Ipad - bliver snart frustreret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juli 2015

Goggelogge

Jeg kan høre vi er nogle af de 'dårlige' forældre.. Vores datter på 2 får lov at sidde med iPad'en når hun kommer hjem fra dagpleje, det er hendes måde at koble af på og vi andre kan begynde med maden imens..

hun lære rigtig meget ved at have den og kan allerede tælle og snakke godt.

tror ikke hun bliver dum af den og hun ligger den også fra sig og leger med sit legetøj eller er med os..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2015

lineog4

Jeg så den anden dag er barn i klapvogn på tur med en iPad - hvorfor? Verden er da spændende i sig selv.

Jeg hentede min søn og hans ven fra SFO og han spurgte: er det rigtig Liam kun må spille en dag om ugen? Ja svarede jeg. Og han sagde: ej her den anden dag der måtte jeg heller ikke spille på min iPad, og ved du hvad det var faktisk meget sjovt, så huskede jeg at jeg havde lego.

ipad kan en masse gode ting, der er fantastiske lærerige apps og de har en motivationsfaktor som er større for nogen end bogen og papiret. Den er også god som kalender, nej jeg er helt lost uden. Den er god til lige at slå et af de utallige spørgsmål op alla hvordan formerer muslinger sig. Den er et redskab og den er et spillekonsol - som redskab er den fremtiden, som spillekonsol blot endnu et i rækken af underholdnings maskiner og der er den hverken mere "rigtig" eller "forkert" end PlayStation, wii, nintendo osv. 

Jeg bruger min iPad men har også set i øjnene, den æder min tid, den æder mit nærvær - mon så ikke også den kan det for børn.

jeg har en dreng på 7 jeg tror han kunne spille iPad 24/7, men vi har valgt at begrænse, og når han keder sig så tager han sørme en vog og læser, et spil kort og lægger en kabale, papir og tegner osv. Det ville han ikke have gjort hvis han havde ubegrænset tilgang til iPad. Derimod min datter hun kunne sagtens have ubegrænset tilgang for det fanger hende ikke på samme måde. 

Anmeld Citér

26. juli 2015

alenemor42

Syntes ikke nogle snakker om at børnene ikke skal lære teknologi. ... 

Syntes bare nogle af os sætter grænser.

Ja måske kan de lære en masse på en ipad, men det kan de så sandelig også uden.

Jeg har aldrig selv prøvet en ipad og føler ikke trangen til det, så ser ingen grund til at anskaffe mig en. Men vi har da nåde bærbar og stationær pc samt smartphones.

Som line skriver..... man mister nærværende og det gør børn helt sikkert også se bare på især drenge når de får lov at tilbringe timer foran pc osv.

Anmeld Citér

26. juli 2015

Elgaard73

God-mor skriver:

Det er jo fremtiden, og jo de lærer noget ved at sidde med sådan en. Jeg kan ikke klarer at nogle forældre mener deres børn skal være børn som de selv var det engang. Tiderne ændrer sig, og vi kan ikke stoppe udviklingen. Jeg mener ikke at børn skal sidde foran en skærm en hel dag hele ugen, men at de sidder foran en form for skærm 1-2 timer dagligt det er fint for mig, og de hygger sig med det. Derfor læser vi stadig bøger, snakker sammen og er meget ude. 

Hvad er det helt nøjagtigt at de lærer ved den skærm, som du ikke som forælder ville kunne lære dem ligeså godt?

Anmeld Citér

27. juli 2015

God-mor

Elgaard73 skriver:

Hvad er det helt nøjagtigt at de lærer ved den skærm, som du ikke som forælder ville kunne lære dem ligeså godt?

Som forældre kan du jo lærer dine børn det meste, men en iPad er et super fint redskab til en masse læring og det er godt at kunne betjene elektronisk udstyr, da det i stigende grad er det der bliver brugt i skolerne. Men det er jo ikke sådan endten eller! En iPad er et godt supplement til læring, det betyder ikke at man som forældre lænder sig tilbage og ikke lærer sine børn en dyt. 

Anmeld Citér

27. juli 2015

Bshizzle

Jeg indrømmer det !!!!!! 

DET ER FREMTIDEN! 

Sorry to say... Men det er en udvikling i livet der er på vej frem. 

Vi lever ikke i 1900 tallet mere, så derfor sker der nye ting.. 

Så JA.. Mine 2 drenge får lov til at bruge deres IPad HVER dag hvis de har lyst.. Men jeg begrænser dem i hvor længe de må! 

Faktisk bruger de en del af den tid de har på at lære nye ting, som f.eks at læse, regne, lære farver, tal, alfabetet, ord.... You name it...

- de spiller ikke bare tidsløse spil!

Når min store dreng har venner med hjemme, så bruger han da heller ikke tiden på IPad.. 

Han ved godt at han skal hygge med vennerne med legetøj eller være udenfor...

Ellers er det os forældre der må bruge vores erfaren opdragelse og sige fra/stop. 

Men seriøst... IPad eller generelt internet er jo fremtiden i livet. 

