er usundt og meget ubehageligt at sidde i, og hvem gider lige spise en  middag i røg? 

Er inde i Tivoli.. Og der ligger en restaurant hvor de ligesom har rigtig indendørs og så har de sådan lidt udestue agtig hvor man gerne må. Og der ryger nærmest alle så.. Dem ved vores bord ryger måske "kun" imellem alle retterne men dem omkring os ryger jo måske imens vi spiser.. Og det er bare heller ikke så lækkert. Får kvalme af ingenting pt og har mega meget halsbrand og føles som ondt i halsen hele tiden. Så tænker bare røg ikke gør det bedre.. Og ja er nok bare imod røg omkring vores datter og min mand er så mere sart på egne vegne også. 

Anmeld Citér

6. april 2016

Kaarinaa

EnGodMor skriver:

Syntes det er ærgeligt, at din svigermor ikke tænker på sit barnebarn. 

Hvis det var fx to der røg, så fair nok, men ti ud af femten, det ville jeg ikke tage med til. 

Jeg vil ikke BARE sige at det var den ene dag, det syntes jeg rigtig tit børnefamilier må Gøre.

For så bliver der igen en næste gang, hvor man igen skal passe sig ind efter rygerne. 

Jeg personligt får hovedpine og bliver utilpas af røg, min mand får kløe i øjnene og stanken er forfærdelig. 

Fred med at folk vil ryge, det er fint for mig, bare jeg ikke skal, men jeg udsætter ikke mine børn for så meget røg. 

Syntes i skal følge jeres mavefornemmelse, hvad i føler er mest rigtig for jer.

Tak for svar. Vi har det nok på samme måde og min mand har svært ved at trække vejret: har pt meget kvalme og halsbrand hele tiden.. Og ja var det bare denne ene gang men var så også de 100 gange før det og bliver også de 100 næste gange hvis vi aldrig siger stop.  Og ja er faktisk ret ked af de ikke prøver at se deres barnebarn sådan generelt. De gør generelt ikke noget for det og har kun lavet noget med hende sammen med os og det kan nok også tælles på en hånd 

Anmeld Citér

6. april 2016

loop

Kaarinaa skriver:

Søger et lille råd eller to..

vi skal til svigermors fødselsdag i weekenden og havde sådan på for fornemmelsen at de ville booke bord hvor man kan ryge inde. Vi bliver ca 15 i alt hvor de 10 er stor rygere. Jeg skal føde om 3 uger og har vores datter med på 3 år. Både mig og min mand ryger ikke og min mand er ekstrem sart med røg osv. Og det har de altid vidst. 

Han startede med at spørge om de ville bestille bord hvor man kunne ryge for man kan også sidde indenfor hvor det andet er lidt som i en udestue. Hvor ja alle må ryge. Hun svarer ja og han spørg om vi ikke godt kan sidde uden røg både pga vores datter min tilstand og sådan generelt. Er jo efterhånden ikke normalt mere at man ryger når man er ude og spise. Men ja hendes svar var bare så skulle de alle gå ud hele tiden ?

nu har min mand af egen fri vilje sagt at bestiller de ved ryge afd. Så kommer vi bare ikke. Synes jeg jo er lidt synd men omvendt forstår jeg heller ikke de ikke er lidt mere betænksomme.. Hvad ville i gøre i sådanne situation ?

tænker vi evt bare kan komme på dagen hvor hun rigtig har fødselsdag og ellers selvfølgelig prøver at få hende til at ændre mening ? 

Hvor er det godt, at der stadig findes steder, hvor man må ryge indendørs, så svigermor kan fejre hendes store dag, som hun ønsker.

Jeg savner tiden, hvor alle kunne spise sammen og sidde og hyggesnakke, uden det skulle afbrydes af, at nogle skulle gå udenfor. Gå udenfor!, det er som om rygere er andenrangsmennesker.

Jeg synes, at der skal være spisespeder, hvor man må ryge, og steder hvor man ikke må. 

Det er blevet for hysterisk.

Jeg ville selvfølgelig tage med. Både for at give svigermor et brag af en fest. Men også for at vise mine børn, at man skal respektere at andre mennesker har en anden måde at leve på.

Jeg er ex-ryger.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.