Ja, livet er ikke altid let!
Jeg håber, at din mand får bund i sine problemer - dvs. finder én, der kan hjælpe ham videre, så han bliver glad ved livet igen trods den sygdomsmodvind, han har (haft). Om det er den ene eller anden form for hjælp, han har brug for, er der jo ikke nogen af os her, der kan gennemskue - ikke mindst fordi vi 'kun' hører din udlægning af, hvad der kunne være galt, og fordi der dels kan være forskellige løsninger på samme problem, dels forskellige problemer, der kan beskrives på samme måde.
I første omgang må målet vel være, at din mand kommer dertil, hvor han tager ansvar for sin egen situation igen. Jeg bliver nemlig lidt bekymret for, om du tager for meget over. For samtidigt med at det er vidunderligt at læse, at du altid vil være der for ham (alt for mange kæmper alt for lidt for hinanden), tænker jeg også, at det måske føles som et nederlag for din mand, at du må hjælpe ham med så meget. Jo, selvfølgelig har en ordblind brug for hjælp til at læse & skrive til det offentlige. Og selvfølgelig har vi alle oplevet at være så meget sumpet ind i problemer, at vi har brug for hjælp til at finde hoved og hale i dem. Men vi har altså også brug for at føle os stærke, føle at vi kan overskue situationen, føle at vi løser problemerne. Og jo mere hjælp vi modtager, jo mere andre tager over, jo mindre stærke og jo mere svage bliver vi også. Mit råd er, at din mand skal tage styringen selv, og at du nok skal slippe tøjlerne lidt. Måske skal I ikke tage fat der lige i denne eller næste uge eller næste måned, men jeg tror ikke, at I får løst problemet holdbart, før din mand tager styringen igen.
Held og lykke!
Anmeld