9 år VS. avengers ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2015

TNBC

Anonym skriver:

Skriver ano, da jeg ved en del kender mig, og emnet måske er ømtåligt. 

Min veninde og jeg skulle igår ind og se "avengers" i bio. Da vi sætter os og vente på at blive lukket ind i salen, har hun noget hun virkelig har brug for at få brændt af, da hun virkelig føler hendes søster, svoger og niece på 9 år, VIRKELIG er blevet uretfærdigt og dårligt behandlet, hvilket min veninde er MEGET gal over på deres vegne. 

Hun fortæller at de skulle i biografen og se den samme film som os  "avengers". Da de skal ind er manden de køber billetter hos, ikke meget for at lade deres datter (min venindes niece) komme ind og se den, da filmen er for +15 år, og hun jo kun er 9. 

Dette bliver åbenbart til en stor diskusssion, og da mangen endelig giver sig, kommer de ind 30min i filmen. 

Min veninde syntes det er SÅ synd for hendes niece, og spørger om jeg ikke også synes ham billetmanden er dybt uhøflig og behandlede dem dårligt.! 

Det enest der gik igennem mit hoved under alt hendes brok, var... "Hvorfor lader hendes forældre hende se en film som avengers, når pigen kun er 9år???" Der ER jo en grund til den hedder +15. Får så fortalt min veninde at jeg ikke er enig i det synd, og at billetmanden i mind øjne burde have nægter dem adgang, for pigens skyld.  

(Nu skal det siges at selvfølgelig er vi forskellige, og hendes forældre ved forhåbentlig bedst om deres datter på 9 kan klare at se sådan en film, hvilket jeg selvfølgelig også gør klart for min veninde.)

Men min veninde bliver meget gal på mig og kan slet slet ikke forstå jeg ikke er enig med hende. Jeg spørger om det så er okay at lade en på 9 se en gyser ? Her bliver hun meget forarget og siger det er jo noget helt andet da det jo er en anden genre. 

Spørger hende om grunden til en film får en aldersgrænse ikke er fordi børn kan have rigtig svært ved at forstå nogle ting. Hun ved jo ikke om hendes niece, forstår avengers, eller måske misforstår det ? 

Nej for hendes niece ved godt det ikke er virkelighed. Punktum. 

Spørger om man så ikke bare kan vise hende en gyser og forklare det ikke er virkelighed ? (Burde jeg måske have undladt, men diskussionen var hed. Sorry). 

Vi taler ikke mere sammen imens vi venter. (Der er kun 3-4 min til vi kan komme ind.)

... Efter filmen, snakker vi om alt andet, men alligevel kommer emnet op, om en julekalender som min venide er imod børn ser, (den handler om et guldkort, som kan give ejeren alt han ønsker), da den giver børn et helt forkert billede af virkeligheden, ifølge min veninde. Jeg spørger hende om man ikke bare kan forklare dem at det jo ikke er virkelighed? (ligesom med avengers). 

Her er svaret "nej for penge findes". Jeg svare noget med at det gør et guldkort som det ham i serien får, jo ikke? 

Igen kan vi ikke tale sammen... Øv. 

Vil lige sige at der skal være plads til forskellige syn, og vi kan jo ikke være ens alle sammen. Hvad mener i ? Skal en på 9 have lov at se avengers? 

Når jeg læser om avengers filmen, er censur 11, ikke 15. (både på side omkring filmen, og inde på en biograf side)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2015

modesty

Yurie skriver:

Når jeg læser om avengers filmen, er censur 11, ikke 15. (både på side omkring filmen, og inde på en biograf side)

Hahahah! Det gjorde lige denne tråd endnu mere underholdende. 

Anmeld Citér

24. maj 2015

TNBC

modesty skriver:

Hahahah! Det gjorde lige denne tråd endnu mere underholdende. 

Altid skønt at kunne gøre tråden sjovere.

Anmeld Citér

25. maj 2015

Sprit25

Anonym skriver:

Det jo bare at se på hvordan børn og unge er helt generelt. Der er mangel på forældre der tager ansvar for deres børn, lytter til dem og snakker med dem. Ellers ville der ikke være så mange børn og unge i dagens dk der har problemer. Igen ikke en generalisering, nu vil du jo også gøre mig til noget jeg ikke er.

Hold da op tiltrods for du ikke vil generelisere kom du da godt nok lige til det 

Så du mener at mange unge er i problemer grundet film? Hvilke problemer mener du? Mener du kriminalitet? 

Anmeld Citér

25. maj 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Det er jo ANBEFALINGER. Børn er forskellige. Nogle kan klare det, andre ikke. 

