"Trøstegave"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2015

Skouboe

Anonym skriver:

Hold da op! Der er mange holdninger til dette emne! Spændende at høre alle de forskellige synsvinkler og tanker omkring det Jeg synes måske nok heller ikke at 'trøstegaver' er det helt rigtige ord men vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde det? Jeg tænker mange ting, bl.a:

- hvorfor kan man ikke anerkende søskende (der IKKE er fødselarer) uden at give gaver?  Man kan da ssagtens sætte pris på barnet/anerkende det/se det uden at det skal have noget konkret - gave, slik eller andet - tænker JEG! Jeg ssyns dog det er meget hyggeligt, som én skrev, hvis der er et ex. kinderæg med til alle børnene i selvskabet! 

Men hvorfor er der forskel på at give dem et kinder-æg kontra en malebog til 10-15 kr? Altså udover at malebogen ikke er fyldt med sukker og andre underlødige ting.

Jeg kommer aldrig med slik til børn, medmindre det er en specifik aftale med forældrene, fx at vi tager fredagsslik med, af den simple grund at mine unger ikke bryder sig om slik og kage mv. De har altid fået lov til at smage og ingen af dem er fan.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2015

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Men hvorfor er der forskel på at give dem et kinder-æg kontra en malebog til 10-15 kr? Altså udover at malebogen ikke er fyldt med sukker og andre underlødige ting.

Jeg kommer aldrig med slik til børn, medmindre det er en specifik aftale med forældrene, fx at vi tager fredagsslik med, af den simple grund at mine unger ikke bryder sig om slik og kage mv. De har altid fået lov til at smage og ingen af dem er fan.

Jeg mener, at hvis Bedstemor har en lille pose slik med til alle børn i selvskabet -osse kusiner/fætre, så betegner jeg det ikke som en GAVE men som et lille ekstra hygge-momemt! Når det er sagt så synes jeg slet ikke det er nødvendigt overhovedet! Nu er debatte  n lidt gået over på om slik er bedre end en GAVE til den der ikke har fødselsdag! Mener bare at den ene gang om året så lad da fødselsdagsbarnet være fødselar og giv gaver til denne! Det tager søskende altså ikke skade af IKKE at få - hvorfor skal de have en malerbog ex.? Du kan da sagtens anerkende barnet uden at komme med noget

Anmeld Citér

14. august 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hold da op! Der er mange holdninger til dette emne! Spændende at høre alle de forskellige synsvinkler og tanker omkring det Jeg synes måske nok heller ikke at 'trøstegaver' er det helt rigtige ord men vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde det? Jeg tænker mange ting, bl.a:

- hvorfor kan man ikke anerkende søskende (der IKKE er fødselarer) uden at give gaver?  Man kan da ssagtens sætte pris på barnet/anerkende det/se det uden at det skal have noget konkret - gave, slik eller andet - tænker JEG! Jeg ssyns dog det er meget hyggeligt, som én skrev, hvis der er et ex. kinderæg med til alle børnene i selvskabet! 

Der er langt fra at synes, det er en underlig idé, til at kalde det "latterligt - virkelig!!!!", som du gør. Jeg forstår overhovedet ikke, at det kan sætte så voldsomme følelser i kog. Det er jo noget, folk gør af overskud og kærlighed, om man så synes, det er misforstået eller ej. 

Helt personligt synes jeg, det er langt at foretrække, at ikke-fødselaren får en lille ting i stedet for slik på en dag, hvor sukkerniveauet for de fleste er højere end normalt. 

Og så tror jeg ikke på, man bliver forkælet og ude af stand til at acceptere, andre er i centrum, fordi man to gange om året får en gave "i utide". 

Stadig er det ikke noget, vi har oplevet/gjort hos os, men jeg forstår ikke, det vækker så stærke følelser. Herregud - danske børn ER generelt snotforkælede materielt, og om de får en gave af Moster på lillebrors fødselsdag eller torsdagen efter, gør ikke den store forskel for mig. 

Anmeld Citér

14. august 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Jeg mener, at hvis Bedstemor har en lille pose slik med til alle børn i selvskabet -osse kusiner/fætre, så betegner jeg det ikke som en GAVE men som et lille ekstra hygge-momemt! Når det er sagt så synes jeg slet ikke det er nødvendigt overhovedet! Nu er debatte  n lidt gået over på om slik er bedre end en GAVE til den der ikke har fødselsdag! Mener bare at den ene gang om året så lad da fødselsdagsbarnet være fødselar og giv gaver til denne! Det tager søskende altså ikke skade af IKKE at få - hvorfor skal de have en malerbog ex.? Du kan da sagtens anerkende barnet uden at komme med noget

Og hvordan tager fødselaren skade af at dennes søskende får en malerbog? 

Anmeld Citér

14. august 2015

TNBC

Anonym skriver:

Hvad er Jeres holdning til trøstegaver? Med trøstegaver mener jeg,at fx storebror også får en gave/gaver af forældre/andre familiemedlemmer ved eksempelvis lillebrors fødselsdag?

