Kristen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. september 2015

Loa

S*DD skriver:

Nu kan man jo godt giftes på rådhuset og derfor ikke har noget med kristendommen at gøre. 

Men ja hvis man gifter sig i kirke og ikke døber børnene giver det for mig heller ingen mening. 

Det var det sidste de gjorde

Men altså, det kan ikke sætte mit pis i kog at de har gjort det. Jeg er sikker på at folk ikke gør det for at gøre grin med kristendommen, men fordi de kan lide og tager det de kan bruge derfra

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2015

S*DD

Loa skriver:

Det var det sidste de gjorde

Men altså, det kan ikke sætte mit pis i kog at de har gjort det. Jeg er sikker på at folk ikke gør det for at gøre grin med kristendommen, men fordi de kan lide og tager det de kan bruge derfra

Ja. Eller hvis det er en tradition i familien. 

Min kæreste er kristen og hele hans familie er døbt. Men jeg er ikke kristen, hverken døbt eller noget, så jeg har sagt at jeg ikke kan døbe mit barn, for jeg tror ikke på det. Men at han selvfølgelig gerne må gå i kkirke med vores barn og sådan, hvis det er det han vil

Anmeld Citér

14. september 2015

gokkelok

Vi er heller ikke troende herhjemme, men vi har valgt at få vores døtre døbt. Det er der egentlig mange grunde til. 

Jeg synes det er en smuk begivenhed, især hvis man lige sætter sig ind i hvorfor man døber  Vi vil også tage snakken med dem når de bliver ældre hvor de så kan få lov til selv at bestemme om de vil konfirmeres eller ej. 

Nu ved man jo heller aldrig om der skulle ske noget forfærdeligt i familien på et tidspunkt, så kan det jo være rart at kunne vende sig til Gud, hvis man har brug for, at tro på noget for at kunne komme igennem det. Det gælder både voksne og børn. 

Også er pigerne blevet døbt i den kirke hvorvderes farfar ligger begravet, så har han på en måde været med 

kan man egentlig holde en kirkelig begravelse for et barn som ikke er døbt? 

Anmeld Citér

14. september 2015

Hectar

gokkelok skriver:

Vi er heller ikke troende herhjemme, men vi har valgt at få vores døtre døbt. Det er der egentlig mange grunde til. 

Jeg synes det er en smuk begivenhed, især hvis man lige sætter sig ind i hvorfor man døber  Vi vil også tage snakken med dem når de bliver ældre hvor de så kan få lov til selv at bestemme om de vil konfirmeres eller ej. 

Nu ved man jo heller aldrig om der skulle ske noget forfærdeligt i familien på et tidspunkt, så kan det jo være rart at kunne vende sig til Gud, hvis man har brug for, at tro på noget for at kunne komme igennem det. Det gælder både voksne og børn. 

Også er pigerne blevet døbt i den kirke hvorvderes farfar ligger begravet, så har han på en måde været med 

kan man egentlig holde en kirkelig begravelse for et barn som ikke er døbt? 

Nej, det kan man ikke.

Anmeld Citér

14. september 2015

Fremad

Katafalk skriver:

Nej, det kan man ikke.

Det kan man godt jo hvis præsten vil 

Anmeld Citér

14. september 2015

Dorthe1986

Min søn er døbt, jeg er døbt, konfirmeret og gift i folkekirken. Min mand blev døbt da han var 42

Hvorfor? Jeg er troende. Ikke som i at jeg sidder hver søndag i kirken for det gør jeg kun til særlige begivenheder og jul. Jeg tror heller ikke at det er en langskægget mand der sidder deroppe på en sky. Det er svært at sige hvad det er, men jeg tror der er mere end bare det vi ser. Jeg har brug for at der et sted jeg i tankerne kan henvende mig, hvis det er svært. I mine tanker kan jeg sagtens bede en bøn til Gud. Man kan også tro at vi er ekstremt troende når man kommer hjem til os, da vi har en væg med krucifikser, billeder, kæmpe ikon med Jomfru Maria, og små religiøse figurer. Det er vi såmænd ikke, men indimellem kan man godt bruge det, som et sted at henvende sig i sine tanker osv. En slags "giv mig styrke".

