"Trøstegave"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2015

Christine

Anonym skriver:

Det kan godt være jeg bevæger mig ud på gyngende grund - men det kommer godt nok også an på hvor forældrene opdrager deres børn - vires nevøer ejer simpelthen ikke alm. Pli og FLÅR pakkerne ud af hænderne på folk - det er simpelthen ikke i orden og da slet ikke når forældrene ser barnet gøre det og så bare grine af det - og det gælder alm. Fødselsdagsgaver og trøstepakkerne - hvor er ydmygheden? Så det kan måske også være derfor at vi ikke vil have farmor og farfar kommer med trøstegaver - og hvorfår dog? Storebror kan da godt forstå når han bliver ældre at han får gaver på sin dag og lillebror får på hans - og være glad for at have haft en god dag - er enig med Line, dog uden ekstra pakkerne  

Mine børn har fået "trøstegave" - selv om jeg synes det er et noget videre malplaceret udtryk! Som jeg skrev, ville jeg aldrig forvente det, men det er da en sød overraskelse. Og det har været små ting, som de begge kunne lege med sammen. Jeg kan garantere dig for at mine børn ikke mangler pli. De er harmoniske børn der aldrig kunne drømme om at forvente noget, eller for den sags skyld flå gaver ud af hånden på folk. Fatter ikke den parallel du forsøger at drage.

Og ingen grund til at være anonym, vi er jo alle forskellige, men lige dér mener jeg det er en ubegrundet fordom du fyrer af 

Og hvorfor tror du jeg opdrager mine børn dårligt fordi ANDRE giver dem gaver? Giver ingen mening.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2015

Christine

Munder skriver:

Ordet trøstepakke falder mig noget for brystet - det er vel ikke tænkt som det, men som en anerkendelse af de andre børn der er til stede.

Jeg fik selv en gave til min søsters fødselsdag, da jeg var barn, og da jeg runder 40 næste år, er det jo en del år siden

Jeg har da altid glædet mig over andre fik gaver (også som barn), og i dag er jeg mere glad for at give end at modtage, så at det skulle gøre mere skade en gavn, mener jeg ikke er korrekt.

Nu har jeg et enebarn, så skal ikke tage stilling til, om jeg vil give hendes søskende en gave, men skulle jeg give noget vil jeg hellere give en lille ting, end jeg vil give slik

Enig, det udtryk er simpelthen malplaceret 

Anmeld Citér

14. august 2015

Anonym

Christine skriver:

Mine børn har fået "trøstegave" - selv om jeg synes det er et noget videre malplaceret udtryk! Som jeg skrev, ville jeg aldrig forvente det, men det er da en sød overraskelse. Og det har været små ting, som de begge kunne lege med sammen. Jeg kan garantere dig for at mine børn ikke mangler pli. De er harmoniske børn der aldrig kunne drømme om at forvente noget, eller for den sags skyld flå gaver ud af hånden på folk. Fatter ikke den parallel du forsøger at drage.

Og ingen grund til at være anonym, vi er jo alle forskellige, men lige dér mener jeg det er en ubegrundet fordom du fyrer af 

Og hvorfor tror du jeg opdrager mine børn dårligt fordi ANDRE giver dem gaver? Giver ingen mening.

Jeg kan ikke se hvor i MIT indlæg du får det til at lyde som om det er dine børn jeg refererer til - jeg kommer med et konkret eksempel som foregår i min familie?! 

Og det var absolut ikke en fordom, for så havde jeg jo ikke lavet et eksempel eller refereret til et par forældre - så forstår ikke at du føler dig truffet - men af sådanne årsager så synes jeg det er helt fint at være anonym - for vi er jo alle forskellige

Anmeld Citér

14. august 2015

anna111

Profilbillede for anna111

Må sige at mine piger kommer til at ligge meget tæt på henanden kun med 1 og et halvt år mellem dem så når den mindste fylder 1år 

Gør det ikke noget at søster på 2 år får en lille ting da hun er så lille endnu at hun nok ikke forstår hvorfor det kun er lillesøster der får opmærksomhed og gaver af folk. 

