Abracadabra skriver:
For mig er det meget naturligt at have "fællesskattekiste" ligesom hos Jake og Piraterne.
Jeg tjener lidt mindre, fordi vi har prioriteret deltid til mig og ungerne. Det nyder vi alle 4 meget! Så skal jeg selvfølgelig ikke blive fattigere, fordi vi som familie prioriterer således.
Vi er en enhed, ét kød.
Økonomi og penge handler om ansvar og prioriteringer. Vi træffer fælles beslutninger og har fælles ansvar for familien.
Jeg hader nærighed og påholdenhed. (Dertil skal siges, at jeg jo tjener omkring 500.000 om året, så jeg prøver altså ikke bare at udnytte min mand og stjæle hans penge!) Men at have deleøkonomi er for mig i modsætning til at være et team og enhed.
Penge er lig med tid og ansvar. Og det er da fælles i en familie?
Jeg mener godt, at man kan være fælles om tingene med deleøkonomi, men det kommer nok også an på, hvad man ser som fælles økonomi og deleøkonomi. Mange her i tråden (inkl. mig selv) ser det nok som om, at man har fælles økonomi, hvis indtægterne går ind på samme konto, mens man har deleøkonomi, hvis man har hver sin lønkonto, men i praksis har mange med hver sin lønkonto nok egentlig fællesøkonomi (uden den fælles lønkonto), da man er fælles om alle familiens udgifter.
Den største forskel på de to typer økonomi er vel for de fleste, hvilken konto pengene kommer fra, når man bruger penge på sig selv. Som jeg har skrevet tidligere, er vi fælles om alle udgifter til familien, men "egoist"-pengene kommer fra egen konto, og det har vi det begge bedst med. Min mand er bestemt ikke hverken nærig eller påholdende, men blev vores "egoist"-penge også trukket fra en fælles konto, ville jeg føle, at jeg skulle aftale med ham, hvor mange penge, jeg må bruge, når jeg f.eks. tager ud at rejse med nogle veninder i næste uge, da jeg fra en fælles konto ville føle, at det var familiens penge, jeg brugte. Når pengene kommer fra min konto, føler jeg ikke, at jeg tager noget fra andre i familien.