Fællesspisning i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. februar 2016

TNBC

Tin skriver:

Men alligevel underligt at man må ikke dele klassen, men at det er okay at dele balletholdet, eller parallel klassen, hvis man har en bedste ven her.....

Som en anden siger, der er da forskel på klassekammerater, hvor der skal være et fællesskab i mange og så en eller to venner fra parelleklassen, som man er blevet/var gode venner med.. samme med til sport, der finder man også samme med enkle(tit)

Men hvis du kun invitere 75% af klassen, hjælper det ikke ligefrem et fællesskab eller om mobnibg/udlukning af børn.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2016

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Tine B skriver:

Der er da en kæmpe forskel på, at inviterer hele klassen på nær fx 5 som barnet ikke gider have med, og så på at inviterer hele klassen + fx 3 fra parallelklassen.. 

De 5 fra egen klasse der bliver holdt udenfor vil mærke det og blive rigtig kede af det, hvorimod de 25 i parallelklassen der ikke bliver inviteret, næppe vil føle sig udenfor på samme måde, og da slet ikke hvis de ikke leger med fødselsdagsbarnet til hverdag..

Ikke overraskende er jeg enig med dig. Mine drenge invitereraltud hele klassen/alle drengene og sådan gør de alle. Alt andet er helt uacceptabelt er alle vi forældre heldigvis enige om. 

Anmeld Citér

20. februar 2016

Tin

Profilbillede for Tin
Tine B skriver:

Der er da en kæmpe forskel på, at inviterer hele klassen på nær fx 5 som barnet ikke gider have med, og så på at inviterer hele klassen + fx 3 fra parallelklassen.. 

De 5 fra egen klasse der bliver holdt udenfor vil mærke det og blive rigtig kede af det, hvorimod de 25 i parallelklassen der ikke bliver inviteret, næppe vil føle sig udenfor på samme måde, og da slet ikke hvis de ikke leger med fødselsdagsbarnet til hverdag..

Selvfølgelig er der forskel.  Men på den anden side, så har vi da også oplevet i min datters klasse, hvor de ud af 30, kun er 4 pige, at kun to af pigerne var inviteret til deres ven i parallel klassen.

De to piger følte sig jo som "de udvalgte" og det splittede de 4 pigers sammenhold.

Så som jeg synes jeg også understreger flere gange i mine indlæg- så skal man vælge udfra hvad man selv synes der passer i den givne situation... Og ikke lade sige skræmme fordi der er andre forældre der synes: jøsses...og himler med øjnene.

At man nogle gange vælger anderledes end flertallet ødelægger jo ikke en klasse, eller øger risikoen for mobning mv så hvis man ikke synes det passer ind at deltage i spisning til sent, eller ikke orker forældrekaffe efter fødselsdagen... Så bør man nu engang tage sig eget valg, uden at blive skræmt af "jøsses!"

Og har de andre et problem med det...ja så er det nemlig det = Deres problem.

Anmeld Citér

20. februar 2016

Loa

Selvfølgelig er der forskel.  Men på den anden side, så har vi da også oplevet i min datters klasse, hvor de ud af 30, kun er 4 pige, at kun to af pigerne var inviteret til deres ven i parallel klassen.

De to piger følte sig jo som "de udvalgte" og det splittede de 4 pigers sammenhold.

Så som jeg synes jeg også understreger flere gange i mine indlæg- så skal man vælge udfra hvad man selv synes der passer i den givne situation... Og ikke lade sige skræmme fordi der er andre forældre der synes: jøsses...og himler med øjnene.

At man nogle gange vælger anderledes end flertallet ødelægger jo ikke en klasse, eller øger risikoen for mobning mv så hvis man ikke synes det passer ind at deltage i spisning til sent, eller ikke orker forældrekaffe efter fødselsdagen... Så bør man nu engang tage sig eget valg, uden at blive skræmt af "jøsses!"

Og har de andre et problem med det...ja så er det nemlig det = Deres problem.

Modsiger du ikke dig selv der? 

Først siger du at sammenholdet blandt de fire piger blev ødelagt pga kun to af dem var inviteret, og så siger du at det næppe ødelægger en klasse eller skaber mobning at vælge anderledes en gang i mellem.

