Der findes faktisk allerede de der udslusningssystemer, hvor indsatte bliver guidet og hjulpet med lejlighed og en form for fastholdelse til samfundet påny, og som får en kontaktperson i den første svære tid...
Der er bare ord der skurer i mine ører, og det er ord som 'det er samfundets skyld' og 'det er synd for de kriminelle-som-sikkert-har-haft-en-dårlig-barndom, for jeg synes ikke man kan bruge det som hvilepude der retfærdiggør hverken drab, voldtægt, pædofili eller vold.
Der er millioner der har haft en forfærdelig barndom, ja der er hele verdensdele hvor en barsk og forfærdelig barndom er 'normalt', men som altså ikke betyder at folk bliver hverken massemordere eller drabsmænd, ligesom der er børn der vokser op i en tryg kernefamilie og som har haft en lykkelig og måske endda en lidt overbeskyttet barndom, der også stikker kniven i struben på kæresten, voldtager små børn eller drikker sig fra sans og samling og kører andre folk ihjel...
Drabsmænd kommer fra alle sociale grupper, befinder sig forskellige steder på lønstigen, og hvor jeg har bidt mærk i, at netop de mere velstillede ofte er de værste - som når Familiefaren kammer over og slagter både kone og børn, sager som vi har set flere af de senere år, og hvor økonomi synes at spille den afgørende rolle i deres personlige afmagt og forsøg på udviddet selvmord (hvor de også forsøger med selvmord efterfølgende)...
Så dén med barndommen virker aaalt for søgt og nem.
Engang i mellem får en hund også et kuld hvalpe hvor én eller flere af hvalpene er fuldstændig sindssyge, påtrods af den har fået flere tidligere kuld der ikke har fejlet noget. Det samme gælder for mennesker, engang imellem får man altså bare et barn der er udenfor pædagogisk rækkevidde og som afviger nærmest fra fødslen.
Selvfølgelig spiller arv og miljø også ind!, men man kan på ingen måde sige at at kriminelle simpelthen bare er produkter af en dårlig barndom. Engang i mellem er dé bare afvigere selvom de har haft jordens dejligste barndom med solen i nakken og forældre der har elsket dem ubegrænset...
Men når dét så er sagt, så mener jeg bestemt også at alle mennesker fortjener en chance mere - også de dårlige. Lundin opbrugte, for mig, SIN chance da han slog ihjel for fjerde gang!
Jeg er enig i, at når en drabsmand har afsonet sin straf, så er han en fri mand og skal behandles som sådan, og skal have en chance mere.
Heldigvis er drab en engangs ting for de fleste mordere, og de lever efterfølgende helt problemfrit, ofte med ar på sjælden over deres gerning og fortryder resten af livet.
Så er der så rockere, der ryger ind for drab flere gange, og hvor man også tænker sit! Og ryger de ikke ind for det, så er de medvirkende til drab, eller står for planlægningen.
Anmeld