Handlinger har konsekvenser, og som voksen må man altså tage dem, som de kommer.
Det er lidt en slags computerspil-mentalitet: "Sørens, der døde jeg, men så starter jeg bare forfra og prøver igjen."
I det virkelige voksenliv har ens handlinger konsekvenser. Bruger man ikke kondom og bliver smittet med HIV f eks, så er der ingen vej udenom. Man kan ikke sidde og sige, at "Jammen, det sagde hun ikke, jeg skulle bruge, så det vil jeg ikke have." Man er ansvarlig for sig selv og for sine egne handlinger, og vælger man ikke at bruge kondom, så synes jeg det er rigtig langt ude ikke at ville tage konsekvensen af det, hvis det resulterer i en graviditet. Børnene lærer jo allerede i børnehavealder, hvordan børn bliver til, så at et voksent menneske ikke klarer at tænke så langt og beskytte sig, det giver jeg ikke fem ører for.
Selvfølgelig er det en dum situation, hvis hun snyder, men uanset har han ansvar for sig selv og for at beskytte sig. I åresvis har man lært pigerne, at de ikke bare skal stole på, at manden bruger kondom, de skal tage ansvar for sig selv og aktivt selv vælge at beskytte sig. Det kan være, det er på tide at lære drengene det samme.
Anmeld
Citér