"Latterligt", "noget fis" og "noget værre pjat" synes jeg ikke, det er. Jeg ville kalde det misforstået, hvis det nåede et leje, hvor søskende fik næsten lige så mange og store gaver som fødselaren, men handler det om, at en bedstemor eller moster har en lille ting med til de andre, kan jeg ikke se nogen grund til at problematisere det og tro, det munder ud i forvænte unger, der ikke kan kende forskel på andres og egen fødselsdag.
Vi har ikke "brugt det" i min familie, men hvis bedste eller moster i det hele taget godt kan lide at have små ting med til ungerne, når de ser dem, ser jeg det ikke som jordens undergang, at de også gør det, når én i husstanden har fødselsdag. Det hører til i bagatelstørrelsen, hvad angår problemer, for mig, og der skulle virkelig være tale om store gaver, før jeg kunne finde på at tage det op med giveren.
Husker stadig, hvor glad jeg blev, da jeg til min storebrors konfirmation fik en halskæde af en af gæsterne. Jeg kom aldrig i tvivl om, hvis store dag, det var, af den grund.
Anmeld
Citér