Vi er ikke (troende) kristene, og derfor skal vores børn ikke døbes. Jeg synes, at det ville være hyklerisk af os at døbe et barn ind i en tro, som vi ikke selv praktiserer, blot fordi vi gerne vil have pæne rammer om vores fest.
Hvis man læser om dåbsritualet og rent faktisk lytter til, hvad præsten siger og hvad man selv siger ja til på ens barns vegne, så er det faktisk nogle ret store og højtidelige ting, som man står og lover (og lyver om, hvis man altså ikke er troende kristen).
Desuden synes jeg slet ikke, at devisen om at "vi døber barnet så det selv kan bestemme når h*n skal konfirmeres" holder. Barnet kan altid blive døbt, og der er da meget mere selvbestemmelse over det, hvis barnet selv vælger det til før konfirmationen fremfor at det bliver tvunget ned over vedkommende når h*n er under et halvt år gammelt.
Selvom dåben ikke efterlader fysiske mærker på barnet, så er barnet gennem dåben blevet overgivet til gud (bevidst ikke stavet med stort) hvilket - minus den fysiske mærkning af barnets krop - svarer til at et jødisk eller muslimsk barn bliver omskåret for at vise, at det er hhv "rigtig" jøde eller muslim. Hvor mange mener helt reelt, at man som forældre gennem omskærelsen har sørget for, at ens barn kan tage sit eget valg senere i livet fordi han så ikke skal gennemgå en pinlig omskærelse som teenager?
Dertil kommer, at jeg synes at det er synd for (og egentlig også en hån mod) de troende kristne, at deres hellige sted bliver overrendt af ikke-troende kristne, som i bund og grund bare bruger kirken som en slags festlokale. Det kan godt være, at de betaler kirkeskat, men helt ærligt - lad dog de troende have deres helligdom for sig selv.
Anmeld
Citér