Vil de skifte ble i skolen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. december 2015

L-mor

Altså, til alle jer som siger jeg ikke tager mig sammen, er doven og at det er min skyld. Jeg har haft svært ved at miste min baby, ja. Men det viser jeg ham ikke som sådan. Jeg har kæmpet i måneder for at gøre ham renlig for hans egen skyld og hans fremtid, men han nægter at gøre det. Har prøvet belønninger, faste toilettider osv. Men det har ikke hjulpet. Så drop det med omsorgssvigt og dovenskab. 

Jeg synes ikke børn skal stoppe leg for det, men derfor har jeg forsøgt alligevel. Og spørger bare om der er hjælp i skolen hvis problemet ikke ændrer sig. 

Det er svært at lære sit barn noget, man synes det er synd for det at lære/gøre. Det er fx meget almindeligt med putte-/sovevaner, der går galt, fordi far eller mor udstråler, at de synes det er synd for barnet, at det skal det, man prøver at lære det.

Som flere andre skriver, synes jeg, at du skalbearbejde dine egne forestillinger om, hvordan bleer og det selv at kunne gå på toilettet kan være en del af en 'god barndom'. Hvordan kan din søns første blefri dag uden uheld blive noget, du kan fejre? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. december 2015

lineog4

Anonym skriver:

Altså, til alle jer som siger jeg ikke tager mig sammen, er doven og at det er min skyld. Jeg har haft svært ved at miste min baby, ja. Men det viser jeg ham ikke som sådan. Jeg har kæmpet i måneder for at gøre ham renlig for hans egen skyld og hans fremtid, men han nægter at gøre det. Har prøvet belønninger, faste toilettider osv. Men det har ikke hjulpet. Så drop det med omsorgssvigt og dovenskab. 

Jeg synes ikke børn skal stoppe leg for det, men derfor har jeg forsøgt alligevel. Og spørger bare om der er hjælp i skolen hvis problemet ikke ændrer sig. 

Du skal tage kontakt med børnehaven i det nye år. For nej der er ikke hjælp til det i skolen hvis det er en daglig forseelse, så skal PPR eller inklusionscenteret ind over og der skal ydes ekstra støtte til din dreng hvis renlighed er en udfordring som ikke kan løses før skole start. 

Men jeg tænker har du endnu ikke været til en skoleparathedssamtale med børnehaven? For det vil jo være en af de ting der indikerer han ikke er skoleparat. Måske er det en fysisk ting og så kan han sagtens være skoleparat. Men er det ikke og er det "bare" en jeg er stædig og jeg vil ikke stoppe min leg, så ville jeg i hvert fald personligt begynde at tænke skoleudsættelse for så er der nok også andre områder hvor han ikke kan behovsudsætte, tage imod rationaler, leve med regler, tage imod "ordrer" osv....

Anmeld Citér

31. december 2015

serinasmor

Anonym skriver:

Har også prøvet ikke at give ham andre muligheder, men han er ret ligeglad. Så efter mange måneder var det ikke sjovt at vaske underbukser og gulv konstant. Ellers fungerer han som alle andre, udover han kan være en smule reserveret.. Men han er nogenlunde opdraget. Høflig mod andre, spiser pænt osv. Men lige det der gider han ikke. Men ja, jeg har personligt været lidt ræd for at miste min baby, det vil jeg gerne indrømme er forkert af mig 

Husk at hjemme er han faktisk også stor nok til at hjælpe med at tørre op og vaske gulv  

Og nej det er bestemt ikke sjovt i længden - men det finder han vel så ud af - hvis det virkelig er fordi han ikke vil af ren stædighed

God arbejdslyst - for det kommer nok ikke fra den ene dag til den anden ...  

Husk at hvis /når der opstår problemer undervejs så har mange af os været igennem det på den ene eller den anden måde og har måske løsningsforslag hvis det fx viser sig at han er bange for toiletter, har problemer om natten (så findes der hjælp hos lægen) osv 

Og så vil jeg anbefale at han får et belønningsskema .. fx 5 krydser i en række så får han en lille ting fx kinderæg, legetøjsbil, viskelæder, blyant, opgavebog, skyder, klistermærker, farver, sæbebobler, en lille slikpose, det kan være hvad som helst men småt (og så kræver det at der ikke normalt falder ting af til ham hver gang i handler)

50 krydser på et ark udløser noget han gerne vil (legeland/legetøj/Tivoli) 

Og for at få et kryds skal han tisse / lave på toilettet ... Stort kan evt tælle 2 krydser hvis det viser sig han har svært ved det ... 

Anmeld Citér

31. december 2015

Anonym

Jeg er ikke typen der ligger fingre i mellem, så jeg taler frit fra hjertet ..... 

Hold kæft hvor er det synd for dit barn!! "Det er synd at de skal stoppe leg for at gå på toilettet" HVAD FANDEN SNAKKER DU OM? Er det også synd for dig at du skulle stoppe med at se yndlings filmen i fjernsynet for at gå på toilettet? Er det også synd for dig at du skal stoppe med at spiseaftensmad sammen med familien for at gå på toilettet? Er det også synd for dig hvis du må afbryde en samtale for at gå på toilettet? Jeg kunne blive ved! - NEJ, det er ikke synd, for sådan er det at være menneske. At gå ud og skide er noget af de mest naturlige, OGSÅ for et barn på 5 år.. Det andet du har gang i er simpelthen for klamt !!  

