Det er mere end 20 år siden jeg selv var 14, så håber virkelig at mentaliteten har ændret sig, for synes vi i DK har et sygt syn på alkohol. Jeg drak for første gang da jeg var 13 (lidt sent i forhold til mine jævnaldrende), var hønefuld som 14 årig, og drak hver weekend efter det i hele teenagetiden. Det var ikke noget mine forældre var involverede i, jeg tjente jo mine egne penge, men de vidste det måske nok alligevel.
Jeg stoppede helt med alkohol, men synes da umiddelbart det virker som om at alle andre fortsætter derudaf med ufortrøden kraft. Til par middage / firmafester / julefrokoster er min mand og jeg de "kedelige" fordi vi ikke drikker os en kæp i øret, min mand bliver kaldt "kylling" når han skifter over til vand ud på natten på en gutter-aften i byen, har en 30-årig kollega der jævnligt render i byen inkl store mængder alkohol, og læste for nylig en FB-opdatering fra en fætters kæreste, hvor hun stolt proklamerede at de med en gruppe venner havde indtaget så og så meget alkohol i løbet af en skiferie (med billeder af de tomme flasker - der var mange, og det vár stærk alkohol).
Ved godt der bliver spurgt til hvad 14-årige må drikke (jeg vil også mene absolut ingenting), men tror altså ikke det er normalen når nu forældrene selv drikker som svampe. Jeg tror stadig de unge drikker igennem - men som altid er det ikke noget de involverer forældrene i. Man kan ALTID skaffe forbudte ting, også alkohol - så giver ikke meget for den lov om at man skal være 16 for at kunne købe. Indenfor de sidste par år har der sågar kørt noget tema på DR2 om hvor meget de unge drikker, og hvordan det påvirker hjernen, der ikke er færdig udviklet førend man er 23-24. Fakta er at alkohol er gift, der slår hjerneceller ihjel.
Men altså, håber det er sandt at mentaliteten har ændret sig, og hvis ikke håber jeg bestemt det sker inden mine egne børn når teenage alderen.
Anmeld