Anonym skriver:
Nu vil jeg gerne lige præcisere, at jeg her til morgen har spurgt ham omkring Dubai, og det er helt sikkert ikke noget som han går og er ked af, eller skuffet over.
Det virkede absolut ikke som om han havde oplevet situationen, som I tror han har oplevet den.
Vi skal helt sikkert tale videre om det senere i dag eller i morgen, men jeg var lige nødt til at vide om Dubai-afslaget var noget der gik ham på.
Først vedr. debatten her og din undren over Dubai-fokus: I dit startindlæg vælger du at omtale Dubai-situationen og slutter den passus med, at "han virker fornærmet". For os, der læser med, er det svært at gætte, at det egentlig ingenting betød for ham og for dig. Set udefra tog han dér initiativ til noget konkret, du sagde nej, og han blev med dine ord fornærmet. Her et halvt år efter vælger du at nævne episoden som en del af historien - derfor kommer den til at fremstå som væsentlig. Det er den så ikke, og det har du nu fået bekræftet af ham, gudskelov, men det var ikke let at vide som medlæser.
Så er der resten af historien. Du var ligeglad med kirke, romantik, frieri - han var ellevild med dét setup. Du ændrer holdning. I har nu samme drøm. Han har ikke tvunget dig til at drømme om det helt store - du har selv skiftet mening. Det er vigtigt, synes jeg, for du får det flere gange til at lyde som om, at det er ham, der har ansvaret for, at du nu gerne vil frieri og kirke og hele molevitten - nej, I har udvekslet jeres forskellige ønsker, og på et tidspunkt blev du altså tændt på den drøm, der først kun var hans.
Så holder du op med at tale om det. Ingen andre end han kan vide, hvad det får ham til at tænke og tro, men i hans sted ville jeg nok tage det som et signal om, at du ikke længere var så tændt på drømmen. Han har jo i hvert fald tydeligvis tænkt en del, og nu er det ham, der skifter mening - ligesom du tidligere har gjort. Da han så sætter ord på og siger, at rådhusbryllup MÅSKE (!) kan være fint, bliver du skuffet. Ifølge dit indlæg går du i seng og ved ikke, om du skal fortælle ham om din skuffelse. Altså vælger du ikke i første omgang at sige "Skat! - jeg vil stadig gerne kirke osv., jeg kan faktisk slet ikke forestille mig andet nu!" Hvordan skal han dog vide, at du efter ikke at have talt om det længe stadig er fyr og flamme efter det store bryllup?
Der er I så nu. Du synes, han har "solgt" dig noget og så trukket det tilbage. Set udefra og måske også med hans øjne har du først villet rådhus, siden det helt store, derefter ingenting sagt.
Selvfølgelig skal du sige noget til ham - men ikke om, at han har skuffet dig, trukket sit tilbud tilbage osv. Tag ejerskab - "Min drøm er nu, at...." - "Selv om jeg ikke har talt om det længe, vil jeg stadig frygteligt gerne...." osv. Han er ikke tankelæser, og du er nødt til at melde klart og tydeligt ud, at her er du nu, og det her er din drøm. Og så må I afstemme forventninger og drømme.