Et eller andet sted, er det næsten for nemt at slå folk ihjel.
Rigtig mange indsatte begår da også selvmord, netop fordi de ikke kan overskue tanken om at sidde inde for livet, og vil hellere dø....
Men hele måden dødsstraf kører på i USA er under al kritik. Nogen sidder jo og venter på deres dødsdom i årtier...40-50 år eller mere, og det er simpelthen ikke fair. Jeg tror på at mange af de mennesker slet ikke udgør nogen fare efter så lang tid, og mange af dem er dømt i en alder af 15 år, og får dødssprøjten i en alder af 77 år.
Altså dét kan mit hjerte næsten ikke rumme!
- og ja, så kommer der alle dem der er uskyldige, og som engang imellem kommer ud i friheden efter 40 år eller mere, og så er der alle dem der aldrig når at komme ud igen, men som dør for forbrydelser nogen andre har begået.
Men der ér jo mange følelser involveret når man taler dødsstraf. Her på den sikre side af skærmen er det meget let at være stor i slaget og være imod.
Omvendt, var et af mine børn blevet voldtaget og dræbt og smidt som en hund i floden, ja så ville jeg nok ikke selv være bleg for at sige stodderen skulle henrettes pr omgående - og selv trykke på knapperne!
Men det er nok en her og nu følelse. Jeg ville slå ham ihjel hvis jeg fik lapperne i ham.
Omvendt, så er jeg ikke sikker på at jeg ville synes det var straf nok, at andre gav ham dødssprøjten og ville nok hellere have svinet siddende i en celle resten af sine dage og lide!!
I Texas kan pårørende jo komme ind og se henrettelsen gennem en rude - minder lidt om en minibiograf med stole i rækker, hvor efterladte og pårørende kan sidde og følge med i henrettelsen (synes det er SÅ usmageligt og meget meget amerikansk i den mest negative forstand). Jeg har så aldrig set en henrettelse selv, men har set lokalerne og været på rundvisning i Huntsville og græd som pisket da jeg senere stod på fængselskirkegården, hvor alle de aflivede lå begravet...alle totalt forladt af både familier og venner. Sidste stop, og ingen der ville give dem en ordenlig begravelse. Mange sikkert uskyldige, men for fattige til at kunne bevise det. I USA er det jo faktisk kun de fattigste der havner på dødsgangen, de rige kan nemt få en dødsdom vekslet til en livstidsdom.
Anmeld