4.300 børn i DK holder ingen sommeferie i år.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. juni 2015

1977

Profilbillede for 1977
Mom skriver:

Jeg syntes stadig det er synd, sommeren er højtiden for ferier, og de vil opleve at mange af deres venner er væk på ferie.

Det er ikke umuligt at få ferie i bare en uge om sommeren, hvor man så kan nyde samværet med sine børn. 

Tror faktisk det står i ferieloven at man har ret til at holde sommerferie.

Bare lige en lille kommentar - sommerferien skal afholdes i perioden 1. maj- 30. september ifølge ferieloven. Så den kan fint hildes udenfor skolernes ferie 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2015

1977

Profilbillede for 1977

Indtil min begyndte i skole, har vi holdt sommerferie i august/september. Så slap vi for allemenneskerne og det hele var lidt billigere  

Anmeld Citér

27. juni 2015

Kløver

Vores 3 unger står på som, ikke havende ferie, årsag er min termin i august og derfor holder vi ferie når min mand går på barsel og jeg kommer hjem fra sygehuset, vi satser på de på den måde når at få de 3 uger, ca i august-sep og skubber nok min mands ferieuger så de får et par uger hen i efteråret også. 

Vi har været nød til at gøre sådan da vi jo ikke ved hvornår baby kommer men de ved det både i bh og dagpleje, hvorfor vi har meldt ferie "fra"  

ved nogle holder uden for sæson, vi har selv holdt fri, i løbet af sommeren, men taget i sommerhus forår og efterår i stedet der er ikke så varmt, der er mere ro de forskellige steder og husene billigere  

Anmeld Citér

27. juni 2015

serinasmor

Mom skriver:

Jeg syntes stadig det er synd, sommeren er højtiden for ferier, og de vil opleve at mange af deres venner er væk på ferie.

Det er ikke umuligt at få ferie i bare en uge om sommeren, hvor man så kan nyde samværet med sine børn. 

Tror faktisk det står i ferieloven at man har ret til at holde sommerferie.

Hvis du er nyuddannet har du fx ikke optjent ferie - du har stadig ret til ferie du skal bare afholde den uden løn ... Når du er nyuddannet skal du derudover huske at man gårfra forudbetalt SU til bagudbetalt job eller dagpenge ... Dvs at du har en måned hvor der ikke går penge ind den 1. Men man skal vente til d.30. 

Det år hvor jeg var nyuddannet havde kæresten  fået nyt job langt væk ... Han kørte hver dag og det sled på bilen ... Vi vidste at vi skulle flytte -og at vi ville skulle betale indskud - heller ikke penge vi havde... Vi solgte en masse ting for at skrabe sammen til flytningen..

Jeg må være ærlig og sige jeg fravalgte ferie... Vi havde ikke brug for 3 uger oven i uden indkomst... 

Herudover var kæresten i helt nyt job og kunne ikke holde ferie (ret eller ej )  

den lille frøken holdt en uges ferie - hun var 2,5 og selv med moster i sommerhus i en uge ...Og herudover var jeg nødt til at passe hende på dagpenge fordi der efter flytningen gik nogle uger før hun kunne starte i institutionen - men havde  Vi fået den plads med det samme var hun jo kommet af sted derhen... 

Men se nu - hvis jeg havde været en pylremor og ikke turdet have hende hjemme til vi fik en plads eller ikke turdet sende hende med moster på ferie havde hun sjovt nok ingen ferie haft i sommerferien det år ... For der var ingen af os der havde ferie ! 

Anmeld Citér

27. juni 2015

Carina:-)

Der er et tvillingepar i bh sammen med mine rollinger som aldrig holder ferie . 

Moren har direkte sagt at de får helligdagene og det er det for hun magter ikke at underholde. 

Jeg troede hun jokede,men nu har de gået i vuggestue og nu bh sammen i 1½ år og vi skal selv skrive fri og ferie dage på planen og ja hun jokede ikke.

Har selv familie og personer i omgangskredsen der ikke dyrker det der kaldes ferie med deres børn . De kan godt få en forlænget weekend men ikke desidret ferie og hånden på hjertet hvem af os voksne ville synes det var fedt kun at få en fridag her og der hele året igennem.

Igennem mit arbejde har jeg en stor kontaktflade med offentlige inst. og nej det er ikke kun et enkelt barn der menes når pædagogerne siger der er børn der ikke holder ferie. Det er generelt noget der bekymrer den verden hvert år og nok også derfor bupl overhovedet gider lave en artikel om det. 

Gad godt de forældre der tager så let på deres børn behov for at holde fri/ ferie selv fulgte det .Mne sjovt nok så har de selv det enormt hårdt og trænger altid selv voldsomt til ferie og det kn de åbenbart ikke med deres børn. 

