hjælp søges omrking solgt vare

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2015

Patriark

Isabella_mor skriver:

Det ksn godt være at der ikke står nogen paragraf om det, men det er en uskreven regel, ligesom det er at tage skoene af når man går ind hos andre. 

Og når køber får valget og vælger track og trace fra, så er det jo hos køber ansvaret ligger.  Jeg siger det ihvertfald selv når jeg sender noget... Fordi jeg netop ikke gider at blive snydt. 

i de skrevne regler, lovgivningen, er det sælger der har ansvaret.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2015

Patriark

Anonym skriver:

Hej 

Jeg solgte mandag en telefon via dba først havde jeg sagt jeg ikke ville sende den men valgte at acceptere at sende den da køber ville betale fragt hun overførte så beløbet for telefon og 60 kr til forsendelse.. jeg spurte om hun ville havde den dyre da der så var track and trace nr på men det ville hun ikke da det koster 112 kr

da jeg så sender den kommer jeg kun af med 35 kr da postdamen siger den går under brev sending når hun ikke ville betale for track trace nr.. afleveret den på posthuset 13,30 i tirsdags men køber siger hun ikke har modtaget den endnu hun kimer mig ned med sms og truer med at melde mig til politiet problet er jeg har jo intet bevis på den er afsendt da jeg jo dummet mig og ikke selv betalt for track and trace men samtidig kan hun jo havde modtaget den men bare vil havde pengene retur  har sagt til hende at der kan gå op til 4 dage men hun fatter ikke at hun ikke har fået den endnu.. jeg er ved at være træt af hun skriver hele tiden og er begyndt at blive mistænkelig men jeg har kun bon på frimærke og æsken? så jeg står vel sådan set i at jeg skal sende hendes penge retur ?? trods hun måske sidder med min telefon.. hjæææælp piger 

"§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden for skibssiden."

Hvis du ikke kan dokumentere at ovenstående har fundet sted, er du ikke så godt stillet.

Og videre-

"§ 17. Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil  levering har fundet sted."

som jeg læser ovenstående, er det altså dit ansvar, som sælger, at sikre varens levering. F.eks. Ved track and trace.

Anmeld

6. marts 2015

Isabella_mor

Patriark skriver:

i de skrevne regler, lovgivningen, er det sælger der har ansvaret.

Men kan man ikke kalde det almindelig høflighed at man som køber frasiger sig forsikret porto, og så dermed overtager ansvaret! 

Men nu er der jo heller ikke gået 4 dage siden hun sendte, så håber da at historien ender lykkeligt... 

Anmeld

6. marts 2015

De3Guldklumper

Uanset om køber har fravalgt den dyre løsning eller ej så er det dig som sælger der skal kunne bevise at pakken er indleveret - og i dette tilfælde hvor det ikke skal sendes med TT så skulle du ha købt en indleveringskvittering ellers har køber ret til at få sine penge retur hvis pakken ikke kommer frem (og ja så er det man kan tænke OM den er kommet frem og køber bare vil have en gratis telefon) men det er sådan det er. 

Anmeld

6. marts 2015

L86

Isabella_mor skriver:

Det ksn godt være at der ikke står nogen paragraf om det, men det er en uskreven regel, ligesom det er at tage skoene af når man går ind hos andre. 

Og når køber får valget og vælger track og trace fra, så er det jo hos køber ansvaret ligger.  Jeg siger det ihvertfald selv når jeg sender noget... Fordi jeg netop ikke gider at blive snydt. 

Men en uskreven regel holder ikke i retten.  Så kan man synes nok så meget at køber er unfair.

Og nu er det jo sådan at vi ikke alle tænker ens, så derfor behøver det du ser som en uskreven regel ikke at være det for alle.

Jeg ville f.eks. ikke gå ud fra, at jeg havde frasagt sælger sælgers ansvar, blot fordi jeg valgte track and trace fra. Track and trace er min forsikring som køber overfor postvæsnet - det har ikke noget med sælger at gøre. Det er alene sælgers ansvar, at kunne bevise at hun har afsendt varen - det har ikke noget med køber at gøre.

Selvom du informerer køber som du gør, vil jeg mene, at du stadig som sælger har ansvaret for at kunne bevise at du har afsendt varen. Først når du (beviseligt) har afsendt varen overgår ansvaret for varen til køber.   

Anmeld

6. marts 2015

Anonym trådstarter

intet nyt har ikke hørt fra køber trods jeg skrev til hende igår.. bliver spænende og se om hun skriver imorgen 

Anmeld

6. marts 2015

Frk.S

Anonym skriver:

intet nyt har ikke hørt fra køber trods jeg skrev til hende igår.. bliver spænende og se om hun skriver imorgen 

Måske den er kommet og hun nu er pinlig over sin opførsel. 
I så fald burde hun selvfølgelig give lyd.... og en undskyldning, men sådan er det jo ikke alle der tænker.

Der er jo først gået 4 hverdage fra du sendte den på mandag kl. 13.30.

Jeg synes godt nok også det må være hendes ansvar når hun selv vælger at hun vil have den sendt billigst muligt - med den risiko der nu følger med det. At det så måske ikke er sådan loven er, er noget andet. MEN mon politiet tager sig af den slags.... umiddelbart tvivler jeg på det.

Håber det ender godt. 

Anmeld

6. marts 2015

Anonym trådstarter

Frk.S skriver:

Måske den er kommet og hun nu er pinlig over sin opførsel. 
I så fald burde hun selvfølgelig give lyd.... og en undskyldning, men sådan er det jo ikke alle der tænker.

Der er jo først gået 4 hverdage fra du sendte den på mandag kl. 13.30.

Jeg synes godt nok også det må være hendes ansvar når hun selv vælger at hun vil have den sendt billigst muligt - med den risiko der nu følger med det. At det så måske ikke er sådan loven er, er noget andet. MEN mon politiet tager sig af den slags.... umiddelbart tvivler jeg på det.

Håber det ender godt. 

nu føler jeg mig dum er der først gået 4 dage på mandag? 

Anmeld

6. marts 2015

Frk.S

Anonym skriver:

nu føler jeg mig dum er der først gået 4 dage på mandag? 

Nej... 4 hverdage - hvis du sendte den tirsdag (når det er hverdage, skal du ikke tælle lørdag og søndag med)

Anmeld

6. marts 2015

Anonym trådstarter

Frk.S skriver:

Nej... 4 hverdage - hvis du sendte den tirsdag (når det er hverdage, skal du ikke tælle lørdag og søndag med)

tak 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.