Kan på sin vis godt ønske at min datter "bare" kunne vælge dem hun helst ville til feks fødselsdag, fordi hun er mit et og alt og skal selvfølgelig kun se dem hun allerhelst vil se, men når jeg så tager ego-mor brillerne af og forestiller mig hvis alle tænkte sådan og lod deres børn gøre sådan, så kunne det lige så godt være min datter der var den eneste der ikke blev inviteret med, hver eneste gang. Og det ønsker jeg ikke at byde hverken mit barn eller et hvilket som helst andet barn. Så vælger jeg at den mest menneskelige måde er at sige alle eller ingen/piger eller drenge. Og så er der måske et par stykker med som min datter måske ikke selv havde valgt fra start, men 

1. Det kunne give anledning til nye venskaber/lære nye børn at kende

2. Hvis der bare er en lille chance for at det minimerer mobning/udelukkelse/sårede børn, så er det HELT sikkert det værd at se ud over sin egen næsetip en gang i mellem.

Anmeld Citér

20. februar 2016

sne190810

Loa skriver:

Modsiger du ikke dig selv der? 

Først siger du at sammenholdet blandt de fire piger blev ødelagt pga kun to af dem var inviteret, og så siger du at det næppe ødelægger en klasse eller skaber mobning at vælge anderledes en gang i mellem.

Kan på sin vis godt ønske at min datter "bare" kunne vælge dem hun helst ville til feks fødselsdag, fordi hun er mit et og alt og skal selvfølgelig kun se dem hun allerhelst vil se, men når jeg så tager ego-mor brillerne af og forestiller mig hvis alle tænkte sådan og lod deres børn gøre sådan, så kunne det lige så godt være min datter der var den eneste der ikke blev inviteret med, hver eneste gang. Og det ønsker jeg ikke at byde hverken mit barn eller et hvilket som helst andet barn. Så vælger jeg at den mest menneskelige måde er at sige alle eller ingen/piger eller drenge. Og så er der måske et par stykker med som min datter måske ikke selv havde valgt fra start, men 

1. Det kunne give anledning til nye venskaber/lære nye børn at kende

2. Hvis der bare er en lille chance for at det minimerer mobning/udelukkelse/sårede børn, så er det HELT sikkert det værd at se ud over sin egen næsetip en gang i mellem.

Så godt skrevet og pointeret! 

Anmeld Citér

20. februar 2016

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh

Jeg synes det er VILDT lang tid,og specielt i en børnehave. Her har det højest været fra 17-19,både i børnehave og skole.

Vi vælger det indimellem fra,for Alexander har så meget brug for sin søvn. Han går i 0. klasse nu,og skal gerne sove fra 18.45-7.00. 

Synes sagtens man kan sige fra,det bestemmer man selv,og efter min mening er der rigeligt arrangementer,især i skolen.

Anmeld Citér

21. februar 2016

EnGodMor

Anonym skriver:

Hvad er Jeres holdning til fællesspisning på en hverdag?

Den blev arrangeret på en hverdag (tirsdags for mit barns gruppes vedkommende), fra 17.30-20. Det er for forældre og søskende.

Vi deltager ikke og jeg fik et underligt blik fra et forældrepar da vi fortalte det.

Vores børn er 4,5 og 1,5 og vi spiser aftensmad allerede kl 17. Kl. 18 er begge børn i nattøjet og de bliver puttet 18.30. Senest 19.00 sover de. De står begge meget tidligt op, helt af sig selv og jeg ville ønske, at de sov længere, end til 5.30. 

Derfor er tidspunktet 17.30-20 meget dumt.

Er vi virkeligt de eneste, som synes det?

Jeg kan sagens forstå dig noget af vejen, for hvis man har en rigtig go rutine hjemme, så skal man bestemt holde fast i den. 

Men syntes måske det er lige "voldsomt" nok, at man en enkel dag, ikke kan tage til fælles spisning, i kunne jo komme kl 17.30 og så spise, og tage hjem igen kl 19, børste tænder, tisse af, nattøj på og så i seng. 

Tror ikke det ville skade så meget, hvis barnet kom i seng en halv, til en hel time senere. 

Men igen, hvis man som forældre ved, at det bare ødelægger alt i sit barns rutine, så er det da helt fair, at man så desværre må takke nej. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.