Anmeld Citér

27. juni 2015

sne190810

Jeg er bonusmor til to fantastiske piger, hvor deres biomor heller ikke har overskuddet/lysten til ay holde fri med sine børn. 

De er i institution altid, og har kun dage hjemme, hvis det skyldes sygdom (året rundt). Sommerferie er også lidt et vidt begreb - i år er det 3 dage i Nordjylland. Sidste år var det 2 dage i Sverige med Mormor. 

Biomor er pt på dagpenge, og har været det de sidste 1 1/2 år, og tager tit selv på udlandsrejser (har været afsted 2-3 gange i år indtil videre). 

Så jo, der findes skam "den" type forældre, som ikke behøver at have nogle dybere grunde til ikke at holde ferie med sine børn - andet end det bare ikke lige er noget man orker. 

... Og sådan er vi jo så forskellige - men om jeg forstår det? Nej! :-) 

Anmeld Citér

27. juni 2015

lineog4

Årgangs Mor skriver:

Vores 3 unger står på som, ikke havende ferie, årsag er min termin i august og derfor holder vi ferie når min mand går på barsel og jeg kommer hjem fra sygehuset, vi satser på de på den måde når at få de 3 uger, ca i august-sep og skubber nok min mands ferieuger så de får et par uger hen i efteråret også. 

Vi har været nød til at gøre sådan da vi jo ikke ved hvornår baby kommer men de ved det både i bh og dagpleje, hvorfor vi har meldt ferie "fra"  

ved nogle holder uden for sæson, vi har selv holdt fri, i løbet af sommeren, men taget i sommerhus forår og efterår i stedet der er ikke så varmt, der er mere ro de forskellige steder og husene billigere  

Men at der ikke er planlagt ferie betyder jo garanteret ikke de ikke får en del fri nu hvor du er hjemme på barsel.

jeg havde selv et år hvor jeg havde termin i slut juni og jo simpelthen ikke vidste hvordan og hvorledes med graviditet, fødsel og og og så derfor stod der måske i alle 6 uger skolesommerferie. Og jeg var en af de heldige så de fik først halvanden uge hvor jeg gik over tid hjemme og vi kunne nå alt som er sværere med en nyfødt; bon bon land, cirkus summarum, ZOO, tur til Malmø og koncerter. Og ja da lillebror så kom så tog mormor over og så var han så nem så de fik alle ugerne hjemme sammen med mig for kunne ikke nænne at aflevere dem 

Anmeld Citér

27. juni 2015

lineog4

Vi er alle forskellige, jeg er en af dem der helst har flest muligt fridage og ferier sammen med børnene - jeg elsker alle de dage vi har sammen hvor vi intet skal og også de dage hvor vi skal en masse.

Men ved også andre synes de dage sammen med børnene kan være hårde og derfor har brug for nogen dage kun som voksen.

Men der er børn der aldrig har ferie, aldrig har en sammenhængende uge hjemme. Om tallet er så højt som i artiklen ved jeg ikke, men jeg ved de børn er der, kan også navngive nogen af dem både hvor jeg arbejder og hvor mine børn går. Det er heldigvis et absolut mindretal og der er flest der har en masse ferie hele året rundt, hvor forældre og bedster går gennem ild og vand for at få så mange skønne dage med børnene. 

Men synes det er vigtigt BUPL tager det op hvert år. Derudover vil jeg sige, de fx manglede børn på blå kors ferier i år - så kunne man få fokus på det så det frem for at blive pege fingre, blev en: hvordan kan vi hjælpe så de unger også prøver at have ferie. Så ville jeg synes vi var kommet langt.

Anmeld Citér

27. juni 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg tænker at langt de fleste af de forældre der ik gir deres børn fridage, faktisk er de forældre der reelt set ik magter at holde fri med deres børn i længer tid af gangen.

det ka jo være svage forældre, hvor det bedste for barnets tarv, er at komme i pasning!

Jeg er selv pædagog, og ja der er nogen der aldrig/ sjældent holder ferie og hvor det bedste for barnet faktisk er at være i pasning!

Tænker self at de fleste har godt af at holde ferie og hygge med familien, men at det ik nødvendigvis behøver være i selve sommerferien! Vh stine

Anmeld Citér

27. juni 2015

Klumpe-dumpe

Mom skriver:

For mig er det klokkeklart, en del børn får ikke sommerferie, og nogle af de børn bliver sendt afsted selvom forældrene har ferie.

For mig personligt, ser jeg en problematik, hvis barnet bliver sendt afsted, mens forældrene holder ferie. Ikke hvis der er ferie for alle udenfor de 3 mdr. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.