er jeg bare en dårlig mor ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. maj 2015

lineog4

Dorthe1986 skriver:

Nu har jeg læst det meste af tråden igennem. Og nej TS du er ikke en dårlig mor. Men pas på at din irritation over din sygdom ikke smitter af på barnet. Altså forstået på den måde at dit barn kan komme til at føle at det hende der er irriterende for dig.

Nå, men jeg havde bare lyst til at knytte en kommentar til den med at man ikke kan aktivere sine børn hjemme og de elsker deres institution. Ja min søn elsker også sin børnehave og elskede også sin dagplejer. Men da jeg havde mulighed for det (mens jeg læste), der gav jeg ham ofte en fridag eller mere. Dem har han så ikke så mange af mere, men han har lige haft to ugers ferie. Og jo jeg vil da indrømme, at man godt kan mærke på ham at han er vant til noget andet i hverdagene. At han er vant til mange mange indtryk og ting der skal bearbejdes. Så han havde da en del dage, hvor han virkelig var overgearet, fordi han jo lige skulle vende sig til at nu var det hele roooligt. Men det fik mig også bare tænke på at han jo da så netop har brug for fri indimellem. Netop så han lige kan komme ud af den overgearethed og slappe godt af. Men jeg forstår ikke hvorfor det er svært at aktivere et barn? Er der nogle der kan forklare mig, hvad det lige er for aktiviteter, der gør det svært? Jeg mener hvad sker der lige i børnehaven som man ikke kan praktisere i hjemmet (jeg tænker ikke folk med kroniske lidelser osv). Ja selvfølgelig skal man være på, på en helt anden måde og i meget længere tid. Men det er da ikke svært, og ja det er jo også helt ok at sige nu skal vi vidst bare lige slappe af og hygge lidt, måske med en bog eller tegnefilm osv. Hvordan skal børn ellers lære at det også er ok at slappe af og lave ingenting? Og den med at mit barn er gladere når det er i institution end hjemme. Jeg tænker den tanke, at børn har en tendens til at reagere der, hvor de er mest trygge. Så måske man skal prøve at se fra barnets øjne, hvad er det han/hun reagerer på.

For uanset hvordan vi vender og drejer det så er det ikke meningen at helt små børn skal passes ude af andre. Men vi er nødt til det, fordi sådan er vores samfund indrettet.

Det er også min tanke og observation. De første par dage i en ferie er de helt speedede, siger oftere de keder sig osv. Men så falder roen over dem, og de kan fordybe sig, interessere sig, mere initiativ til leg osv. Og jeg synes netop det at børnene keder sig når der ikke er fuld program på er endnu mere indikation på de virkelig brude få flere fridage....

Tænk at skulle underholdes eller aktiveres konstant, når de måske burde sidde og studere en regnorm (inden de spiser den ), lege med mudder og mærke hvordan det siver gennem fingrene, lave mad sammen med far og prøve at skrælle en gulerod (og jo det kan en på 1 år  sagtens prøve) osv. 

Oplever deres dage er så pakkede at de virkelig har brug for åndehullerne. Og jeg synes sjovt nok mine børn er meget mere glade, i balance, i ro når hverdagen sættes på stand by. Og fx fjernsyn, iPad osv parkeres helt væk på fridage og med glæde, mens der er meget mere plagen om det i hverdage (jeg tror både for at koble af, men også fordi de har for meget speed på til at finde de gode lege).

så helt enig med dig 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2015

modesty

lineog4 skriver:

Mine har kunne der hele pua modelevoks som 1 årige, så det er nok forskelligt også hvad man synes er okay de får i munden som voksen.

Men udover det tænker jeg, at det egentlig er ligegyldigt. Dine smerter gør du ikke kan have hende hjemme i samme omfang som en uden smerter. Og det har jeg fuld accept af også accept af at det kan jeg slet ikke sætte mig ind i. Men det er ikke fordi din datter har det bedst i dagpleje, og det er for kedeligt at være hjemme.

Da jeg mistede min datter gik jeg hjemme et år før jeg igen blev mor, i det år kom min datter i børnehave næsten hver dag (havde nogen lange ferier), men det med at give hende en masse fridage det kunne jeg ikke overkomme. Jeg kunne være mor om morgenen, smile og være tålmodig. Aflevere hende og bryde sammen, gå lange ture, græde, skrive, græde igen, og omkring kl 14 kunne jeg så trække vejret dybt ind og være en tålmodig og smilende mor igen. Så egentlig kan jeg sagtens forstå en del af det du skriver.

Men når det er skrevet er jeg også hundrede procent bevidst om, at det kun var for min skyld hun var i børnehave (og dermed blev det også for hendes skyld). Hun havde det ikke bedre i børnehave end en god dag hjemme hvor jeg havde overskuddet. Jeg kunne sagtens stimulere hende, aktivere hende hvis jeg havde overskuddet - men det havde jeg ikke så jeg træf et valg baseret på mig og ikke på hende.

Helt enig i at man må være ærlig overfor sig selv om hvorfor man handler som man gør. Ellers bliver det også svært at rykke sig i livet og lære af sine valg og erfaringer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.