Anmeld Citér

14. august 2015

Anonym trådstarter

Hold da op! Der er mange holdninger til dette emne! Spændende at høre alle de forskellige synsvinkler og tanker omkring det Jeg synes måske nok heller ikke at 'trøstegaver' er det helt rigtige ord men vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde det? Jeg tænker mange ting, bl.a:

- hvorfor kan man ikke anerkende søskende (der IKKE er fødselarer) uden at give gaver?  Man kan da ssagtens sætte pris på barnet/anerkende det/se det uden at det skal have noget konkret - gave, slik eller andet - tænker JEG! Jeg ssyns dog det er meget hyggeligt, som én skrev, hvis der er et ex. kinderæg med til alle børnene i selvskabet! 

Anmeld Citér

14. august 2015

Christine

Anonym skriver:

Jeg kan ikke se hvor i MIT indlæg du får det til at lyde som om det er dine børn jeg refererer til - jeg kommer med et konkret eksempel som foregår i min familie?! 

Og det var absolut ikke en fordom, for så havde jeg jo ikke lavet et eksempel eller refereret til et par forældre - så forstår ikke at du føler dig truffet - men af sådanne årsager så synes jeg det er helt fint at være anonym - for vi er jo alle forskellige

Ok du har ret! Jeg har helt misforstået at du mente dine nevøer, altså at det er et konkret eksempel. Men med baggrund i mine egne børn vil jeg sige at det er ikke kun "unødvendige" gaver der giver uopdragne børn - for så ville mine bestemt have været sådan 

Så vi er enige om at jeg misforstod noget, beklager! Og så er vi nok ellers enige om at være uenige for resten af det 

Anmeld Citér

14. august 2015

Anonym

Christine skriver:

Ok du har ret! Jeg har helt misforstået at du mente dine nevøer, altså at det er et konkret eksempel. Men med baggrund i mine egne børn vil jeg sige at det er ikke kun "unødvendige" gaver der giver uopdragne børn - for så ville mine bestemt have været sådan 

Så vi er enige om at jeg misforstod noget, beklager! Og så er vi nok ellers enige om at være uenige for resten af det 

Det er jo også helt i orden at være uenige - det er derfor vi har debatforummet men i hvert fald god weekend 

Anmeld Citér

14. august 2015

Anonym

Anonym skriver:

Hvad er Jeres holdning til trøstegaver? Med trøstegaver mener jeg,at fx storebror også får en gave/gaver af forældre/andre familiemedlemmer ved eksempelvis lillebrors fødselsdag?

Herhjemme er det ikke noget vi dyrker - hverken den ene eller anden får trøstegaver ved den andens fødselsdag! Derimod har vi oplevet at andre familiemedlemmer kommer med gaver til barnet der IKKE har fødselsdag...

Jeg synes kun den der har fødselsdag skal have gaver. Ikke søskende. Mine forældre bliver ved med at give pengegave, til det barn der ikke har fødselsdag selvom jeg har bed dem om at lade være. Men de har aldrig i hele mit liv respekteret mig, så hvorfor skulle de gøre det med det her. Dit inlæg bringe følelser frem. Jeg hader mine forældre for den måde de altid har været på.

Anmeld Citér

14. august 2015

Christine

Anonym skriver:

Det er jo også helt i orden at være uenige - det er derfor vi har debatforummet men i hvert fald god weekend 

Tak og i lige måde

Anmeld Citér

14. august 2015

modesty

Hvad er Jeres holdning til trøstegaver? Med trøstegaver mener jeg,at fx storebror også får en gave/gaver af forældre/andre familiemedlemmer ved eksempelvis lillebrors fødselsdag?

Herhjemme er det ikke noget vi dyrker - hverken den ene eller anden får trøstegaver ved den andens fødselsdag! Derimod har vi oplevet at andre familiemedlemmer kommer med gaver til barnet der IKKE har fødselsdag...

Jeg kan virkelig ikke se problemet i at bror/søster får en lille ekstrating til en halvtredser el. lign. når der er gavefest for en søskende.

Om man praktiserer det eller ej, synes jeg det er en mærkelig ting at blive forarget over, som folk jo vitterligt bliver her i tråden.

Hvis man udtrykkeligt beder familie/venner om ikke at give ekstragaver og de alligevel gør det, handler det jo om at folk skal respektere forældrenes valg - og det er en helt anden diskussion.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.