Når man som jeg har haft døden tæt nok inde på livet, og ligefrem har gjort karierre indenfor området død, så værdsætter jeg sgu livet, men hylder samtidig den naturlige død velkommen, da jeg jo lige som har fået et indblik i døden når den ikke har været naturlig...lige præcis dét er noget jeg dagligt må kæmpe med!
Det er sværre at sende sit barn ud i trafikken, når man ofte ser døde børn der er blevet slået ihjel i trafikken, det er vanskeligt at se sine sønner køre afsted i bilen, når man flere gange om ugen står overfor unge mænd der er blevet dræbt i deres bil og ligger fuldstændig synderrevet og knuste. Det er ikke uden omtanke når jeg giver mine små børn en snor om halsen til deres cykelnøgle, når jeg adskillige gange har stået med døde børn der er blivet hængt i rutchebanen i deres snore på jakken, sjippetov, halstørklæde, eller er fundet hængende dinglende fra legetårnet, måske stadig med skovlen i hånden.
Det er med gru jeg går gennem aften/natten når mine voksne sønner er til fest, da jeg har stået med døde teenageres der er døde af druk, døde efter vold, som er blevet banket med køller, stukket med knive, trampet i hovedet eller er blevet skudt. Ofte umotiveret og af nogen de ikke kender.
Jeg er bare GLAD når vi sidder sammen om aftenen og vi alle er samlet, for jeg er uhyggelig bevidst om, at livet kan ende så hurtigt og på grimmeste vis, og at en lille tur til kiosken kan blive fatal, eller en sjov leg kan ende i død eller mødet med den forkerte, kan få en dødelig udgang.
Men jeg elsker at leve, livet er mig nærværende, det er spændende og udfordrende, og engang i mellem føler jeg mig så lykkelig over små enkle ting, at jeg må undres over min tilstand. Det kan være synet af en blomst, en speciel god duft, en smag, eller børnenes varme kroppe når vi putter under dynen, eller over noget så vanligt som et varmt bad, eller rent sengetøj.
Når man har set det jeg har, så er lykken sikkert alt andet :)
Og det er helt klart også derfor, jeg er som jeg er. At jeg aldrig kun tænker tingene, men udføre dem med det samme. At jeg aldrig vil nøjes med noget, men går efter den 'fulde pakke', og altid kræver som minimum, at jeg er glad, tilfreds og lykkelig i mine beslutninger. Alt andet er for mig, er spild af liv. Og når jeg tænker over det, så er mit motto nok noget nær ''lev i dag som skulle du dø i morgen'' sådan har jeg nemlig altid levet....
Anmeld