Øv dag ved jordmoder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. november 2015

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Du kan sagtens være lykkelig over at skulle være mor til en velskabt baby - det har da ikke noget at gøre med din vægt?

Det er flot, at du nu spiser sundt og motionerer, men det ændrer jo ikke ved, at du tidligere har levet forkert, og at du derfor nu har en massiv overvægt som gør, at du skal holdes i kort snor - det er deres job at vejlede og informere dig om din overvægt, og det er dit ømme punkt, derfor fylder det så meget hos dig.

Der er ikke nogen regel om, at man skal tage på i en graviditet! Bare så det lige er slået fast. 

Det kan sagtens lade sig gøre at holde samme vægt hele graviditeten igennem via kostomlægning (jeg har også gjort det uden motion overhovedet), det handler om, hvad du vælger at spise.

Det er et par måneder siden fødslen, og jeg vejer nu 10 kg mindre end før graviditeten, målet er stadig lavere, og motivationen er i top efter en graviditet fra helvede, der bestemt skreg på trøstespisning, men jeg valgte at lade være.

Du er meget følelsesladet omkring din vægt, men prøv at vende det i dit hovede og brug samtalerne positivt og konstruktivt, der er jo meget stor sandsynlighed for, at du falder tilbage i de gamle uvaner, når du har født, og så går det rigtigt galt. Man kan sagtens hænge sin hat på, at man nok skal tabe sig ved alle gåturene med barnevognen og babysvømningen og så videre, realiteterne er bare ikke altid så rosenrøde, når man har stået med en skrigende unge hele natten, og det hele er lort.

De tager helt automatisk glæden af en når det kun skal handle om ens vægt.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2015

Rockertand

Anonym skriver:

De tager helt automatisk glæden af en når det kun skal handle om ens vægt.. 

Nej, det handler om, hvad du vælger at fokusere på.

De gør deres job, du vælger at tænke negativt.

Har du gjort dig tanker om, hvorfor du er nået så langt op i vægt? 

Har du ændret din kost og dyrket motion i forbindelse med graviditeten eller var det før?

Anmeld Citér

18. november 2015

klmf

Jeg har også et højt BMI og har oplevet det samme hos JM. Det blev et irritationsmoment hos mig, så jeg valgte at sige, at jeg var godt bekendt med deres anbefalinger og atjeg gerne ville kontrolvejes, men at jeg derudover ikke ønskede at mine konsultationer skulle have yderligere fokus på min vægt. Det blev accepteret og jeg fik et okay forløb hos JM efterfølgende. 

Anmeld Citér

18. november 2015

God-mor

Anonym skriver:

har bare brug for komme af med det her  var idag hos 2 jm besøg og det var lige pludseligt en anden end hende vi var hos først, og det så også hende jeg skal være hos Resten af min graviditet... 

Jeg har et højt BMI på 36 og ja jeg ved godt der er en masse konplikationer forbundet med det, men hold nu op jm kørte i det idag og jeg fik dwt samme af vide som jeg har gjort alle andre steder jeg har taget 3,5 kg på og det var allerede for meget og jeg vil få svært ved at tabe dem igen påpegede hun.   Alle mine tal ser pæne ud ellers og har også fået lavet en glykosebelsastnings test igår hvor der heller intet var at komme efter

da hun skulle så mærke mig på maven og sagde det var svært pga mit fedt men hun kunne mærke min livmoder var lidt højt oppe  øv ved ikke Om det er mine homoner der koger over men hvor er jeg dog bare ked af det og bange føler mig så skræmt  går sygmeldt pga bækkenløsning så det er begrænset hvad jeg kan og hvad jeg må og prøver holde mig aktiv og holde mig væk fra sodavand og slik osv det har vi ikke stående der hjemme nogle steder så synes selv jeg gør hvad jeg kan 

havde bare lige brug for komme af med det!

Selvfølgelig skal hun informere dig om komplikationer der kan opstå i forbindelse med overvægt og graviditet, men hun behøver ikke at vade i det, og du skal ikke have ondt i maven over at gå til jordemoder kontrol. Ville sige næste gang, at du er bekendt med at du skal passe på vægten, og spise sundt og holde dig selv i gang, og at du kender til at der er nogle ekstra risici ved din overvægt. Og at du derudover ikke vil have at alle kontroller skal dreje sig om din vægt. Kan da godt forstå det må være irreterende, hvis det er det eneste hun går op i.  

Anmeld Citér

18. november 2015

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Nej, det handler om, hvad du vælger at fokusere på.

De gør deres job, du vælger at tænke negativt.

Har du gjort dig tanker om, hvorfor du er nået så langt op i vægt? 

Har du ændret din kost og dyrket motion i forbindelse med graviditeten eller var det før?

Ja det er jeg sådan ret bekendt med desuden har jeg tabt mig 15 kilo før jeg blev gravid og gik til spinning blandt andet. Så lagde min kost om.  

Anmeld Citér

18. november 2015

Abracadabra

Mami skriver:

Jeg havde bækken løsning og havde en BMI på 21, så den må du længer ud på landet med 

Overvægt er en af de disponerende faktorer. 

Man kan også få lungekræft uden nogensinde at have røget - det ændrer ikke på, at rygning disponerer til lungekræft. 

At du som slank kvinde har haft bækkenløsning er PÅ INGEN MÅDE et modbevis på, at overvægt disponerer til bækkenløsning. 

Anmeld Citér

18. november 2015

Mami

Overvægt er en af de disponerende faktorer. 

Man kan også få lungekræft uden nogensinde at have røget - det ændrer ikke på, at rygning disponerer til lungekræft. 

