Ipad - bliver snart frustreret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. juli 2015

alenemor42

Jeg syntes lige jeg vil påpege igen at fordi man ikke bruger ipad eller giver en til sit lille barn så er man ikke imod udviklingen. ... det har jeg ikke læst en eneste skrive at de er! 

Det er hele ideen om at helt små børn skal lære at bruge dem og skal vi tage det sådan helt firkantet så er det altså ikke en nødvendighed for deres udvikling  skal de bruge dem i skolen så lærer de nok det når de skal bruge dem der. 

Jeg kunne heller ikke drømme om at give mit 6 årige barn en mobiltelefon. ... komplet unødvendigt i mine øjne. 

Man kan sagtens fungere og gå igennem livet uden en ipad/tablet. Men selvfølgelig skal de lære at bruge en pc til opgaver i skolen osv. Men i min verden er der kæmpe forskel

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2015

MysteriousAngel

Vi har en masse regler herhjemme for at sørge for at det elektonik ikke tager overhånd.

Ipad/tablet ½ time om dagen efter kl 17. 

Fjernsyn efter aftensmaden.

Når vi er på besøg hos andre/fødselsdage/restaturant osv så må den ikke komme frem, vi tager feks aldrig sådanne gadgets med eller frem hvis vi får gæster, fjernsynet bliver feks heller ikke tændt.

Vi har lige været i Italien og der havde vi hverken wifi/data tændt så der var ingen grund til at bruge telefonerne. SÅ lækkert at være sammen og rent faktisk læse bøger i 14 dage.  

Anmeld Citér

27. juli 2015

Sprit25

MysteriousAngel skriver:

Vi har en masse regler herhjemme for at sørge for at det elektonik ikke tager overhånd.

Ipad/tablet ½ time om dagen efter kl 17. 

Fjernsyn efter aftensmaden.

Når vi er på besøg hos andre/fødselsdage/restaturant osv så må den ikke komme frem, vi tager feks aldrig sådanne gadgets med eller frem hvis vi får gæster, fjernsynet bliver feks heller ikke tændt.

Vi har lige været i Italien og der havde vi hverken wifi/data tændt så der var ingen grund til at bruge telefonerne. SÅ lækkert at være sammen og rent faktisk læse bøger i 14 dage.  

Må I så også kun bruge jeres telefon der?

Anmeld Citér

27. juli 2015

MysteriousAngel

Sprit25 skriver:

Må I så også kun bruge jeres telefon der?

Nej men begge vores telefoner er arbejdstelefoner så dem er vi nødt til at have på os. Jeg bruger faktisk ikke min tlf særlig meget. Har den feks aldrig med ud og handle.

Her i ferien hvor de har mere fri får de lov til at se fjernesyn 1½ når de står op. Ellers ikke. 

Desuden så tænker jeg at der er jo klar forskel på børn og voksne. 

Anmeld Citér

27. juli 2015

alenemor42

MysteriousAngel skriver:

Nej men begge vores telefoner er arbejdstelefoner så dem er vi nødt til at have på os. Jeg bruger faktisk ikke min tlf særlig meget. Har den feks aldrig med ud og handle.

Her i ferien hvor de har mere fri får de lov til at se fjernesyn 1½ når de står op. Ellers ikke. 

Desuden så tænker jeg at der er jo klar forskel på børn og voksne. 

Det var lige mine ord

Der er netop forskel på børn og voksne. ... med mindre man som voksen også sidder med næsen konstant i telefonen; )

Anmeld Citér

27. juli 2015

MysteriousAngel

alenemor42 skriver:

Det var lige mine ord

Der er netop forskel på børn og voksne. ... med mindre man som voksen også sidder med næsen konstant i telefonen; )

Ja selvfølgelig. Det gør vi nu ikke. 

Anmeld Citér

27. juli 2015

Happiness

Jeg bliver så frustreret over dem der bliver frustreret over ingenting  

Ej, men ligefrem frustreret over andres børn? Hvis de har en ipad under armen når du kommer, så er det da bare at fortælle om reglerne hos jer. At man ikke bruger elektronik når man leger sammen hos jer. Og at du kan holde den for ham, indtil han skal hjem. Det havde jeg valgt. 

Jeg ser da også den stigende tendens, men jeg simpelthen ikke på at forældre bruger den, fordi de ikke magter deres børn, eller gider lege med dem. Der er jeg måske naivt. Men jeg ser altid det bedste hos folk. Og tror på at hver mand gør sit bedste. 

