Anden religion + børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. november 2014

Røverdatter

Det lyder som om at svinekødet er det eneste som egentlig "er i vejen"... Vil anbefale dig at droppe den med svinekødet, for som de andre skriver : dine forældre må acceptere, din kæreste er gået med til både omskæring og tørklæde...

Jeg er selv vegetar, og min søn er selvfølgelig også. Han har aldrig spist kød.

Der er en der skriver at barnet selv må smage (kødet) og derefter bestemme selv. Jeg er (især fordi jeg er vegetar tænker jeg) af modsatte holdning. Vores børn får hvad vi bestemmer de skal have (dét vi spiser, det spiser de også) - præcis ligesom tøj, sengetider osv., og når de er bevidste til selv at tage et valg må de gøre det på det tidspunkt

Jeg har bestemt at vi lever vegetarisk, af helt basale og reelle grunde, dyreetisk og sundhedsmæssigt. Derfor gør min søn også og det må familien og venner acceptere.

Når han så kommer i skolealderen og får større vidensforståelse og bredere indsigt i verdenen, vil jeg være helt sikker på at han med 100% ved hvad kød egentlig er (de fleste børn aner jo ikke at et dyr har lidt og nu er dødt fordi de skal spise det - lyder måske hårdt, men sådan er det jo) og når han så ved hvad kød er, så kan han selv bestemme om han vil prøve at smage. Hos mig skal han selv tage beslutningen på bevidst grundlag, om kød (dødt dyr) er noget for ham....

Lidt et sidespring, men jeg taler helt klart for at forældre selv bestemmer hvad børnene skal spise og sådan er det jo helt naturligt i de fleste familier.

Og desuden syes jeg godt du kan lade din kæreste få medhold i, at undlade svindekødet. (Det er også den værste industri af dem alle)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2014

Mutti2B

sofji skriver:

Tak for dit svar. jeg ved godt det er vores valg alene, jeg føler bare det ville være lidt af en belastning  for mine forældre  altid og skulle tage hensyn til at deres børnebørn ikke må spise svinekød, når de nu spiser det så meget derhjemme.. og at de til juleaften ikke må røre flæskestegen (min kæreste og jeg har en tradition  med at holde jul med mine familie) det er så noget der går  mig lidt på omkring  det. At jeg ikke rigtig føler jeg kan sige hvorfor  de ikke må hvis de spørger .. Men ja du har ret, han har  jo netop accepteret det med omskæringen en hvor JEG stod fast .. 

Du skal bare sige at sådan er det. Det er et valg i har taget og færdig bum. Når i er på besøg hjemme ved dine forældre tager de vel allerede hensyn til at din kæreste ikke spiser svinekød nu, så når i får børn er der jo ikke noget "nyt" hensyn at tage. 

Hvad nu hvis jeres barn bliver allergiker? Min datter har været allergisk overfor æg og det har været lidt af en udfordring når vi skulle på besøg ved venner og familie. Så er det at undgå svinekød jo slet ikke besværligt

Anmeld

9. november 2014

sollou

Røverdatter skriver:

Det lyder som om at svinekødet er det eneste som egentlig "er i vejen"... Vil anbefale dig at droppe den med svinekødet, for som de andre skriver : dine forældre må acceptere, din kæreste er gået med til både omskæring og tørklæde...

Jeg er selv vegetar, og min søn er selvfølgelig også. Han har aldrig spist kød.

Der er en der skriver at barnet selv må smage (kødet) og derefter bestemme selv. Jeg er (især fordi jeg er vegetar tænker jeg) af modsatte holdning. Vores børn får hvad vi bestemmer de skal have (dét vi spiser, det spiser de også) - præcis ligesom tøj, sengetider osv., og når de er bevidste til selv at tage et valg må de gøre det på det tidspunkt

Jeg har bestemt at vi lever vegetarisk, af helt basale og reelle grunde, dyreetisk og sundhedsmæssigt. Derfor gør min søn også og det må familien og venner acceptere.