At du som slank kvinde har haft bækkenløsning er PÅ INGEN MÅDE et modbevis på, at overvægt disponerer til bækkenløsning. 

det er jeg klar over men derfra og til at sige det er derfor du har bl, der altså langt.. 

anden forskning har trukket paralleller med en sårbar psyke, så hvis man følger den forskning har vægten intet at sige 

Anmeld Citér

18. november 2015

Mami

og så vil jeg lige komme med et input mere specielt til dig ts  

jordmoder, læger osv. er ikke vores forældre! de har nogle retningslinjer og en sst de skal arbejde ud fra, og derfor skal de INFOMERE om risikoen. 

de har ikke ret til at kommentere på vægt og hvor meget man MÅ tage på, de skal infomere om hvad det optimale er, men de kan på ingen måde bestemme og derfor kan de heller ikke tillade sig at slå nogen som helst oven i i hovedet med vægten. 

Vi er voksne mennesker og medmindre vi gør noget decideret ulovligt eller bringer os selv eller andre i livfarer, kan de kun rådgive og ikke påtvinge nogen noget helst og så kan de ellers holde deres personlige holdninger for dem selv. 

Anmeld Citér

18. november 2015

MrsB

Aj gider folk da lige holde op med at lege "fedme-politi"...! Få jer en hobby, og svar på det TS skriver... Hun har ikke bedt om psykoanalyser, eller skal redegøre sin overvægt for jer..

Hun har haft en øv oplevelse hos Jdm, gi da et godt råd istedet.

Som om det kommer bag på TS at hun vejer for meget.. Tsk tsk... Jdm skal IKKE køre i det, og gøre besøgene negative, samt tage glæden ved graviditeten fra en kommende mor. 

Jeg er selv godt polstret, og vejer for meget. Har født 2 børn UDEN særlige komplikationer. Ingen sukkersyge, ingen bækkenløsning, gennemsnitlig vægt på begge unger... I dag har jeg to sunde og raske børn.

I min første graviditet tabte jeg mig da jeg var syg af kvalme de første 6-7 måneder. Anden gang var jeg så chokolade sulten konstant at jeg nok tog liiige en smule for meget på. Men ingen af gangene har det været en negativ oplevelse for mig at være til jordmoder samtaler.  

Selvfølgelig har de fortalt at jeg skulle passe lidt på med at tage for meget på, og tænke over hvad jeg spiste. En gang sagde en meget sød Jdm at hun lige skulle bruge et ekstra halvt minut på at finde baby, når der nu var lidt ekstra mor.. Hun var så sød og rar, sagde det på en pæn måde og det gjorde mig intet, for hun havde jo ret. Men jeg kunne i situationen ikke lige tabe mig 10 kg for at gøre det nemmere... 

Det jeg vil frem til er at Jdm selvfølgelig skal pointere problemstillingen, men derefter også være konstruktiv og vise empati. Hvis hun ikke kan være sød og gøre oplevelsen for mor god, burde hun finde et andet job. 

Måske har hun også bare haft en dårlig dag, og næste gang går det meget bedre.  

Ellers må man godt få en anden Jdm.. Og hvis ikke så bare spil overrasket over at du er overvægtig hahah folk  har sådan nogle sjove reaktioner på, at man lader som om man ikke selv vidste det.. God aften og tillykke med den lille spire i maven, som er polstret til at give ekstra god beskyttelse 

Anmeld Citér

18. november 2015

HHC88

MrsB skriver:

Aj gider folk da lige holde op med at lege "fedme-politi"...! Få jer en hobby, og svar på det TS skriver... Hun har ikke bedt om psykoanalyser, eller skal redegøre sin overvægt for jer..

Hun har haft en øv oplevelse hos Jdm, gi da et godt råd istedet.

Som om det kommer bag på TS at hun vejer for meget.. Tsk tsk... Jdm skal IKKE køre i det, og gøre besøgene negative, samt tage glæden ved graviditeten fra en kommende mor. 

Jeg er selv godt polstret, og vejer for meget. Har født 2 børn UDEN særlige komplikationer. Ingen sukkersyge, ingen bækkenløsning, gennemsnitlig vægt på begge unger... I dag har jeg to sunde og raske børn.

I min første graviditet tabte jeg mig da jeg var syg af kvalme de første 6-7 måneder. Anden gang var jeg så chokolade sulten konstant at jeg nok tog liiige en smule for meget på. Men ingen af gangene har det været en negativ oplevelse for mig at være til jordmoder samtaler.  

Selvfølgelig har de fortalt at jeg skulle passe lidt på med at tage for meget på, og tænke over hvad jeg spiste. En gang sagde en meget sød Jdm at hun lige skulle bruge et ekstra halvt minut på at finde baby, når der nu var lidt ekstra mor.. Hun var så sød og rar, sagde det på en pæn måde og det gjorde mig intet, for hun havde jo ret. Men jeg kunne i situationen ikke lige tabe mig 10 kg for at gøre det nemmere... 

Det jeg vil frem til er at Jdm selvfølgelig skal pointere problemstillingen, men derefter også være konstruktiv og vise empati. Hvis hun ikke kan være sød og gøre oplevelsen for mor god, burde hun finde et andet job. 

Måske har hun også bare haft en dårlig dag, og næste gang går det meget bedre.  

Ellers må man godt få en anden Jdm.. Og hvis ikke så bare spil overrasket over at du er overvægtig hahah folk  har sådan nogle sjove reaktioner på, at man lader som om man ikke selv vidste det.. God aften og tillykke med den lille spire i maven, som er polstret til at give ekstra god beskyttelse 

Kunne ikke have sagt det bedre selv!!

Til ts: Håber du får en bedre konsultation næste gang

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.