Anmeld Citér

14. september 2015

Kay

Anonym skriver:

Hvorfor få sit barn døbt, hvis man ikke bekender den kristne tro?

Jeg dømmer ingen, men undrer mig blot over denne tendens.

Vores piger er ikke døbt netop fordi vi ikke ser op selv som kristne Vi tror ikke på gud (vi tror på så meget andet men ikke en bestemt tros retning)

rigtig mange syntes det var forkert da vi jo er opvokset i et "kristent" samfund som Danmark jo er...  jeg spurgte pænt om jeg så også skulle omskære evt drengebørn fordi det bliver gjort i religioner jeg heller ikke tror på!? 

jeg så (og ser stadig) ingen grund til at døbe mine børn af tradition som mange gør hvis man ikke ser sig selv som kristen!

Anmeld Citér

14. september 2015

Stimap

Helt enig  

Hverken min kæreste eller jeg bekender os til kristendommen, hvorfor vi naturligvis ikke valgte at døbe ham... Jeg synes det er en smuk handling og tradition, men jeg kan ikke sige ja på mit barns vegne, til at han tror på den kristne tro og ej heller at ville opdrage ham i den..

For mig ville det være hyklerisk og respektløst, for de mennesker hvor kirken og troen reelt betyder noget for dem! 

Ligeledes vil jeg ikke giftes i kirken og sige ja til kærligheden i Guds navn! 

Anmeld Citér

14. september 2015

ErDetSnartNU

Vi er ikke (troende) kristene, og derfor skal vores børn ikke døbes. Jeg synes, at det ville være hyklerisk af os at døbe et barn ind i en tro, som vi ikke selv praktiserer, blot fordi vi gerne vil have pæne rammer om vores fest.
Hvis man læser om dåbsritualet og rent faktisk lytter til, hvad præsten siger og hvad man selv siger ja til på ens barns vegne, så er det faktisk nogle ret store og højtidelige ting, som man står og lover (og lyver om, hvis man altså ikke er troende kristen). 

Desuden synes jeg slet ikke, at devisen om at "vi døber barnet så det selv kan bestemme når h*n skal konfirmeres" holder. Barnet kan altid blive døbt, og der er da meget mere selvbestemmelse over det, hvis barnet selv vælger det til før konfirmationen fremfor at det bliver tvunget ned over vedkommende når h*n er under et halvt år gammelt.
Selvom dåben ikke efterlader fysiske mærker på barnet, så er barnet gennem dåben blevet overgivet til gud (bevidst ikke stavet med stort) hvilket - minus den fysiske mærkning af barnets krop - svarer til at et jødisk eller muslimsk barn bliver omskåret for at vise, at det er hhv "rigtig" jøde eller muslim. Hvor mange mener helt reelt, at man som forældre gennem omskærelsen har sørget for, at ens barn kan tage sit eget valg senere i livet fordi han så ikke skal gennemgå en pinlig omskærelse som teenager? 

Dertil kommer, at jeg synes at det er synd for (og egentlig også en hån mod) de troende kristne, at deres hellige sted bliver overrendt af ikke-troende kristne, som i bund og grund bare bruger kirken som en slags festlokale. Det kan godt være, at de betaler kirkeskat, men helt ærligt - lad dog de troende have deres helligdom for sig selv. 

Anmeld Citér

14. september 2015

Købmagerkonen

Anonym skriver:

Hvorfor få sit barn døbt, hvis man ikke bekender den kristne tro?

Jeg dømmer ingen, men undrer mig blot over denne tendens.

Vi har endnu ikke bestemt os for om det bliver dåb eller navngivning når (hvis ) vi bliver forældre. Vi har talt meget om det og vi hælder egentlig begge til navngivning, da vi ikke selv er troende. Vores dilemma består i, at begge vores mødre er dybt troende og min mor har tit grædt ved tanken om at hendes barnebarn ikke skulle døbes - og jo dermed er fortabt.

Vi kunne sagtens være ligeglade med deres følelser, men når nu det ikke betyder noget for os, kan det godt ske vi ender med en dåb...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.