Jeg håber da, de fleste forældre kender deres barn godt nok til at vide, om de kan klare det  

Anmeld Citér

25. maj 2015

lineog4

MysteriousAngel skriver:

Nej da men de anbefalinger er lavet af bla. psykologer. 

Jeg tænker, at med deres viden, er der en grund til at bla. denne film er 15+. 

Ja uha forældreretten.. den må endelig ikke pilles ved... 

Må indrømme jeg ikke altid er enig i medierådets anbefalinger. Fx sætter de hunger games til 11+, en film som gav en gammel garvet gyser dame som mig noget at tænke over. Den må min datter på 12 år ikke komme i nærheden af, men jeg ville nok gerne lade hende se Avengers 

som forældre må man gerne tænke selv, og jeg ville personligt selv hvis jeg skulle se en film 11+ og 15+ og overvejede at tage mit barn med også selvom de "måtte". Lige sætte mig ind i filmen, læse anmeldelser osv. Og så vælge ud fra det.

Anmeld Citér

25. maj 2015

lineog4

Jeg må med skam erkende jeg ikke er inde i avengers universet. Men jeg kan meget hurtig se, at det er en nummer 2. Dvs. Man formodentlig har set nummer 1 med sin datter og derfor har et vurderingsgrundlag man træffer beslutningen ud fra. Plus jeg også meget hurtigt kan se den ikke hedder 15+ men 11+. Det andet undrede mig også for det er meget får film der bliver stemplet 15+ og en disneyfilm, narh.....

Når det er skrevet er jeg faktisk en af dem, det ikke forstår hvorfor børn skal se voksen film før de næsten kan gå. Men med voksen film tænker jeg nu faktisk ikke nødvendigvis på de film medierådets kalder voksenfilm, men film hvor voksenproblematikker er i fokus.

Twillight fx. Jo jo det er vampyrer, men i bund grund er fokus på det svære valg mellem manden mand begærer og manden der giver ro. Der hvor de endelig får hinanden handler det om sex. Kom nu den hedder 11+ og hvis jeg blindt fulgte medierådets anvisninger, så blinkede jeg ikke med øjnene npr min datter på 11 og en dag slugte alle filmene.

Eller Hunger games. En fantastisk historie, for "voksne"/unge voksne. En historie der har fokus det umenneskelige valg mellem at redde sig selv og dræbe eller være det etisk gode menneske og dø. En historie der i den grad spiller på psyken. Den hedder 11+, igen hvis jeg fulgte medierådets anvisninger så sad min datter på 11 og 1 dag og kunne se den film alene. Eller jeg kunne som lærer vise den i 5. Klasse - ville jeg ALDRIG gøre.

For hvis argumentet man skal ALTID følge medierådets anvisninger og det er mit forældreargument, så har jeg ikke noget forældreargument når de vil se Hunger games som 11 årig. Og det nægter jeg at give køb på.

mit forældre argument her hjemme er, jeg har læst, set, vurderet og denne film må du eller må du ikke se. Alle film godkendes af mig eller far før de ses - basta. Men jeg kan sagtens vurdere at medierådets tager fejl og denne film må mit barn gerne se og denne film må mit barn ikke se. 

Jeg kan også finde på andre regler, fx er reglen her hjemme, at man kun må se de Harry potter film hvor man har læst bogen først.

men kritisk stillingtagen er altid godt også over for medierådet. 

Og til ts: hvis jeg som forældre har vurderet mit barn på 9 år må se en 11+ film i biffen, så skal den der sælger mig billetten ikke gøre andet end pænt sie: den er 11+. Ingen debat, og de skal lade mig købe billetten. Jeg havde vendt mig om og gået og skrevet en film mail til ejeren med sådan en behandling. Jeg går ikke i biffen for at debattere min forældreevne og opdragelse. Og ville jeg lade min på 9 se Avengers, aner det ikke for som skrevet ved jeg ikke meget om det. Men mit umiddelbare indtryk er, ja det ville jeg nok. Og så er den jo kun 11+

Anmeld Citér

25. maj 2015

Pikku Myy

Wampires skriver:

Hvis det er med hendes forældre og ikke blot ældre søskende eller veninder eller lignende så ja så synes jeg ikke der er noget galt i at hun fik lov at se den...

Vil også sige at vores på 3.5 får lov at se en masse ting som absolut ikke passer til hans alder i forhold til anbefalinger men han er bare med på det og så længe vi er der til at forklare og støtte ham hvis det bliver svært at forstå kan jeg ikke se det forkerte i det...

