Hvor meget må en 14~årig drikke??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. februar 2015

sandramor

God-mor skriver:

Desuden kan man ikke bare fralægge sig ethvert ansvar overfor sine børn, bare fordi de ikke er derhjemme Det er det samme som at sige, at herhjemme der slår vi ikke, men når du er ude så bestemmer du selv.. Ej 

Jeg siger jo bare at jeg ikke forstår mennesker der ligefrem blir chokeret over at nogle forældre lader deres 14 årige få en enkelt genstand til deres konfirmation  det er en stor dag i deres liv og er ret sikker på de ikke ender med at blive alkoholikere eller drikke fuldstændig uhæmmet fordi de får en enkelt genstand på deres store dag 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2015

Camilla19

anjamichell@gmail.com skriver:

ja simpelt men meget vigtigt spørgsmål:

hvor meget må en konfirmeret 14~årig drikke af genstande??

hvad synes I??

Dengang jeg var 14 år fik jeg 3 genstande med af min mor :-) og hub fulgte og hentede mig ;-)

Anmeld

21. februar 2015

Dorthe1986

Jeg har det sådan at jeg slet ikke synes der skal drikkes i den alder. Og hvis man tænker på at sundhedsstyrelsen anbefaler at man som voksen ikke indtager mere end 5 genstande på en dag, så er 5-6 genstande virkelig meget for en på 14.

Jeg selv havde ingen regler. Altså forstået på den måde at mine forældre ikke opfordrede mig til at drikke men de forbød mig det heller ikke og satte heller ikke loft på. Det var sådsn lidt at jeg måtte gøre mig egne erfaringer. Til gengæld var det sjældent jeg gik i byen og drak, hvilket Jeg tror skyldes at mine forældre aldrig drak selv. Kun til virkelige særlige lejligheder. De har aldrig drukket fyraftensøl eller vin til maden. Og det gør jeg heller aldrig nu. så det handler nok mere om hvad forældre gør det gør børnene også.

Anmeld

21. februar 2015

modesty

Dorthe1986 skriver:

Jeg har det sådan at jeg slet ikke synes der skal drikkes i den alder. Og hvis man tænker på at sundhedsstyrelsen anbefaler at man som voksen ikke indtager mere end 5 genstande på en dag, så er 5-6 genstande virkelig meget for en på 14.

Jeg selv havde ingen regler. Altså forstået på den måde at mine forældre ikke opfordrede mig til at drikke men de forbød mig det heller ikke og satte heller ikke loft på. Det var sådsn lidt at jeg måtte gøre mig egne erfaringer. Til gengæld var det sjældent jeg gik i byen og drak, hvilket Jeg tror skyldes at mine forældre aldrig drak selv. Kun til virkelige særlige lejligheder. De har aldrig drukket fyraftensøl eller vin til maden. Og det gør jeg heller aldrig nu. så det handler nok mere om hvad forældre gør det gør børnene også.

Mine forældre har heller aldrig drukket.

Jeg fik begrænsninger da jeg var folkeskole-elev og måske også i starten af gymnasiet, men derefter regnede de med at jeg styrede det selv.

Jeg drak ikke særlig meget indtil jeg nåede op omkring midt tyverne. I dag drikker jeg ret godt igennem når jeg er til fest - vel cirka en gang om måneden - men til gengæld er vi et totalt alkoholfrit hjem alle andre dage.

Jeg tror virkelig også at det man ser, betyder langt mere end det man får besked på. Jeg drikker mere end min mor og far, men det er helt sikkert på grund af deres afholdenhed at det aldrig har faldet mig ind at drikke til hverdag.

Anmeld

21. februar 2015

Muffinmus

anjamichell@gmail.com skriver:

Her er tale om en: Fest på Bakken, hvilket betyder at der er udefest på en bakke foran den lokale svømmehal.... Der kommer som regel 100~200 unge mennesker.....

han har før kunnet drikke et par genstande og styre det og vi kan sagtens stole på ham, men nu vil han hæve den til 5-6 genstande, hvor jeg står fast på de 3 stk max som de andre gange.

Han har fået lov at være med til div hygge rundtomkring og har vel prøvet at drikke 3~4 gange siden maj 2014

har været til samme slags fest på Bakken i den alder.. MANGE drinks og hash var det dominerende... Seriøst, der foregik vildt meget forældrene ikke havde nogen ide om.

så, ville faktisk holde den på de 3 når det nu har været hans regel indtil nu, for pludselig kan han ikke styre det, og han er ikke sammen med folk der kan styre det for ham tænker jeg.