Tag dig sammen og vis lidt respekt for din søn og vær det voksne over for dit barn ellers er det her ble stunt det mindste problem du får med ham

Anmeld Citér

31. december 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Jeg forstår ikke det du siger med at du ikke synes børn skal stoppe leg for lige at gå på toilet. Hvad er det frygtelige i det? De går ud og tisser og kommer så tilbage til legen.. 

Er det seriøst noget du selv tænker tilbage på som værende dårligt for din barndom? At gå på toilet? Det lyder fuldstændig vanvittigt i mit hoved. 

i øvrigt tror jeg at hans manglende interesse for at udvikle sig på det punkt, med stor sandsynlighed skyldes dig selv. Børn kan mærke hvad vi føler også selvom vi forsøger at skjule det. Så han har helt 100 mærket at du ikke syntes han skulle af med den, eller syntes det var synd. Og hans affærd med bare at skide på gulvet i måneder i træk vidner også om en umodenhed synes jeg og måske at han føler at det forventes at han reagerer som en baby, for det er han jo i dine øjne stadigvæk...

Anmeld Citér

31. december 2015

Babilooo

Anonym skriver:

Men du seriøst at børn ikke skal stoppe leg for at gå på toalettet - så er det jo også det du udstråler..!

og der vil ikle være en leg at udsætte når alle børnene i skolen mobber ham fordi han lugter af ris og lort. Du har virkelig gjort ham en bjørnetjeneste. 

Prøv at tale med ham om der er noget ved hele toaletsituatuonen der gør ham utyg eller som kunne gøre det mere hyggeligt - når ny han skal derud alligevel. Der kan han måske have indflydelse på. Han kan måske kigge i et Anders And blad imens eller have sin ynglings bil med til at starte med. Du har et problem nu fordi du har udskudt det alt for længe - til gengæld har han mere sprog end en på 2. ... Så han burde forstå hvad du siger bedre.

hvis jeg var dig ville jeg gå ind og kigge på skemaet (kan Googles) om skoleparathed. Her får du et indtryk af hvad et barn skal kunne.

Det kan være andre områder som du også mangler at opdrage på.

Tager han sin egene tallerkener ud i opvaskeren eller er det mortjeneren der gør det  

rydder han selv op?

tager han selv tøj på?

høre han ellers efter når voksne beder ham om noget eller når der gives fællesbeskeder?

Jeg ville faktisk i min iver for at få ham væk fra bleen sige ": der er ikke flere bleer nu her i det nye år og hvis du ikke går på toalettet vil du blive drillet i skolen - jeg gør det her for at hjælpe dig".

det er ikke for at gøre ham ked af at skulle i skole men han VIL blive drillet! Sig det som det er.  Jeg har en søn der gjorde noget som også hører sig mindre børn til og jeg sagde at nu var han altså for gammel og skulle slutte for ellers ville han ende med at blive drillet.

Anmeld Citér

31. december 2015

Babilooo

Jeg har også fulgt denne side en del tid ... Og noget af det som kvinder hader hos mænd, er hvis de er for meget mors dreng og hvis man har svigermødre der har svært ved at "kappe navlestrengen"

sådan som jeg ser forældrerollen er det at man skal gøre dem flyveklar til selv at styre og træffe valg som helstøbte selvstændige mennesker. Det gør man ikke hvis man som forældre faktisk godt kan lide at de bliver i baby/børne- (Nårh det er også synd for dig) rollen. Hvis du ikke gør op med dit eget billede af din rolle som mor - får du en søn der får dig til at vaske sit tøj når han er 20

Prøv evt at snakke med en psykolog..... For du gør noget som ikke ruster ham til skolen, men i den bedste mening. 

Når et barn er 5-6 år kan det fx. Sagtens dække bord- tage ud af bordet-selv tørre tis op osv. Min søn på 6 laver selv mad en gang om ugen hvis jeg næsten ikke hjælper... Jeg fortæller ham hvad der skal I og så gør han det jeg fortæller og vi hygger. Og han vokser 1 meter i højden af stolthed. 

Hvis du reelt siger at han skider og tisser på gulvet i flere måneder så er det respekten for dig i skal arbejde med. Jeg ville måske høre børnehaven om en kort samtale med en PPR børnepsykolog. De hsr garanteret nogle gode fif til håndteringen af situationen. For det er en "situation" som du er mødt til at tag fat om roden ved. Du er den voksne ... Men han er ikke "din baby". Vær stolt over at han er en stor dreng nu og ros ham for det. Han skal ikke indirekte holdes og roses for at forblive i en ikke alderssvarende rolle.

god nytår

Anmeld Citér

31. december 2015

Ønsker en lille spire..

Anonym skriver:

Jeg har jo også prøvet før, men drengen ville sgu ikke.. jeg tænkte jo også selv på at det ikke er mine egne behov der skal tilfredsstilles der , så jeg prøvede hvad jeg kunne og det hjalp ikke.. 

Det er da ikke noget et barn p 5 år ikke vil. Det er da ene og alene og voksenbeslutning., neej.. I kommer til at få det svært!! 

Anmeld Citér

31. december 2015

alenemor42

Det er omsorgssvigt på så mange planer !!

Anmeld Citér

31. december 2015

san

Mom skriver:

Jeg tror der er en Troll på spil

Hvad er en troll  set mange skrive det herind.... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.