Jeg tjekker min datters tøj for synlige pletter, når hun tager det af om aftenen. Er der synlige pletter på, kommer det til vask. Ellers genbruges det næste dag.
Hun får rene underbukser og strømper på hver dag, men undertrøjen bruger hun altså 2 dage.
Lidt lige som med mig selv: rene trusser og strømper dagligt, og rene trøjer/bukser hver 2. dag (med mindre der er synlige pletter eller det lugtrer fordi jeg har svedt).
Jeg vasker ikke mit eget overtøj medmindre det er synligt snavset. Min datters vasker jeg typisk hver fredag medmindre det ikke er så beskidt endda.
Vi skifter sengetøj hver 2. uge og håndklæder hver uge, medmindre de lugter. Vi har opvaksemaskine, så vores viskestykker bliver ikke brugt særlig meget. De skiftes hver uge. Karkluden bruger jeg et par dage. Har hørt noget om, at den bør skiftes dagligt, men det synes jeg altså er lige i overkanten! Så mange klude har jeg ikke, og så skal jeg jo vaske endnu oftere! Nu vasker jeg sengetøj den ene uge og håndklæder, viskestyker, karklude den anden uge. Det passer lige med en maskine til hver uge.
Jeg vasker som regel på 30 eller 40 grader. Genstridige pletter får et spray Vanish - det virker som oftest. Og så bruger jeg forvask. Kun undertøj, strømper, håndklæder og sengetøj får 60 grader - det tumbles også som det eneste.
Faktisk vasker jeg ikke min datters undertøj og strømper på 60 grader endnu, da jeg ikke har nok til en maskine (jeg har selv kun sort, så jeg kan ikke blande med mit). Men jeg har da tænkt på, om det er en fejl?
Mit får 60 grader fordi jeg jo sveder. Hun er jo kun 3 år og sveder jo ikke rigtigt endnu. Men der er selvfølgelig bremsespor i hendes trusser af og til, ligesom hun sandsynligvis også godt kan dryppe lidt.
Anmeld