Det er jo ikke noget nyt fænomen med spillekonsoler. Jeg havde en da jeg var 4, og jeg er altså 32 nu At det nu er lidt bedre udviklet, det er da bare positivt.

Vi ikke begrænsninger på iPaden herhjemme. Men det har så ikke været nødvendigt. Han bruger det som hvert andet legetøj. Nogle dage spiller han, og så kan der gå mange dage imellem, hvor han ikke gør.

Ligeså vel som nogle dage leger han med lego, hinker, leger med biler osv... Herhjemme er det et legetøj! Jeg holder øje med spillene, og han får kun dem der er aldersvarende. Men jeg går ikke så højt op i om de er lærerige. Den tid skal nok komme. Og ofte så lærer han jo alligevel, da det er det børn gør igennem leg i den alder.

og JA jeg bruger den også som barnepige en gang imellem! Fy skamme mig Men når han er træt, lillesøster er træt, de begge er sultne, og de absolut bare har de dage, hvor de ikke vil få noget godt ud af at hjælpe med aftensmaden. Der smækker jeg dem sgu på hver deres stol i køkkenet og tænder for netflex! Det indrømmer jeg! 

For fakta er at man har en stram hverdag, og ungerne er trætte når de kommer hjem fra en dag i institution. Ofte kan jeg få dem til at hjælpe eller prøvesmage maden, men andre dage, kan jeg altså bare se, at det vil være meget mere rart for alle partner (ja også mig!) at sætte en film på netflix. 

Og jeg elsker at lege med mine børn. Både inde og ude, så selv om jeg bruger den som barnepige en gang imellem, er det ikke ensbetydende på at jeg ikke magter mine børn, eller ikke gider bruge tid på dem. Jeg vælger bare en nem løsning, som gør at vi får en meget roligere ulvetime, og at vi kan få maden på bordet.

Men jo, hvis han lige pludselig ikke kan lege uden iPaden, eller begynder at være asocial, så ville jeg da klart sætte begrænsninger. Men må altså indrømme, at jeg ikke kender nogen hvor de altid har iPaden med, eller hvor børnene bruger timer om dagen med iPaden. Men ville altså ikke blive frustreret over det, måske spørge undrende ind til det. Men flere kræfter ville jeg ikke gide bruge på det.

Anmeld Citér

27. juli 2015

God-mor

Elgaard73 skriver:

Jeg forstår bare ikke hvor det behov, for at kunne betjene elektronik som helt lille barn (førskolealderen), kommer fra? 

Hvad skal de egenlig bruge det til, sådan helt præcist?

Hvorfor er tendensen i dag, at hvis ens 3 årige ikke kan alfabetet på både dansk og engelsk, så bliver de aldrig til noget stort? Det er lidt det jeg tolker ud fra de indlæg og argumenter fra folk som er pro Ipad til små børn. At hvis ikke de mestrer elektronik så tidligt så muligt, er alle fremtidsudsigter bare enormt dystre.

Det er jo ikke raket videnskab, at lære at bruge sådan en. Mon ikke at de lærer det lynhurtigt, når det engang kræves at de skal kunne bruge sådan en? Altså herregud, hvis en to årige kan lære det, mon så ikke også at et skolebarn (hvor jeg bedre kan forstille mig behovet) lynhurtigt lærer det, uden at falde helt bagud af vognen.

Du har helt ret i at det ikke er enten eller..., men jeg oplever flere og flere tilfælde, hvor forældrene netop bare bruger den som en passiviserende barnepige. Det starter stille og roligt i det små, og eskalerer så helt derud, hvor barnet SKAL have den med ud og handle, SKAL have den med til familiehalløj, SKAL have den med fordi at man skal køre bil i måske en time, SKAL have den for at kunne spise sin morgenmad om morgenen OSV. Og der er vi skisme ikke ude i noget med læring eller noget. Her er det ren barnepige (og tillært vane), så mor/far selv slipper for at forholde sig til barnet. Og det gør bare rigtigt ondt at være vidne til (syntes jeg).

Naturligvis behøver børn ikke kunne hele alfabetet forlens og baglens og på engelsk inden 6 års alderen, men kan de det er det da ikke noget der skader dem, og hvis de kan lærer en masse og tilligemed syntes det er hyggeligt at sidde med iPad eller andre tablets så er det da fint. Vi andre bruger også elektronisk udstyr dagligt og det er da klart at børnene bliver nysgerrige og gerne vil være med og lære. Der er ingen forventning om at et 3 årige barn er fuldstændig fortrolig med en iPad eller pc, men er de det ser jeg ikke er problem i det, men en forse, fordi så kender barnet til det når de skal i skole og skal ikke koncentrere sig om også at lærer nyt udstyr at kende. 

