Følgende er ikke så alvorligt ment, som det kan lyde (men lidt) :)
Kongster: Og i det regnestykke har man selvfølgelig også medregnet alle de offentlige tilskud, som f.eks. privatskoler og såvidt jeg ved også privathospitaler er dybt, dybt afhængige af ;)
Fra: http://krevi.dk/files/Konsekvenser_af_en_aendret_skolestruktur.pdf, s. 21:
Privatskolerne finansieres af et elevtalsafhængigt statstilskud samt for-ældrebetaling. Statstilskuddet udgør aktuelt op til 75 % af sidste regn-skabsårs landsgennemsnitlige driftsudgift pr. elev i folkeskolen. Kommu-nerne refunderer en andel heraf til staten, andelens størrelse fastsættes på de årlige finanslove, men har indtil nu typisk udgjort 85 %. Den reste-rende udgift op til den faktiske udgift pr. elev i de private skoler betales af forældrene (LBK nr. 705 af 03/07/2009; Finansministeriet, 1995: 45).
Lidt surkommunistisk kan man også sige:
'Af uransagelige historiske og ganske tilfældige årsager er vi landet på det 75 pct. Den statslige finansiering betyder, at skattekronerne fra den ufaglærte arbejder i Randers ikke alene går til at finansiere hans egen datters skolegang, men også bidrager til at direktøren fra Strandvejen kan sende sin søn billigt på Bernadotteskolen i Hellerup. Den nuværende ordning er med andre ord en omvendt Robin Hood, hvor statens midler bliver omfordelt fra landets fattigste til de landets rigeste.'
(Skrevet af Magnus Barsøe Ben..., Jens Jonatan Steen, 03.06.2010
Medie: Jyllandsposten)
Og hvor meget moms man betaler afhænger selvfølgelig af hvilket produkt man vælger at købe (såfremt man har et valg). Men i princippet er momsen på flåede tomater fra aldi ens for både mig og Hr. Møller (VED bare, at han handler i aldi :laugh: ) Og hov - så har jeg da vist lagt mine penge i et privatejet foretagende, som så skal betale skat (men gør de det?)af den indtjening de har fået pga lille mig :)
Som det vist fremgår, ser jeg ikke tingene så adskilt, og pengene forsvinder vel ikke helt ud af Systemet Danmark, selvom det er offentligt ansatte, der får dem, medmindre man tager til udlandet og spiser paella for det hele eller køber alt gennem international nethandel.
Noget helt andet er - og som jeg selv ofte har tænkt på: Skal man regne sin egen skolegang, læge- og hospitalsbesøg osv i barndommen med i ens eget regnestykke, eller går det under ens forældres regnestykke? (Og er det ren fri vilje eller indflydelse fra mine akademikerforældres skyld, at jeg endte med at belaste systemet med en universitetsuddannelse?)
Nå, det havde så slet intet med indsamlinger at gøre... Men det handlede om penge! :)
Anmeld