Aldersgrænsen sættes udfra lidt gammeldags holdninger udfra hvad jeg kan læse mig til... (min personlige mening..)

Vores søn er allerede nu fuldt forstået med at der er en fantasi-lege-spil-film verden der ikke er det samme som den verden der foregår omkring ham.. og tror det netop er fordi vi ikke har skærmet ham med hensyn til hvad vi ser, eller spiller mens han er til stede...

Han er med på det niveau han har lyst til og hvis det bliver for meget eller han virker bange, så slukker vi og finder noget andet i et bedre tempo :)

Vi filtrerer heller ikke musik eller hvad vi snakker om, for han kan ligeså godt lære om verden gennem os i et sikkert og trygt miljø end at han overhører noget ude som kan eksplodere i hans fantasi hvis der ikke er nogen til at forklare det...

Hvis vi kigger på problematikken fra et udviklingsmæssigt plan, er det så ønskværdigt at et barn under 5 år kan skelne mellem fantasi og virkelighed. Mig bekendt er hans/hendes hjerne slet ikke udviklet til det endnu. Vi snakker så meget om at børn i dag ikke leger nok. Ikke bruger fantasien til at skabe en verden de fordyber sig i, parallelt med virkeligheden. Kunne det (blandt andet) være fordi de faktisk har brug for ikke at kunne skelne mellem fantasi og virkelighed for at kunne gøre dette. Gør vi dem måske en bjørnetjeneste ved at sætte grænsen op forend det måske var "meningen".

Måske er der i virkeligheden noget om det MysteriousAngel siger med at det gør børnene for tidligt voksne, men mere i den forstand at de ikke for lov til bare at være børn i fantasiens verden så længe som de kunne ...

Dette er ment som et åbent spørgsmål til alle

Anmeld Citér

25. maj 2015

lineog4

Pikku Myy skriver:

Hvis vi kigger på problematikken fra et udviklingsmæssigt plan, er det så ønskværdigt at et barn under 5 år kan skelne mellem fantasi og virkelighed. Mig bekendt er hans/hendes hjerne slet ikke udviklet til det endnu. Vi snakker så meget om at børn i dag ikke leger nok. Ikke bruger fantasien til at skabe en verden de fordyber sig i, parallelt med virkeligheden. Kunne det (blandt andet) være fordi de faktisk har brug for ikke at kunne skelne mellem fantasi og virkelighed for at kunne gøre dette. Gør vi dem måske en bjørnetjeneste ved at sætte grænsen op forend det måske var "meningen".

Måske er der i virkeligheden noget om det MysteriousAngel siger med at det gør børnene for tidligt voksne, men mere i den forstand at de ikke for lov til bare at være børn i fantasiens verden så længe som de kunne ...

Dette er ment som et åbent spørgsmål til alle

Jeg har i denne weekend været i sagnlandet i lejre og set en romersk hær og gladiatorer. De sloges, de marcherede, de havde nævekamp. mine drenge på 4 (snart 5) og 7 hoppede, de blev bange, de grinte, de havde kuglerunde øjne, de holdt de rigtige våben osv. Da de kom hjem klædte de sig ud og var gladiatorer og vi andre skulle heppe - aldrig har jeg set dem slås så virkelighedstro.

De fleste vil klappe i hænderne og sige: de børn er velstimulerede. Tog jeg dem med ind og se Avengers, så ville de samme mennesker rynke brynene og sige: puha de bliver alt for hurtigt voksne og hvad med deres fantasi?

nu har jeg ikke set Avengers skal jeg skynde mig at sige, så kan sagtens være jeg er enig i man ikke skal se den tidligt. Men det var bare for at sætte i perspektiv. Er det mere rigtigt at kunne skelne mellem virkelighed og fantasi fordi det foregår i sagnlandet eller som mange andre her i pinsen til middelaldermarkedet i Valby? 

Den digitale verden og også film er en del af vores børns virkelighed, meget mere end det var da jeg var barn. Og vi skal passe på ikke at være bagstræberiske. Udover det må jeg sige, jeg har set film der er familiefilm dvs. Anbefalet til alle som har givet mine børn sved på panden. Og hvor det også er vigtigt at kende til skelnen mellem fantasi og virkelighed, jeg kunne bare liste disneyfilm op skønheden og udyret, tornerose, snehvide....

Anmeld Citér

25. maj 2015

MysteriousAngel

Yurie skriver:

Det er ikke en film for 15årige, det er en film du ikke må se ALENE hvis du er under 15. Men gerne med en voksen. 

Bare fordi du MÅ er det ikke sikkert du BØR.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.