Pikku Myy skriver:
Jeg tror vi tænker parallelt lige nu. For jeg mener netop ikke at dine børn separerer fantasi og virkelighed i Lejre. Du skriver selv at de fx blev bange for noget der i princippet ikke var ægte. Det er jeg stor fortaler for. Og det kan netop lade sig gøre fordi du som voksen er ved deres side og guider dem når det hele bliver for meget. (Det kan også sagtens være at det samme ville kunne lade sig gøre ved fx "Avengers 2", som jeg heller ikke har set, og derfor ikke kan udtale mig om ...) Og de gik netop hjem og fortsatte historien. Måske fordi deres hjerner ikke bare placerede oplevelsen i "ikke ægte"-kategorien. Jeg synes jeg oplever mange, herinde og ude i den virkelige verden, der beskriver børn der har svært ved netop dette.
Min pointe er at "mit barn kan sagtens skelne mellem fantasi og virkelighed" måske ikke er et ønskeværdigt mål (jvf det indlæg jeg citerede), men alligevel ofte et argument for at børn sagtens kan se fx film der ikke anbefales til en bestemt alder.
Okay forstår. Så er jeg nok bare der, at film også kan give den oplevelse som et skuespil alla det i sagnlandet eller på et teater. Og for mig personligt (og for mine børn) kan jeg se det faktisk er mere levende, mere farligt, mere voldsomt når det er som skuespil end når det er som film.
Og jeg ville kunne guide dem lige så godt gennem en film som gennem skuespil.
Udover det er jeg slet ikke tim at stjæle fantasien, og når mine unger fx ser gladiatorer fortæller jeg de leger bare, men hvem ved i virkeligheden og den gang. Det samme med fx Harry Potter, ja i filmen er de bare skuespillere men hvem ved om der findes et Hogwarts?
Anmeld
Citér