Selvfølgelig giver jeg penge til indsamlinger! Ikke altid og ikke til alle, men jeg føler en dyb forpligtelse til at hjælpe, ikke mindst fordi jeg er så heldig at være blevet født i Danmark, hvor vi har det så uendelig godt!
Jeg ved, at ikke alle vil være enige med mig, og det kan også være, at nogen synes, at jeg overtager tråden (det må trådstarteren så undskylde), men min dybeste overbevisning er, at når vi har det godt i Danmark, så er det på bekostning af de mennesker, der er så uheldige at være født i den tredje verden. Den måde, som verden er skruet sammen på politisk og økonomisk, giver os alle forspring og fortrin - og det er ikke vores fortjeneste men et resultat af vores forfædres skæve måde at se verden på, deres dygtighed osv. - i samspil med naturgivne omstændigheder, der er til vores fordel.
Et eksempel: For mig er de 150 kr, som jeg gav til ofrene for oversvømmelserne i Pakistan det rene ingenting. Og i virkeligheden burde jeg have givet langt mere, fordi det rent faktisk (bl.a.) er et resultat af vores overforbrug af energi, at det regnede så meget. Jeg har et dejligt liv - og prisen for det er at andre har det dårligt. Nu vil jeg ikke tale om skyld, for jeg er jo bare en del af det samfund, vi har i den vestlige verden og deler derfor 'skylden' med mange, mange andre. Men jeg føler i høj grad, at jeg har et medansvar for at verden hænger sammen som den gør. Og i mangel på bedre giver jeg så lidt håndører, når jeg bliver mindet om mit ansvar. Jeg burde gøre noget langt mere gennemgribende, men verden er kompleks - og i situationen ved jeg ikke, hvad der ville være bedre at gøre.
M.h.t. misbrug af indsamlede penge, så er der jo altid nogen, der snyder og bedrager... Men giver man penge til de store anerkendte nødhjælpsorganisationer, så kan man altså være sikker på, at pengene går til dem, de er samlet ind til. Regnskaberne revideres efter anerkendte principper og er ikke hemmelige. Men samtidigt må man jo gøre sig klar, at der skal være mennesker ansat til at købe koleravaccine (osv.) for mine 150 kr. De skal have et kontor, en telefon, en computer, videreuddannelseskurser, ordentlig løn... Den læge, der skal vaccinere, skal flyves til Pakistan - og noget af vaccinen bliver måske for gammel, inden der har nået de fjerneste egne af landet. Så det er indlysende, at en del af mine 150 kr altid vil gå til andet end vacciner, telte, nødhjælpsrationer og andet, der helt direkte går til oversvømmelsesofrene. Det har jeg det fint med!
Anmeld