Sier fra med det samme: Jeg kommer til å komme tibake på tråden to ganger til med nye spørsmål – innlegg med lengde som dette – dersom ikke svarene underveis avklarer at vi legger prosjektet til side. Innleggene kommer jeg til å merke med «DEL 1», «DEL 2» og «DEL 3» i starten av innlegget, spørsmålene står helt i slutten. Håper du vil følge meg hele veien, men er takknemlig for også for svar på «del 1» eller «del 1 og 2». Trenger imidlertid litt begrunnelse rundt svaret om det skal være noe jeg kan gjøre meg nytte av, ikke bare «ja»/ eller «nei». Del 2 kommer jeg tilbake til sent i påsken/umiddelbart over påske, om ikke entydige svar på del en til da sier det er ufornuftig.
DEL 1
Aksjeselskapet har fått tilbud om et faglig svært, svært interessant oppdrag fra høsten. Anser oppdraget som stor anerkjennelse og god referanse for framtidige oppdrag i dårlige tider. Det er økonomisk gunstig, men på ingen måte noe vi MÅ ha økonomisk – har 90 % fulle ordrebøker et par år fremover og venter muligheter for mer arbeid. Meget intenst i 16 – 17 mndr, så «fase 2» som krever 150 – 175 timers arbeid hvert halvår. Oppdragets «fase 1» kan bare, ut fra kompetansekrav, håndteres av tre ansette, oss selv + én annen ansatt. Siden det krever en innsats på 80 t/uke i gjennomsnitt til vi går over i fase 2, blir det vi som tar det, alt annet blir total ufornuft. Oppdraget krever at ca 55 % av arbeidet første 10 -11 mnd gjøres «on site» i USA, eller i hvert fall maks 30 – 40 min kjøring herfra. Med mindre vi skal bli flyselskapets beste kunder og gale selv, betyr det at vi må flytte til USA i disse første intense 10 – 11 mind, om vi sier «ja takk». I den forbindelse har vi fire spørsmål vi ønsker andres mening rundt.
Det praktiske i saken har vi nå avklart, alt fra vikar hjemme via bolig og bil til skole og er godt tilfreds med løsningene vi kan få til. Vi har diskutert grundig både oss imellom, med guttene – og med eldstes bestevenn og hans foreldre, som er våre omgangsvenner i dag. De kommer faktisk til å bli med om vi reiser, i 44 – 45 uker, og bo i nabohuset! Går ikke inn på hvorfor, måtte da skrive noen sider, sier nå bare at det ikke har noe med oppdraget å gjøre eller betyr i forhold til deres eget arbeid. Vi blir i USA et sted mellom 11 ¼ og 11 ¾ mnd, får 12 mindr oppholdstillatelse (kan helt sikkert få denne forlenget, men måtte uansett byttet bolig etter 12 mndr). Alle sier i dag de er klart positive, men ingen blinde for at det er også er negative sider knyttet til midlertidig flytting. Samtlige vil gjerne vite mer, men sier «ja, så langt jeg vet nå».
Skal vi flytte, ønsker vi at guttene skal gå på en privatskole i «nærheten av» (30 min reise, med skolens egen buss) den boligen som er aktuell for oss. Her måtte de ta opptaksprøve (via internett + telefonkonferanse) for å være aktuelle elever fra høsten, skolen har strenge faglige krav. Denne fikk vi resultatet på i går, bestått for alle tre. Noe vi for så vidt var 99 % sikre på, ut fra en sjekkliste vi fikk i forkant, men vissheten er jo alltid god og gjør oss klar for neste skritt: Vi skal på et arbeidsoppdrag hos denne kunden tre – fire dager få uker etter påske. Oppdraget er helt uavhengig av det andre, og på denne jobben kunne vi sendt hvem som helst, hadde også opprinnelig tenkt å sende en annen. Reiser vi selv har vi imidlertid mulighet til å ta et par dager ekstra «on site» og sjekke praktiske forhold ved selvsyn. Vår tanke er da: Vi frigjør kalenderen vår hele uken, legger opp til tre lange (12 – 12 ½ time) dager hos kunden mandag – onsdag (VET vi da vil nå i mål onsdag, spørsmålet er NÅR, ikke OM), deretter bruker vi torsdag og en god del av fredag på å sjekke ut de praktiske ting vi ønsker: En grundig sjekk av aktuell bolig ved selvsyn – har sett over 100 gode bilder, men «se selv» blir noe annet likevel – grundigst mulig av nabolag og omgivelser, en grundig samtale med skolen, og full omvisning her. I tillegg avklaring av noen små praktiske ting. Etter dette reiser vi hjem sent fredag kveld, møter guttene igjen søndag ettermiddag, avgir rapport, svarer på spørsmål etter beste evne, drøfter saken på ny, tenker hver for oss.......
Avgjørelse tar så vi fredag kveld – må da svare kunden før kl 2200 – og den tar vi slik: Vi tar i forbindelse med kveldsmaten bindende skriftlig avstemming med stemmeplikt «USA» eller «hjemme» - ingen ser matfatet før fire stemmer er mottatt ;). I denne bruker vi tykke brune konvolutter med EDB-skrevne sedler, så ingen kan «avsløre» seg, og vi gir veldig klar beskjed om at «dersom det ikke ligger en – og bare EN – av de to sedlene som blir utdelt i konvolutten, teller stemmen som «hjemme», det samme gjør en konvolutt med minste merke, så den åpnes ikke». De får også beskjed om å ødelegge den andre stemmeseddelen, slik at «ingen kan fuske med den». Alle får sedler + konvolutt en halvtime før kveldsmaten, sendes umiddelbart på eget værelse hvor det gis «værelesarrest» til kveldsmaten, ektefellen drar til kontoret en tur da, jeg går på kjøkken. Her legges stemmen i konvolutt, som limes, og stemmene samles inn når det ropes til kveldsmat når ektefellen kommer tilbake. Ved bordet, umiddelbart før/etter maten (ikke enige med oss selv her ennå) stokkes konvoluttene godt (ser VELDIG godt for meg hos oss at noen omtrent ubevisst vil registrere «fars ligger nederst, min som nr 2...» ;) ) sjekkes så nøye av begge guttene for merker, godkjennes av dem, åpnes i alles påsyn og stemmene sjekkes. Stemmer alle fire «USA» blir det «ja takk», stemmer noen «hjemme» sier vi «nei takk». Vi hadde ikke tenkt å si til guttene i forkant at én stemme mot betyr «nei takk», mener det kan sette dem under urimelig press til å stemme for. Så for oss å si, umiddelbart før konvoluttene skjæres opp at «er det ikke fire som stemmer for USA her nå, blir vi hjemme».
Spm 1)
Er det rettferdig fremgangsmåte for alle å avgjøre saken på eller bør vi gå frem på annen måte?I tilfelle hvilken? (En praktisk detalj: Det er uaktuell problemstilling (har ingenting med penger å gjøre) at vi alle fire reiser over i forbindelse med oppdraget. Kommer tilbake til problemstillingen i del 2.)
Anmeld