Roselil skriver:
Hej, her er det den klassiske som ved jer. Jeg er dansker og kristen , han araber og muslim. Hvordan har hans familie det egentlig med, at du er ateist? Det tror jeg nemlig både min mand og hans familie ville synes var lidt underligt, altså hvis jeg slet ikke troede på noget. Nå, men her taler svigermor (svigerfar lever ikke længer)heller ikke dansk så kender hende selvsagt ikke så godt af den grund, men hun er en rigtig sød gammel dame der bare ønsker sine børn det godt
Som en anden skrev, så lyder det mere til at i diskuterer opdragelseskultur og ikke egentlig religion, altså hvor meget et barn skal være medbestemmende/selvbestemmende. Det er jo kun i Nordeuropa vi har tradition for at have så "fri" en opdragelse, de fleste andre steder er forældrene meget mere inde over med regler for det ene og det andet. Min mand og jeg er ikke særlig praktiserende i vores tro, bortset fra fokus på, at vores børn opdrages til at blive ordentlige søde og ærlige mennesker
Vores to sønner er omskåret og spiser ikke svinekød, det var meget vigtigt for min mand. Jeg har intet imod omskæring, men havde da foretrukket at de selv havde valgt. Hovedsageligt fordi de fleste danskere er imod omskæring og de så kunne komme til at føle sig "forkerte" Men det bliver bare et meget større indgreb når manden er voksen, som spæd heler det i løbet af et par dage og de bliver bedøvet og smertedækket med panodil i ca. 12 timer efter og så er det det. Faktisk er min største bekymring for børnene det voksende fremmedhad der er i Europa, hvis det fortsætter så tror jeg det kan blive svært at være et blandet barn, du står med et ben i to lejre og hører hverken helt til det ene eller det andet sted. Og kan næsten ikke bære det hvis vores drenge bliver udsat for diskrimination eller racisme, hvilken de jo desværre nok kommer til
Med mind mand er det ligesom anderledes, han er voksen og kan bedre tá det + han er ikke født i dk, men at vores lækre! søde unger der er født her skal udsættes for ikke at føle sig hjemme i deres eget land! det er hårdt som mor. Hold da op, det blev langt!

Han har altid accepteret det, men har også tit sagt (i situationer som disse) at det et "lettere" for mig, når jeg ikke tror på noget som han gør men at han har sin religion og "tage hensyn til" Han har dog også sagt at hvis det var rigtigt "måtte" han egentlig ikke være sammen med en ikke troende. Altså ikke sagt som om at få mig til at føle en eller anden form for dårlig samvittighed, men det var egentlig bare da han en dag sad og snakkede om sin religion. Vi snakker jo tit om det, og jeg spørger da også tit ind til ting. Tror bare det vigtigst for ham, at jeg selvfølgelig tror på der er noget mellem himmel og jord får selvfølgelig gør jeg det
det også klart det vigtigste, at opdrage ens børn som søde og ærlige mennesker, og min kæreste har virkelig så mange gode værdier, og er simpelthen et fantastisk menneske med fornuftige holdninger så det er jo også de værdier jeg glæder mig til at se i vores fremtidige børn
Det kan jeg godt følge dig i ! Jeg kan også mærke jeg tit bliver vred indeni når jeg høre uvidende menneskers holdninger til muslimer, når jeg har en kæreste der på alle måder er så godt et menneske og bliver et super forbillede for vores børn. (Ham er SÅ populær i den børnehave han arbejder i og både spiller fodbold med drengene, og sætter hår på pigerne, og det gør mig sgu blød om hjerter
) så når jeg høre sådanne holdninger bliver jeg tit frustreret, hvor min kæreste ligesom din mand, også tager det mere roligt fordi han ved hvem han er som person. Men når man så tænker over ens børn skal udsættes for sådan nogle ting, gør det også lidt ondt inden i (og det uden jeg har nogen endnu hæhæ) så der kan jeg virkelig godt følge dig..
Nu siger du din Mands mor heller ikke er god til dansk, og du derfor heller ikke er så tæt på hende. Er det noget der kan gå dig på når i er på besøg? Og også nu når i har børn?
Jeg kan godt have lidt svært ved at få taget mig sammen til at besøge min kærestes forældre da jeg tit kan føle mig udenfor når der går lidt for meget arabisk I den da de ikke er gode til dansk. Kan godt savne at kunne føre en ordentligt samtale med dem