Så... Come on 

Anmeld Citér

27. juli 2015

Jegkiggerpåfugle

Handler det ikke mest om hvordan børnene får lov til at bruge tablets/iPads - jeg synes det er rigtig skønt med begrænsninger fra forældrenes side - børn lærer også at bruge en tablet/iPad hvis de kun sidder med den i en time om ugen eller dagen kontra at sidde med den 24/7  

Børn skal vel også være klar over der er andre ting i livet end blot tablet/iPad - men det allerværste er at se er jo de forældre der vælger at henstille børnene med tablets/iPads bare for at få ro - det er SÅ sørgeligt et syn og hvor er det bare nemt at være forældre hvis man har den indstilling til børnene - vi har selv sådan et par eksempler i vores familie og jeg må ærligt sige at de er blevet mit skræk scenarie :/

Anmeld Citér

27. juli 2015

Elgaard73

Som forældre kan du jo lærer dine børn det meste, men en iPad er et super fint redskab til en masse læring og det er godt at kunne betjene elektronisk udstyr, da det i stigende grad er det der bliver brugt i skolerne. Men det er jo ikke sådan endten eller! En iPad er et godt supplement til læring, det betyder ikke at man som forældre lænder sig tilbage og ikke lærer sine børn en dyt. 

Jeg forstår bare ikke hvor det behov, for at kunne betjene elektronik som helt lille barn (førskolealderen), kommer fra? 

Hvad skal de egenlig bruge det til, sådan helt præcist?

Hvorfor er tendensen i dag, at hvis ens 3 årige ikke kan alfabetet på både dansk og engelsk, så bliver de aldrig til noget stort? Det er lidt det jeg tolker ud fra de indlæg og argumenter fra folk som er pro Ipad til små børn. At hvis ikke de mestrer elektronik så tidligt så muligt, er alle fremtidsudsigter bare enormt dystre.

Det er jo ikke raket videnskab, at lære at bruge sådan en. Mon ikke at de lærer det lynhurtigt, når det engang kræves at de skal kunne bruge sådan en? Altså herregud, hvis en to årige kan lære det, mon så ikke også at et skolebarn (hvor jeg bedre kan forstille mig behovet) lynhurtigt lærer det, uden at falde helt bagud af vognen.

Du har helt ret i at det ikke er enten eller..., men jeg oplever flere og flere tilfælde, hvor forældrene netop bare bruger den som en passiviserende barnepige. Det starter stille og roligt i det små, og eskalerer så helt derud, hvor barnet SKAL have den med ud og handle, SKAL have den med til familiehalløj, SKAL have den med fordi at man skal køre bil i måske en time, SKAL have den for at kunne spise sin morgenmad om morgenen OSV. Og der er vi skisme ikke ude i noget med læring eller noget. Her er det ren barnepige (og tillært vane), så mor/far selv slipper for at forholde sig til barnet. Og det gør bare rigtigt ondt at være vidne til (syntes jeg).

Anmeld Citér

27. juli 2015

Sprit25

Jeg tænker: monkey see, monkey do. Vi bruger jo selv iPad, TV, smartphones, computere så hvordan skal vi forvente vores børn strider imod?

da jeg var barn var der da også nintendoer, gameboys osv. Det er jo i teorien det samme? Jeg er træt af begge lejre. Både dem der bruger dem for meget men så sandelig også dem der prædiker at de slet ikke skal bruges. 

Nu har jeg været tjener i mange år og så da tilsidst flere og flere børn med iPads inden maden kom. Mange blev pakket væk når maden kom, et fåtal havde den stadig. Men jeg så også mange der havde malebog med. Men før iPads sagde de jo bare med en gameboy. 

iPads er enormt lærige! Virkelig! Så handler det ikke bare om forældre tager ansvar og finder et naturligt lejde?

Anmeld Citér

27. juli 2015

Dorthe1986

Uha! Vi har tre drenge til sammen. 2 på 4 år og en på 8. De har hver deres iPad - Ja HVER deres iPad/tablet. Min dreng fik en i fødselsdagsgave fra hele familien. Og jeg har ikke tidsbegrænsning på overhovedet. Min dreng hygger med den om morgen eller ser tegnefilm andre gange leger han bare. Han har også fri adgang til den efter børnehave - nogle dage bruger han den meget andre dage ligger den bare og så leger han i stedet. Og nej vi har ikke tre børn der bare sidder med næsen i iPad'en hele tiden. Når min mands drenge er her går det meste af tiden med vild drengeleg på den ene eller anden måde men nogle gange kobler de af og spiller. Lige så tit foregår det socialt at de sidder og ser hvad hinanden spiller og snakker om det. Og nej jeg har ikke et hulebarn - til trods for at han får lov at sidde med ipaden alt det han vil er han et af de mest sociale børn overhovedet. Så længe jeg ikke oplever noget negativt i forbindelse med brugen af iPad så får de lov. Og jo de elsker i lige så høj alt muligt andet leg. Og ja min søn lærer vildt meget af at bruge den. Og argumentet for hvorfor det er nødvendigt før skolealderen osv. Altså hvis det letter starten på skolen på indlæringen fx i forbindelse med at lære at læse så synes jeg bare det er 10-4. 

Jeg synes man skal til at slappe lidt af med andres brug af iPad osv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.