Herhjemme er det ikke noget vi dyrker - hverken den ene eller anden får trøstegaver ved den andens fødselsdag! Derimod har vi oplevet at andre familiemedlemmer kommer med gaver til barnet der IKKE har fødselsdag...

Nu ser jeg ikke min nevø og niece ret tit, og kan sagtens finde på at tage en gave med til storebror selvom at det er lillesøster der har fødselsdag. Og nej ikke slik, for det kan jeg ikke se hvorfor de skal have mere af, på en dag, hvor der er kage, og måske slik i forvejen..??

Så vil jeg da heller have at bedste måske har set en lille ting, som hun synes lillesøster skal have, om hun får den på storebrors fødselsdag eller dagen efter, er vel lige meget. Og for mig har det ikke noget at gøre med om der er fødselsdag eller ej, men at jeg har set en ting som jeg har købt og så vil jeg gerne give den, så synes jeg det er synd at jeg ikke må give den, når jeg ser dem bare fordi det er på den andens fødselsdag.

Kan ikke se hvorfor en lille ting kan gøre at børn ikke kan forstå at de ikke får noget hver gang, eller at de forventer at de skal have noget hele tiden. Det kommer vel an hvad man siger til børnene omkring det. Ligesom om at man lære dem, at man ikke altid får noget, når man er ude og handle.

Anmeld Citér

15. august 2015

Skouboe

Anonym skriver:

Her må vi så bare være enige om at være uenige. Jeg mener ikke at fødselsdagsbarnet tager skade af at andre får en lille ting, og jeg mener ikke at andre børn tager skade af at få en lille ting. I min verden er det som nævnt almindelig pli, ligesom en blomst til værtinden osv.

Og så mener jeg i øvrigt at fødselsdagen er noget for familien, og ikke kun for fødselaren. Her i huset er det vigtigt at alle hygger sig. 

Og mine børn er i øvrigt både søde, og rare og ordentligt opdraget. De forventer ikke noget, men bliver glade over tanken. Der er ingen af dem der flår papiret op eller lign.

Anmeld Citér

15. august 2015

Jegkiggerpåfugle

Hver sin holdning til emnet  

min holdning er klar, jeg vil ikke have at bedsteforældre (som det typisk er) kommer med gaver (som er pakket ind og ligner til forveksling en fødselsdagsgave) til det barn som ikke har fødselsdag - jeg vil hellere at de enten bruger de penge som de ville have spenderet på den gave til fødselaren eller sparet dem. At bedsteforældre eller moster og onkler kommer med slik/malebog/kinderæg/etc. Er jeg ligeglad med - hvis der bare er til begge børn / eller hvor lange børn der nu måtte være.

spændende emne alligevel at diskutere  

Anmeld Citér

15. august 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79

I vores familie har vi altid brugt "trøstegaver" som du kalder det. Det har bare aldrig været kaldt trøstegaver og bestemt heller ik ment som en trøst, men som en kærlig tanke!

Som barn har søskende altid fået en lille hygge ting eller en 5kr til sparebøssen af bedsteforældre og moster/faster.

Jeg sagde da altid til mine at de altså ik behøvede at gi mig en gave, når det var min søsters fødselsdag, hvortil de svare at de vidste de da godt, men at det altså var noget som DE havde lyst til at gøre.

Nu har jeg selv 2 piger på snart 7 år og lige blevet 3år, og her får den der ik har fødselsdag altid gaver af deres farmor og moster. De forstår altså udemærket at dagen ik handler om dem, men om fødselarer og der er aldrig sure miner. De opfatter det bestemt ik som en trøstegave og tager det heller ik som en selvfølge.

Jeg tænker at det er et spørgsmål om opdragelse, for selv ska den lille extra ting ik flåes ud af hænderne på giveren, og self ska barnet ik forvente en gave og blive sur hvis ik der er en! Vh stine

Anmeld Citér

15. august 2015

Anonym trådstarter

Jegkiggerpåfugle skriver:

min holdning er klar, jeg vil ikke have at bedsteforældre (som det typisk er) kommer med gaver (som er pakket ind og ligner til forveksling en fødselsdagsgave) til det barn som ikke har fødselsdag - jeg vil hellere at de enten bruger de penge som de ville have spenderet på den gave til fødselaren eller sparet dem. At bedsteforældre eller moster og onkler kommer med slik/malebog/kinderæg/etc. Er jeg ligeglad med - hvis der bare er til begge børn / eller hvor lange børn der nu måtte være.

Meget enig!

Anmeld Citér

15. august 2015

lineog4

Jegkiggerpåfugle skriver:

Nu ramte svaret lige dig, men her var det bare så tydeligt? 

Er gaver en bestillingsting? Hvis man kan opstille regler om hvilke gaver de ikke må komme med, må man så også opstille regler for hvilke gaver der skal kommes med. Hvad hvis man kommer til fødselsdagen uden gaver, er det så okay? 

For mig er gaver noget giveren ønsker at give, og ønsker jeg at give en have en helt almindelig kedelig mandag, så gør jeg det. Ønsker min mor at give mine unger en lille gave på den enes fødselsdag, så gør hun det. Jeg har da ikke ret til ar bestemme over hendes gavegivning, hverken hvor mange, hvornår, hvad, pris eller... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.