Det gør så ondt :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. april 2015

MorTilN

Mettefpigen skriver:

Næ men det er igen også deres situation og ikk vores... vi ved kun det der er blevet fortalt og ikk det det der sker i deres privatliv... Derfor skrev jeg at man ikk ved om der ligger mere bag...

Det rigtig der kan ligge mere bag men der er intet i min verden der retfærdiggøre den egoisme der i at man fravælger sit barn på grund af biografture, restaurantbesøg og byture og da slet ikke når man så i forvejen ikke er sammen med sit barn hele dagen.

Jo jeg kunne da godt finde på at tage en tur ud at spise bare manden og jeg en aften men ikke når vores barn kun er 1½ måned gammel for vores barn har brug for os og skal skabe en stærk relation til os, det er os der skal lære at aflæse, sætte rammer, lave rutiner og passe på det her lille barn og ikke vores forældre eller søskende da det er os der har valgt at sætte dette barn i verden og ikke dem.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. april 2015

Mettefpigen

Anonymbebs skriver:

Det rigtig der kan ligge mere bag men der er intet i min verden der retfærdiggøre den egoisme der i at man fravælger sit barn på grund af biografture, restaurantbesøg og byture og da slet ikke når man så i forvejen ikke er sammen med sit barn hele dagen.

Jo jeg kunne da godt finde på at tage en tur ud at spise bare manden og jeg en aften men ikke når vores barn kun er 1½ måned gammel for vores barn har brug for os og skal skabe en stærk relation til os, det er os der skal lære at aflæse, sætte rammer, lave rutiner og passe på det her lille barn og ikke vores forældre eller søskende da det er os der har valgt at sætte dette barn i verden og ikke dem.

Nej men jeg tænker stadig at der kan ligge mere bag også ved de ture... da jeg havde det rigtig skidt hjalp det mig også at komme ud og tænke på noget andet ved at tage i biffen eller ud og spise... jaa man har selv valgt barnet men hvad der sker efter man har fået barnet ved man ikk...

Anmeld Citér

25. april 2015

MorTilN

Nej men jeg tænker stadig at der kan ligge mere bag også ved de ture... da jeg havde det rigtig skidt hjalp det mig også at komme ud og tænke på noget andet ved at tage i biffen eller ud og spise... jaa man har selv valgt barnet men hvad der sker efter man har fået barnet ved man ikk...

Ja man kan sikkert have brug for lige 1 times pusterum en gang imellem også selv om man ikke har det svært, men hun har 8 timers "pause" hver dag i skolen, ud over de ture de tager oven i de 8 timer.

Hun er jo 8 timer i skole + transport som hurtigt kan løbe op i 1 time frem og tilbage så det 9 timer og så vil de også lige en tur i biffen, en normal film tager ca 1,5 time plus reklamere og transport til biffen og for os er den tætteste biograf et kvarter væk i bil, og man skal hente billetterne 30 minutter før så det bliver jo hurtigt 12,5 time væk fra sin 1½ måned gamle baby på 1 dag og et spædbarn skal sove ca. 16 timer i døgnet fordelt på 9-10 timer om natten og 6-7 timer i løbet af dagen ifølge netsundhedsplejeskens hjemmeside.

Og her er et udpluk fra sundhedsplejersken.nu om babyers behov for forældrene:

Det spæde barns relationskompetence

Barnet er biologisk forberedt på samspilskompetence. Det ses ved barnets mange signaler og medfødte sensitivitet for ansigter og forældrenes stemmer. Samtidig har det en medfødt motivation for at lære. Det har allerede fra starten social reference, idet barnet har en medfødt forsigtighed overfor nye personer.

For at det spæde barn udvikler kompetence til at interagere med sin omverden, behøver det forældre der samspiller med det. Det har derfor behov for forældrene inteagerer med det, dvs. kigger nysgerrigt og undersøgende, ser og lytter opmærksomt samt deler oplevelser og affekter med det lille barn. 

Det spæde barns relationskompetence og det normale samspil 0–2 måneder

De første måneder er præget af en ”by behavior” periode. Barnet er spontant og behovsorienteret. Det har brug for hjælp til at opbygge struktur, og har brug for hjælp til søvn, vågenhedsregulering og koncentration. Der udvikles forskellige reguleringsniveauer, kigge – holde øjenkontakt – hente øjne – tæt kontakt – åben ansigt – stemmeregulering. Barnet får trøst gennem tæt kropskontakt og rytme. For at barnet er trygt, skal kroppen være tryg. Kropslig tryghed giver i denne periode grobund for god øjenkontakt. Puslebordet er derfor en god baggrund for kropslig tryghed.

Barnet har i denne periode behov for tæt kontakt. Det er ikke uden grund, at barnet kun kan se på kort afstand. Barnet har kun brug for at kigge på mors øjne ellers overstimuleres det. Samtidig er det inden for denne distance at følelser udvikles og mødes.

De første måneder i livet afhænger spædbarnets overlevelse helt og holdent af at en voksen varmer, mader og beskytter det.

Perioden kræver følsomhed, åbenhed og arrangement for at få tilgang til at læse barnet. Når man som forældre åbner op for barnet, reaktiveres tidligere konflikter og generelt reorganiserer man sit liv. Det er derfor en følsom tid i forældreskabet.

The caregiving system:
Er en evne – en ”programmering” og et beskyttelsessystem, der udvikles allerede i graviditeten for at forældrene bliver i stand til at varetage omsorgen for barnet. Det er dannelse af intuitiv forældreskab, dét der eksempelvis får en moder til at tage barnet op når det græder. Det er udvikling af en ”know - how” . Denne evne er baseret på de grundlæggende spørgsmål de fleste forældre stiller sig, kommer jeg til at kunne passe på mit barn – vil jeg elske det? Tilknytning til barnet er baseret på denne evne. At varetage omsorg betyder at sørge for barnets grundlæggende behov for mad, søvn, varme og beskyttelse samt lydhørhed og forudsigelighed i sin respons på barnets signaler og at bistå barnet med følelsesmæssig regulering.

Der ses i denne periode en øget sårbarhed, der benyttes som værktøj til at håndtere barnet

Vis man vil læse hele oplægget er linket her:

Anmeld Citér

25. april 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mettefpigen skriver:

Men de er TO! Intet i verden kan gøre restaurantbesøg og biografture vigtige at prioritere for TO nybagte forældre, som begge er fysisk fraværende i forvejen. Jeg er tæt på at mene, at hvis det afspejler deres forståelse af forældrerollen, så var det bedre, de overdrog barnet permanent til andre. 

Anmeld Citér

25. april 2015

lineog4

Mor og meget mere skriver:

Men de er TO! Intet i verden kan gøre restaurantbesøg og biografture vigtige at prioritere for TO nybagte forældre, som begge er fysisk fraværende i forvejen. Jeg er tæt på at mene, at hvis det afspejler deres forståelse af forældrerollen, så var det bedre, de overdrog barnet permanent til andre. 

Er så enig  - men det er jo ikke første gang 

At en mor vil starte hurtigt på studie, at en mor har brug for at gå i biffen - fair nok. Men at de to primære begge går og i så stort et tidsrum....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.