Jeg mener heller ikke børn skal have iPad med alle vegne, og vores datter har den aldrig med nogle steder ved mindre da vi kørte til berlin i påsken. Der var der tegnefilm på bagsædet. Men jeg forstår heller ikke at børn skal have dem med til familiesammenkomster osv. der ville jeg da foretrække at børnene leger sammen i stedet. Men de kan også lærer fra hinanden og få et fællesskab ved at sidde og spille sammen med andre. 

Anmeld Citér

27. juli 2015

Elgaard73

Jeg vil gerne lige understrege, at jeg overhovedet ikke er imod den elektroniske udvikling. Absolut ikke.

Vi er skam selv helt op på beatet med diverse elektronik (måske lige bortset fra at vores 3,8 årig ikke har hans egen Ipad).

Det jeg ser TS skrive, og som jeg selv er enig i, er tendensen til det overdrevne forbrug. Og det er altså blevet mere reglen end undtagelsen at se det. Den Ipad er med alle steder. Til familie besøg/udflugt, på toliettet, i Netto, i seng, på restuarent, i bilen....alle steder. Og ingen er til stede, der hvor de rent fysisk befinder sig.

Og spørger man ind til det direkte (ja, jeg er flabet nok til det), så kommer den der med at den er super god læring og/eller barnet kobler fra ved at bruge den...Hm, på toilettet? Really? Eller på restuarenten? Nej vel...

Og jow, vores dreng får skam også lov at sidde med vores Ipad en gang imellem, men jeg er heller ikke bleg for at indrømme, at når det sker, så er det sgu ikke fordi, at jeg som mor, blot dækker min drengs behov (for at lære alfabetet?)...Nej, det er fordi at det er MIT behov, at han lige hurtigt bliver aktiveret/passiviseret, fordi at jeg lige skal dit eller dat, eller fordi at jeg lige der sidst på dagen er nede på overskud og har svært ved at rumme bulderbassen, hvis ikke jeg lige får 15 minutters pause.

Anmeld Citér

27. juli 2015

Elgaard73

God-mor skriver:

Naturligvis behøver børn ikke kunne hele alfabetet forlens og baglens og på engelsk inden 6 års alderen, men kan de det er det da ikke noget der skader dem, og hvis de kan lærer en masse og tilligemed syntes det er hyggeligt at sidde med iPad eller andre tablets så er det da fint. Vi andre bruger også elektronisk udstyr dagligt og det er da klart at børnene bliver nysgerrige og gerne vil være med og lære. Der er ingen forventning om at et 3 årige barn er fuldstændig fortrolig med en iPad eller pc, men er de det ser jeg ikke er problem i det, men en forse, fordi så kender barnet til det når de skal i skole og skal ikke koncentrere sig om også at lærer nyt udstyr at kende. 

Jeg mener heller ikke børn skal have iPad med alle vegne, og vores datter har den aldrig med nogle steder ved mindre da vi kørte til berlin i påsken. Der var der tegnefilm på bagsædet. Men jeg forstår heller ikke at børn skal have dem med til familiesammenkomster osv. der ville jeg da foretrække at børnene leger sammen i stedet. Men de kan også lærer fra hinanden og få et fællesskab ved at sidde og spille sammen med andre. 

He he, jeg kan ikke lade være med at tænke, at hvis udviklingen forsætter, så bliver rigtig mange 1 og 2 klasse lærer snart arbejdsløse. De små poder kan jo det hele fra første skoledag.

Nej, spøg til side... Jeg løfter ingen øjenbryn over DIN tilgang til brugen af Ipad. Den lyder fornuftig. Også selv om at jeg ikke er enig i nødvendigheden, for at de små lærer alle disse ting.

Det der fik mig op at stolen, er tendensen (som TS jo påpeger) til det overdrevne forbrug og folk så undskylder sig med at den er så god læring og/eller nødvendig for at barnet kan koble af... Og der kan jeg simpelthen ikke lade være med at spørge, hvorfor forældre mener at en Ipad evner dette bedre end de selv gør.

Kald mig bare gammeldags, men jeg tror på at menneskeligt (forældrenes) nærvær trumfer enhver for for elektronik i enhver henseende. Jeg tror på at forældrenes nærvær, giver 10 gange så meget på den lange bane.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.