"Trøstegave"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. august 2015

Jegkiggerpåfugle

lineog4 skriver:

Nu ramte svaret lige dig, men her var det bare så tydeligt? 

Er gaver en bestillingsting? Hvis man kan opstille regler om hvilke gaver de ikke må komme med, må man så også opstille regler for hvilke gaver der skal kommes med. Hvad hvis man kommer til fødselsdagen uden gaver, er det så okay? 

For mig er gaver noget giveren ønsker at give, og ønsker jeg at give en have en helt almindelig kedelig mandag, så gør jeg det. Ønsker min mor at give mine unger en lille gave på den enes fødselsdag, så gør hun det. Jeg har da ikke ret til ar bestemme over hendes gavegivning, hverken hvor mange, hvornår, hvad, pris eller... 

Absolut ikke, men her trækkes den jo også helt firkantet op. 

Jeg er her enig med at giveren selv må bestemme hvornår, hvordan og pris osv på gaver til mine børn - men jeg trækker en klar linie op at mine børn ikke skal have sådan en på det andet barns fødselsdag og da slet ikke hvis den som sagt ligner en fødselsdagsgave til IKKE-fødselaren 

Det er både hvad min mand og jeg er opvokset med - så det er klart vi vælger at føre det videre

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2015

lineog4

Jegkiggerpåfugle skriver:

Absolut ikke, men her trækkes den jo også helt firkantet op. 

Jeg er her enig med at giveren selv må bestemme hvornår, hvordan og pris osv på gaver til mine børn - men jeg trækker en klar linie op at mine børn ikke skal have sådan en på det andet barns fødselsdag og da slet ikke hvis den som sagt ligner en fødselsdagsgave til IKKE-fødselaren 

Det er både hvad min mand og jeg er opvokset med - så det er klart vi vælger at føre det videre

Man gør som man plejer ingen tvivl om det - lige på det her punkt har vi ingen plejere for jeg er enebarn og min mand kan kun huske en gave fra sin fødselsdag som barn 

Men for mig hænger det sammen, hvis man kan sige: du må ikke give gave. Så kan man vel også sige: du skal give gave. Og hvis man må sige: du må godt give malebog, så må man også sige: du skal give for x antal kroner. Ja meget sort/Hvidt og hænger nok sammen med jeg slet ikke har det forhold til gaver, gaver er ikke en skal til men en vil ting, gaver må gives når man vil og ikke når man skal. Gaver kan man ikke bestille og afbestille, man kan modtage og blive glad for en har tænkt på en. 

Jeg har så heller ikke den der: det er min dag fordi man har fødselsdag. Det er for mig bare en skøn festdag og synes faktisk mest det er mig der burde fejres - jeg fødte dem i mit ansigts fodsved  nej jeg tror bare jeg er sådan lidt utraditionel om fødselsdage og mest oplever det som en festdag for alle

Anmeld Citér

15. august 2015

Jegkiggerpåfugle

lineog4 skriver:

Man gør som man plejer ingen tvivl om det - lige på det her punkt har vi ingen plejere for jeg er enebarn og min mand kan kun huske en gave fra sin fødselsdag som barn 

Men for mig hænger det sammen, hvis man kan sige: du må ikke give gave. Så kan man vel også sige: du skal give gave. Og hvis man må sige: du må godt give malebog, så må man også sige: du skal give for x antal kroner. Ja meget sort/Hvidt og hænger nok sammen med jeg slet ikke har det forhold til gaver, gaver er ikke en skal til men en vil ting, gaver må gives når man vil og ikke når man skal. Gaver kan man ikke bestille og afbestille, man kan modtage og blive glad for en har tænkt på en. 

Jeg har så heller ikke den der: det er min dag fordi man har fødselsdag. Det er for mig bare en skøn festdag og synes faktisk mest det er mig der burde fejres - jeg fødte dem i mit ansigts fodsved  nej jeg tror bare jeg er sådan lidt utraditionel om fødselsdage og mest oplever det som en festdag for alle

Det er jo også det som er så fantastisk spændende for vi gør jo ikke ting på samme måde - det er det samme det handler om men hver sin måde at gøre det på det synes jeg er fascinerende 

Anmeld Citér

15. august 2015

lineog4

Jegkiggerpåfugle skriver:

Det er jo også det som er så fantastisk spændende for vi gør jo ikke ting på samme måde - det er det samme det handler om men hver sin måde at gøre det på det synes jeg er fascinerende 

Ja det er spændende. Men i denne tråd har det bare være ord som: pjat, latterligt, noget fis og grænsende til dårlig opdragelse, at man overhovedet kan overveje en lille gave til søskende - ikke ligefrem svar der rummede forskellighed  og slet ikke svar der kan forstå ar fødselsdage jo slet ikke opleves ens i alle familier og fx "min dag" konceptet ikke er gældende i alle familier.

og lyder til den accept heller ikke gives til familiemedlemmer som har en anden opfattelse - og lige der undrer det mig fordi man vel som menneske selv bestemmer om man giver gaver eller ej og hvad disse gaver indeholder.

Anmeld Citér

15. august 2015

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Skouboe skriver:

Jeg er så en af de totalt hæslige forældre, der giver det af mine børn, der ikke har fødselsdag, en lille ting. Jeg går endda så vidt at jeg vover at tage en lille ting med til andres børn, hvis jeg er inviteret til fødselsdag. Det er tit en lille malebog, en lille pose med en LEGO figur osv., og min verden er det helt naturligt, ligesom jeg som regel også har noget med til værtinden, fx en lille blomst eller lign. Til gengæld kunne jeg ikke drømme om at komme med slik til dem.. Sådan er vi jo så forskellige.

Og faktisk så oplever jeg ofte at det betyder rigtigt meget for det/de børn, der får gaven. Det er jo ikke tingen som sådan, men mere det at der er nogen, der rent faktisk også har tænkt på dem, når nu alt andet drejer sig om deres bror/søster. Der er også nogen der ser dem.

Jeg ser det ikke som en trøstegave, men som en lille anerkendelse af at de også er der, og at der også er nogen der har tænkt på dem, og jeg synes det er medvirkende til at lære dem om omsorg og omtanke for andre mennesker. Mine unger er både med til at købe fødselsdagsgaver, men de er også med til at finde en lille ting til broderen/søsteren.

Inden man kalder det ting som "latterligt", "noget fis" og "langt ude" osv, skulle man måske tænke over at der som regel er mere end en side af sagen.

Jeg er meget enig. Jeg er rystet over, at EB skriver, at bedsterne lige skal VOVE på at komme ned gaver tilønske end fødselaren - så slap dog af altså!!! 

Anmeld Citér

15. august 2015

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
lineog4 skriver:

Ja det er spændende. Men i denne tråd har det bare være ord som: pjat, latterligt, noget fis og grænsende til dårlig opdragelse, at man overhovedet kan overveje en lille gave til søskende - ikke ligefrem svar der rummede forskellighed  og slet ikke svar der kan forstå ar fødselsdage jo slet ikke opleves ens i alle familier og fx "min dag" konceptet ikke er gældende i alle familier.

og lyder til den accept heller ikke gives til familiemedlemmer som har en anden opfattelse - og lige der undrer det mig fordi man vel som menneske selv bestemmer om man giver gaver eller ej og hvad disse gaver indeholder.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.