Man får svar, som man spørger, Bibi. Og i dette tilfælde er mit svar helt kort og klart, ærligt men ikke særlig venligt:
Jeg er en af dem, der ind imellem har undladt at deltage i debatten, fordi jeg har følt mig latterliggjort af dig, Bibi. Jeg er kommet med et velment råd, og det har været særdeles velkvalificeret - men du har pillet det ned. I og for sig ligegyldigt for mig, for jeg ved jo, at jeg havde ret, men synd for den, der så ikke lige fik mit råd / brugbare synspunkt med, fordi du latterligjorde det. Og demotiverende i forhold til at deltage i netop den debat fremover.
Jeg har jo så heldigvis andet at bruge min tid på end at begræde, at jeg ikke har lyst til at være mere på her. Men det lader til, at du selv savner mere debat. Og hvis det er rigtig forstået, så er mit gode råd til dig, at være mere åben for at andre mennesker har ret til at have andre erfaringer og holdninger og give udtryk for dem. For blandt de mange forskellige grunde til at debatten er som den er, så er vi jo i hvert fald nogen, som synes, at det er din helt personlige stil, der er medvirkende til det manglende debatliv.
Jeg forventer ikke, at du laver om på dig selv. Men hvis man savner nogen at snakke med og man med sin stil frastøder mange, så kunne det jo være værd at overveje, om man kunne tilpasse stilen en anelse uden at miste sig selv...
Anmeld