Hvor meget må en 14~årig drikke??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. februar 2015

God-mor

anjamichell@gmail.com skriver:

ja simpelt men meget vigtigt spørgsmål:

hvor meget må en konfirmeret 14~årig drikke af genstande??

hvad synes I??

En 14 årig skal efter min overbevisning slet ikke drikke alkohol. Der er 0 tolerance til hun er 16 år herhjemme! At de så kan finde på at prøve det inden 16 års alderen, det er jo ikke noget man helt kan gardere sig imod som forældre, men jeg er sikker på, at det om alt andet end lige vil blive meget begrænset hvad et barn prøver at indtage af alkohol inden 16 års alderen, hvis man får et NEJ derhjemme, i forhold til de forældre som bare giver lov. Til jer som mener at jeres børn skal have lov, at drikke alkohol så tidligt som 14 år (!), må jeg bare sige, at i er med til at gøre det helt normalt at en 14 årig skal have alkohol for at hygge sig. Jeg bliver direkte irriteret, når jeg høre om forældre, der mener det er helt ok. Om 20 år er det vel legitimt at 12 årlige drikker også, hvis vi fortsætter i dette spor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2015

God-mor

anna111 skriver:

Jeg tænker en 5-6 genstande 

Det er dumt at nægte sine børn alt sådan noget da de så ofte bare vil drikke bag ens ryg og så har de ingen grænser og man har ikke selv styr på situationen. 

Forstår ikke du virkelig kan mene, at 14 årige børn skal have lov at drikke 6 genstande! Hvorfor dog lære sine unger, at det er helt normalt. 

Anmeld

21. februar 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Det er mere end 20 år siden jeg selv var 14, så håber virkelig at mentaliteten har ændret sig, for synes vi i DK har et sygt syn på alkohol. Jeg drak for første gang da jeg var 13 (lidt sent i forhold til mine jævnaldrende), var hønefuld som 14 årig, og drak hver weekend efter det i hele teenagetiden. Det var ikke noget mine forældre var involverede i, jeg tjente jo mine egne penge, men de vidste det måske nok alligevel.

Jeg stoppede helt med alkohol, men synes da umiddelbart det virker som om at alle andre fortsætter derudaf med ufortrøden kraft. Til par middage / firmafester / julefrokoster er min mand og jeg de "kedelige" fordi vi ikke drikker os en kæp i øret, min mand bliver kaldt "kylling" når han skifter over til vand ud på natten på en gutter-aften i byen, har en 30-årig kollega der jævnligt render i byen inkl store mængder alkohol, og læste for nylig en FB-opdatering fra en fætters kæreste, hvor hun stolt proklamerede at de med en gruppe venner havde indtaget så og så meget alkohol i løbet af en skiferie (med billeder af de tomme flasker - der var mange, og det vár stærk alkohol).

Ved godt der bliver spurgt til hvad 14-årige må drikke (jeg vil også mene absolut ingenting), men tror altså ikke det er normalen når nu forældrene selv drikker som svampe. Jeg tror stadig de unge drikker igennem - men som altid er det ikke noget de involverer forældrene i. Man kan ALTID skaffe forbudte ting, også alkohol - så giver ikke meget for den lov om at man skal være 16 for at kunne købe. Indenfor de sidste par år har der sågar kørt noget tema på DR2 om hvor meget de unge drikker, og hvordan det påvirker hjernen, der ikke er færdig udviklet førend man er 23-24. Fakta er at alkohol er gift, der slår hjerneceller ihjel.

Men altså, håber det er sandt at mentaliteten har ændret sig, og hvis ikke håber jeg bestemt det sker inden mine egne børn når teenage alderen.

Anmeld

21. februar 2015

modesty

hvad synes I??

Jeg kan ikke se hvorfor i alverden det gør en forskel at den 14-årige er konfirmeret ;-) Men omkring 3-4 tænker jeg.

Anmeld

21. februar 2015

FruK

Da jeg selv var 14 drak vi løs og havde ingen regler. 

Jeg har selv en på 11 nu, og når han bliver fjorten, tænker jeg ikke at han får lov.

Måske får han lov til at smage et glas vin eller en øl til en særlig lejlighed - i selskab med os - men ellers ikke.

Der er så lige den hage ved det, at han er skilsmissebarn, så hvis hans far ikke er enig, er vi nok nødt til at finde et kompromis - det duer ikke med forskellige regler på dét punkt, synes jeg.

Men dybest set synes jeg ikke, at man bør begynde at drikke, før et par år senere.