Anmeld

21. februar 2015

Mother-love

Der er jeg nok lidt afslappet omkring det. For jeg synes godt at man kan give sin 14 årig lov til at drikke lidt øl og softdrinks. For så længe det foregår i hjemmet er du der jo til at håndtere dit barn hvis det bliver fuld. 

for hvis man siger de ikke må vil mange bare gøre det bag forældrene ryg. Dette gjorde jeg fordi jeg ikke måtte og jeg sov hos veninder hver weekend og drak bag mine forældres ryg og dinglede rundt på gaden kl lort om natten. Og helt ærligt så vil jeg hellere tillade mit barn det så jeg kan få afvide hvornår det foregår.

men jeg vil nok sige at jeg ville lade ham eller hende drikke et par stykker under maden og så lige vente til om aftenen med at få flere for at han eller hun ikke skal lægges i seng kl 20 på min konfirmations dag

Anmeld

21. februar 2015

Mata

Ingen alkohol til unge under 16!! Derefter kan de få i moderate mængder

Anmeld

21. februar 2015

l.kjoeller

For 16 år siden da jeg var fjorten tillod mine forældre mig at drikke to genstande til fester som jeg fik med hjemme fra. Mange forældre skældte dem ud da de hørte det. Forskellen var barr at deres børn fik nogen til at købe en kasse øl og så var det dem der drak sig hønefulde. Jeg holdt mig derimod til de 2 genstande.   Min lillebror derimod havde ikke behovet før han var 16. Min pointe er at det kommer helt an på situationen personen og mange andre ting. Men i nogen situationer kan jeg godt se fordelen i at vælge som mine forældre gjorde. Hvem ved om jeg ændrer mening når alderen nærmer sig for mine børn hehe 

Anmeld

21. februar 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Der er mange myter om børns alkoholvaner, kan jeg se. Fx, at børn, der får nej af deres forældre, drikker mere end andre. Jeg henviser til SSP's vejledning - bemærk særligt pkt. 2 og 7: 

DE 10 BUD OM ALKOHOL

De 10 bud til forældre om alkohol er:

1. Ingen alkohol til børn under 16 år - sig det klart og i god tid. - Sundhedsstyrelsens anbefaling!

2. Dine børn drikker mere, hvis du ikke siger nej. Undersøgelser viser, at børn drikker langt mere, når forældrene ikke sætter grænser.

3. Jo tidligere børn drikker, desto mere drikker de - og jo større er risikoen for, at de prøver hash og andre stoffer.

4. Tal med dit barn om, hvordan man siger nej. Det er en styrke at vide, at alle de andre heller ikke drikker alkohol endnu.

5. Lav aftaler med vennernes forældre om, at børn ikke skal drikke alkohol. Det er nemmere, når man har de samme rammer.

6. Lad være med at servere alkohol for dit barn – for det signalerer, at du synes, det er ok, at børn drikker.

7. Lad være med at lære dit barn at drikke hjemmefra. Undersøgelser viser, at det giver oftere forbrug og i øgede mængder, når de er alene

8. Tal alkohol med dit barn før festen. Omsorg og tillid virker bedre end forhør og kontrol.

9. Lær dit barn, hvad en genstand er - forklar hvor meget alkohol, der er i øl, vin og spiritus, og hvor hårdt det slår.

10. Dine alkoholvaner smitter. Det er aldrig godt for et barn at se sine forældre berusede.

Anmeld

21. februar 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg synes også, det er interessant, at stemningen herinde omkring gravides alkoholindtag er, at det er absolut no-go - med henvisning til Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Men når samme Sundhedsstyrelse anbefaler nul alkohol til børn under 16, er det ikke så væsentligt?

Selvfølgelig er det sværere at fjernstyre en 14-årig end at passe på sit ufødte barn, men det bliver i mine øjne aldrig et validt argument for som forældre at give efter og acceptere sit barns ønske om at drikke. Det er på så mange niveauer skadeligt at indtage alkohol, når man er 14, at jeg ikke forstår, man som forældre indtager en accepterende holdning - baseret på egne ungdomserfaringer. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.