Kender det godt fra min ex. Heldigvis ikke så slemt, men tendensen. Han er kok og havde derfor mange kommentarer og rettelser til min mad. Og de blev aldrig formuleret pænt. Og lavede jeg noget mindre heldigt kunne jeg høre for det lang tid efter. Det endte med at jeg nægtede at lave mad. Hvorfor skulle jeg bøvle med noget han kunne lave på den halve tid og tre gange så godt? Og så få negativ kritik oven i hatten?? Jeg hjalp med at skære grønt osv og rørte i gryderne, men nægtede at gøre andet. Blev jeg af og til nødt til at lave mad var det risengrød. Slut prut!
Han var tilsvarende på mange andre punkter. Det han så som rigtigt eller vigtigt burde alle kunne se og prioritere derefter. Var jeg uenig så var jeg et ringere menneske. Jeg var doven hvis jeg prioriterede lektier over madlavningen som han mente skulle laves nu. Dårlig mormateriale fordi jeg ikke var så ryddelig som ham. Osv.
Jeg kunne ikke mærke hvad det gjorde ved mig da jeg levede i det. Men efter jeg mødte min nuværende mand genfandt jeg lige pludselig glæden ved at eksperimentere i køkkenet. Og nu kokkererer jeg, bager, sylter, henkoger, eksperimenterer med likører og cider og gror en have der kan imødekomme mine ideer. Jeg har genoptaget mine hobbyer, blevet mere udadvendt og opsøgende. Alt sammen fordi jeg nu hviler i mig selv takket være min mand som synes jeg er fantastisk og som snakker med mig hvis vi er uenige og som ikke bare hakker.
Lov mig du ikke giver afkald på dig selv for at holde husfreden! Det er det simpelthen ikke værd. Kræv at I arbejder på problemerne, hvis de gør dig ulykkelige. Håber I finder en løsning! Men hvis ikke så er det dit ansvar at trække en streg - for både dig og dit barns skyld!
Anmeld
Citér