Forskel behandling af sine egne børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. april 2015

MysteriousAngel

Mom skriver:

Er det ik flueknepperi når det er bedst

Tror godt vi andre forstod meningen med indlægget.

Nej det synes jeg da ikke. For der er da ikke noget værre, synes jeg, at når man render rundt og bruger ord forkert. Feks i mange år troede jeg at rørstrømsk betød noget helt, helt andet. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. april 2015

Panther

Profilbillede for Panther
Mom skriver:

Er det ik flueknepperi når det er bedst

Tror godt vi andre forstod meningen med indlægget.

Det var ikke for at være en "flueknepper", men fordi jeg faktisk ikke forstod betydningen af indlægget, og som hjælp til afsenderen i fremtiden. Jeg retter ikke stavefejl eller kommaer ;-)

Anmeld Citér

3. april 2015

Panther

lineog4 skriver:

Begge betydninger er godkendt:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=forfordele

På samme måde som med bjørnetjeneste 

Jeg er klar over, at det er et dionym, men som der også står i dit link: denne brug regnes af mange for værende ukorrekt. Ordbøger inddrager anvendt sprogbrug - ikke nødvendigvis korrekthed af samme. Så kan man diskutere, om det ikke er korrekt, hvis nok mennesker bruger denne betydning, men det ændrer altså ikke er den oprindelige (og for flertallets korrekte) definition af ordets betydning ;-)

Anmeld Citér

3. april 2015

Panther

Loa skriver:

Haha seriøst. Jamen så har jeg da totalt styr på det ord... Eller noget....

Men jeg håber da folk forstod hvad jeg mente 

Som jeg har skrevet til andre, var det ikke for at irritere, at jeg skrev det - blot for at gøre opmærksom på forståelsen. Kan godt se, at mit indlæg lød lidt kort for hovedet :-)

Anmeld Citér

3. april 2015

Panther

MysteriousAngel skriver:

Nej det synes jeg da ikke. For der er da ikke noget værre, synes jeg, at når man render rundt og bruger ord forkert. Feks i mange år troede jeg at rørstrømsk betød noget helt, helt andet. 

Af ren interesse; hvad troede du, det betød? :-)

Anmeld Citér

3. april 2015

MysteriousAngel

PUHK skriver:

Af ren interesse; hvad troede du, det betød? :-)

En der hele tiden gik imod strømmen. 

Anmeld Citér

3. april 2015

lineog4

PUHK skriver:

Jeg er klar over, at det er et dionym, men som der også står i dit link: denne brug regnes af mange for værende ukorrekt. Ordbøger inddrager anvendt sprogbrug - ikke nødvendigvis korrekthed af samme. Så kan man diskutere, om det ikke er korrekt, hvis nok mennesker bruger denne betydning, men det ændrer altså ikke er den oprindelige (og for flertallets korrekte) definition af ordets betydning ;-)

Ikke desto mindre havde vedkommende skrevet korrekt dansk uafhængigt af hvad flertallet mener. Og man må så som læser læse betydningen ud af konteksten. 

Det er jo nu en gang dansk sprognævn der bestemmer hvad der er korrekt dansk og ikke flertallet. Jeg har konstant løst til at rette andre stave måder end mayonnaise fx men er blevet overrulet af dansk sprognævn

det samme gælder for bjørnetjeneste for den sags skyld og ja så også forfordele. 

Anmeld Citér

3. april 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
lineog4 skriver:

Ikke desto mindre havde vedkommende skrevet korrekt dansk uafhængigt af hvad flertallet mener. Og man må så som læser læse betydningen ud af konteksten. 

Det er jo nu en gang dansk sprognævn der bestemmer hvad der er korrekt dansk og ikke flertallet. Jeg har konstant løst til at rette andre stave måder end mayonnaise fx men er blevet overrulet af dansk sprognævn

det samme gælder for bjørnetjeneste for den sags skyld og ja så også forfordele. 

Du kan nu roligt rette, når det staves anderledes end mayonnaise - "majonæsekrigen" sluttede i 2012 med en sejr til den oprindelige stavemåde. 

Anmeld Citér

3. april 2015

Panther

lineog4 skriver:

Dansk sprognævn bestemmer netop ikke, hvad der er korrekt, jf følgende link

http://www.dsn.dk/nyt/nyt-fra-sprognaevnet/2006-4.pdf

Anmeld Citér

3. april 2015

lineog4

Mor og meget mere skriver:

Du kan nu roligt rette, når det staves anderledes end mayonnaise - "majonæsekrigen" sluttede i 2012 med en sejr til den oprindelige stavemåde. 

Tak så retter jeg igen :--) gælder det så også niveau osv.?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.