Anmeld

21. februar 2015

missehxx

Vi begyndte at drikke til fester i 8 klasse, der var jeg 13-14 år (kom et år for tidligt i skole) jeg havde ikke nogle maks grænse.. Mine forældre stoler på mig og kunne sagtens selv styre det �� at jeg så altid drak eb del er en anden snak, men vi er gode til at tåle alkohol i min familie så har aldrig været væk fra vinduet ��

Anmeld

21. februar 2015

sandramor

God-mor skriver:

En 14 årig skal efter min overbevisning slet ikke drikke alkohol. Der er 0 tolerance til hun er 16 år herhjemme! At de så kan finde på at prøve det inden 16 års alderen, det er jo ikke noget man helt kan gardere sig imod som forældre, men jeg er sikker på, at det om alt andet end lige vil blive meget begrænset hvad et barn prøver at indtage af alkohol inden 16 års alderen, hvis man får et NEJ derhjemme, i forhold til de forældre som bare giver lov. Til jer som mener at jeres børn skal have lov, at drikke alkohol så tidligt som 14 år (!), må jeg bare sige, at i er med til at gøre det helt normalt at en 14 årig skal have alkohol for at hygge sig. Jeg bliver direkte irriteret, når jeg høre om forældre, der mener det er helt ok. Om 20 år er det vel legitimt at 12 årlige drikker også, hvis vi fortsætter i dette spor

Altså tænker det er okay at forbyde sine børn at drikke alkohol som 14 årig og sige nej du må ikke få så meget som en eneste drink på din konfirmationsdag! Vi er de voksne vi ved hvad der er bedst for dig..... Det ved voksne helt sikkert også..... Men altså hvad tror du der kommer ud af at gøre det total forbudt??? Hvad tror du barnet tænker?? Jo mere forbudt du gør en ting jo mere får et barn jo lyst til at prøve det  og første gang dit barn så drikker bliver måske uden for dit opsyn hvor de andre måske er for fulde til at tage sig af dit barn og hvad sker der så?? 

Og må ærlig talt sige jeg sys du virker lidt naiv hvis du tror at fordi du som forældre siger nej så gør barnet det ikke   Hvis en 15 årig har besluttet sig for at drikke sig hønefuld med nogle venner kan du intet gøre ved det.... Du kan ikke vogte over dit barn 24 timer i døgnet.... Man kan som forældre kun prøve at tale sund fornuft til barnet og håbe man har opdraget barnet til at tage fornuftige valg i livet..... Men tror man som forældre må være realistisk og sige jeg kan kun sige nej og styrer det herhjemme men hvad de laver udenfor hjemmet er jeg af gode grunde ikke herre over  

Anmeld

21. februar 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Et enkelt glas vin eller en øl til maden er i min optik helt ok en gang i mellem ved særlige lejligheder. Til konfirmation fik jeg selv 3 glas vin - et til hver ret.

Breezers og cider og sådan synes jeg må vente til de selv kan købe. 

Anmeld

21. februar 2015

Christine

hvad synes I??

Ingenting! Jeg synes ikke de skal drikke Hele genstande. Men hvis det er til selve konfirmationen så kan de vel smage en lille smule af de vine de voksne drikker, hvis han/hun vil. Men jeg syNes bestemt ikke vi snakker hele glas! Mine får i hvert fald serveret sodavand til den tid 

Anmeld

21. februar 2015

God-mor

sandramor skriver:

Altså tænker det er okay at forbyde sine børn at drikke alkohol som 14 årig og sige nej du må ikke få så meget som en eneste drink på din konfirmationsdag! Vi er de voksne vi ved hvad der er bedst for dig..... Det ved voksne helt sikkert også..... Men altså hvad tror du der kommer ud af at gøre det total forbudt??? Hvad tror du barnet tænker?? Jo mere forbudt du gør en ting jo mere får et barn jo lyst til at prøve det  og første gang dit barn så drikker bliver måske uden for dit opsyn hvor de andre måske er for fulde til at tage sig af dit barn og hvad sker der så?? 

Og må ærlig talt sige jeg sys du virker lidt naiv hvis du tror at fordi du som forældre siger nej så gør barnet det ikke   Hvis en 15 årig har besluttet sig for at drikke sig hønefuld med nogle venner kan du intet gøre ved det.... Du kan ikke vogte over dit barn 24 timer i døgnet.... Man kan som forældre kun prøve at tale sund fornuft til barnet og håbe man har opdraget barnet til at tage fornuftige valg i livet..... Men tror man som forældre må være realistisk og sige jeg kan kun sige nej og styrer det herhjemme men hvad de laver udenfor hjemmet er jeg af gode grunde ikke herre over  

Kald du mig bare naiv, men jeg ved at det sætter en begrænsning for de fleste, hvis forældre ikke vil have de drkker alkohol. Jeg måtte selv ikke drikke før jeg blev 16, men jo jeg prøvede det også inden, men jeg havde hele tiden i baghovedet, at jeg ikke måtte, og derfor tog jeg fx. Kun 1 genstand i stedet for mere. Det havde jeg nok gjort, hvis jeg havde haft nogle forældre, som bare gav lov. Desuden skriver jeg også i mit andet svar, at jeg godt ved at man ikke kan gardere sig imod, at ens barn prøver at drikke inden 16 års alderen. 

Men hvorfor sige til sine børn, at det er helt ok de drikker alkohol, når de går i 7-8 klasse? Det er mit ansvar at lære mine unger hvad der er rigtigt og forkert, og fordi en masse andre forældre ikke orker at tage kampen med deres unge mennesker, så gør jeg det med glæde! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.