lineog4 skriver:
Jeg tager nok religion alvorligt, forstået på den måde at jeg har stor respekt for dem der tror. De der tror i den danske lutheranske kirke de tror på det trosbekendelsen siger: på Gud, på helligånden og på at Jesus er Guds søn og han er død og genopstået - genopstandelsen er faktisk det springende punkt, ingen genopstandelsen, så er kristendommen alene et værdisæt, en filosofi, smukke tanker. Men det er ikke en religion, for det er med genopstandelsen og Kristi himmelfart, at det bevises Jesus ikke alene er Jesus fra Nazarath, men Jesus Kristus. Og det er med hans altruistiske handling at tage levende fra livet, han giver os andre vejen til paradis igen.
Ved dåben siger man på barnets vegne ja til trosbekendelsen, dvs. En voksen på barnets vegne siger ja til, at barnet vil være en del af den dansk lutheranske kirke og at barnet og den voksne tror på alt hvad der står skrevet i trosbekendelsen, dermed også genopstandelsen. Og jo der er det så jeg tænker, det skal jeg da ikke sige ja til, hvis jeg ikke mener det. Tænk jeg ville have meget større forståelse, for man var ærlig og sagde: jeg kan lide tanken om at skrive barnet ind i en menighed, jeg kan lide stemningen i kirken, men kan man på nogen måde omskrive handlingen så jeg ikke står og siger ja til noget jeg ikke tror på.
Da min datter skulle begraves, stod jeg faktisk i dilemmaet. For jeg ønskede det foregik i en kirke eller rettere jeg ønskede en præst foretog ceremonien (kirken var egentlig ligegyldigt). Men jeg var samtidig også bevidst om jeg ikke er kristen på den måde kirken forkynder. Derfor havde jeg/vi en lang snak med præsten om, hvad der ikke måtte indgå både for vors skyld, men så sandelig også af respekt for den tro andre har.
Jeg går jo heller ikke ind i en katolsk kirke og tager vievand og slår korsets tegn fx bare fordi det er en hyggelig ting. Eller går til skrifte bare fordi det vil jeg da også gern prøve. Jeg går heller ikke op til nadver når jeg ikke tror på præsten med brød og vin kan symbolisere Jesus legeme og blod.
Jeg nyder freden i forskellige religiøse "huse", jeg bliver meget rørt både ved en kristen gudstjeneste, en katolsk messe, en buddhistisk. Men jeg sætter mig i baggrunden, og deltager ikke inde riter hvor det ville være en løgn jeg deltog. Og jeg har det på samme måde med dåben, at man kan stå i Guds hus og sige ja til at tro på genopstandelsen hvis man ikke gør det - er jo en løgn. Kristendommen og Jesus lære, handler jo netop ikke om, at det er forkert fordi andre ved det, men det er forkert fordi du ved det. Det handler om en indre retning mod at ville gøre det gode, en indre kontrol. Du ved selv hvornår du gør forkert - derfor er det jo egentlig helt ligegyldigt at ingen andre end jeg ved det er løgn, for det er løgn og det ved jeg og det ved Gud (hvis altså jeg troede på Guds begreber). Jesus fortæller netop om forholdet mellem individet og Gud og ikke om individet og resten af verden.
Så helt kort; er det Gud og Jesus du mener jeg træder over tæerne? I så fald er der ikke noget at sige til at vi ikke er enige 
Jeg har skam mit på det rene, med den præst der har døbt mig og mine børn. Jeg tror på Jesus som historisk person og jeg tror på filosofien.
Og som du siger, så er Jesus og Gud tilgivende efter det nye testamente. Jeg er også sikker på de, hvis de eksisterer, kan skelne imellem uvidenhed og hån, for ellers er det ret selvmodsigende.
Sidst men ikke mindst, så er det vigtigste for mig næstekærlighed og jeg bryder mig i den grad ikke om den dømmende holdning der huserer i tråden her. Det er da ikke specielt tilgivende. Det er noget med en bjælke i eget øje 
Jeg ved ikke hvorfor du lader til ikke at tro at jeg har snakket med præsten, for mig er det ikke "bare" at blive døbt, selv om Jeg ikke er kristen som sådan. Selvfølgelig har vi mødtes med præsten inden og diskuteret salmer, hvad der skulle siges mv.
Jeg forstår stadig ikke hvilke andre det er jeg generer? Men jeg tror vi bare må.være enige om at være uenige.
Og så er det store ord "du ved selv hvornår du gør forkert" og den må jeg lade stå og dog tilføje at den største forskel på mig og fundamentalistiske kristne er at jeg ikke bryder mig om at dømme og fordømme andre. Det er helt fundamentalt noget jeg afholder mig fra.