Når han så kommer i skolealderen og får større vidensforståelse og bredere indsigt i verdenen, vil jeg være helt sikker på at han med 100% ved hvad kød egentlig er (de fleste børn aner jo ikke at et dyr har lidt og nu er dødt fordi de skal spise det - lyder måske hårdt, men sådan er det jo) og når han så ved hvad kød er, så kan han selv bestemme om han vil prøve at smage. Hos mig skal han selv tage beslutningen på bevidst grundlag, om kød (dødt dyr) er noget for ham....

Lidt et sidespring, men jeg taler helt klart for at forældre selv bestemmer hvad børnene skal spise og sådan er det jo helt naturligt i de fleste familier.

Og desuden syes jeg godt du kan lade din kæreste få medhold i, at undlade svindekødet. (Det er også den værste industri af dem alle)

Dit svar hjalp faktisk meget .. Men hvornår vil du så helt præcist lade din søn bestemme  selv ? Er det når han som du siger kommer i skole og får forståelse for og bliver bevidst om hvor kød egentlig  kommer fra, eller når han bliver 18 og jo selv bestemmer? Grunden til jeg spørger er at jeg ved min kæreste ikke ændre mening når vores barn fks når til skolealderen ,men nok først når barnet bliver 18 og  jo bestemmer over sit eget liv. For der har han jo så ikke så meget at skulle sige mere hehe.. ville bare have haft det bedre  med han måske havde  sagt noget  i stil med at "når vores barn så når til skolealderen og bliver  bevidst om hvad svinekød  er kan han/hun selv vælge " men det tror jeg nemlig  ikke. 

Anmeld

9. november 2014

Røverdatter

sofji skriver:

Dit svar hjalp faktisk meget .. Men hvornår vil du så helt præcist lade din søn bestemme  selv ? Er det når han som du siger kommer i skole og får forståelse for og bliver bevidst om hvor kød egentlig  kommer fra, eller når han bliver 18 og jo selv bestemmer? Grunden til jeg spørger er at jeg ved min kæreste ikke ændre mening når vores barn fks når til skolealderen ,men nok først når barnet bliver 18 og  jo bestemmer over sit eget liv. For der har han jo så ikke så meget at skulle sige mere hehe.. ville bare have haft det bedre  med han måske havde  sagt noget  i stil med at "når vores barn så når til skolealderen og bliver  bevidst om hvad svinekød  er kan han/hun selv vælge " men det tror jeg nemlig  ikke. 

Altså han må helt klart selv bestemme når han bevidst er i stand til at se, hvad kød er Og det vil jeg mene at han kan omkring start skolealder. Altså tænker 6-8 år

Jeg synes det lyder rigtig godt for jer, hvis du fortæller det sådan til din kæreste. At når han/hun bliver stor nok til bevidst at vide hvad h*n vælger til/fra, så er valget op til ham/hende på det tidspunkt Måske vil han godtage det, for så er det også ligesom et kompromis - og en respekt for jeres barns eget valg

Men jeg lægger stadig meget vægt i, at barnet skal have fuld forståelse for, hvad det indebærer. I vores tilfælde er jeg ikke bleg for at besøge landbrug og slagterier. Lyder måske barskt, men det er jo nu engang sådan det foregår i realiteten

Anmeld

9. november 2014

Roselil

Profilbillede for Roselil

Hej med dig, synes det er dejligt med blandede par, er selv et af slagsen og der kommer nogle lækre unger ud af det Det med svinekødet det kan du tænke på sådan her: du har hele dit liv fået at vide at svinekød er ulækkert og beskidt og det indeholder risiko for sygdomme osv. Det ligger så dybt at selv ikketroende muslimer ja også mange kristne fra arabiske lande ikke spiser det selvom de f.eks. Drikker osv. Det vil vel være lidt det samme som hvis man flyttede til Kina og skulle spise hund eller hos en indianerstamme og spise fede larver. Det gør man bare ikke Nå, nok om det. Du er stadig ung og jeg ved ikke hvor gammel din kæreste er, men du ved sikkert, at når man får børn så søger man ofte tilbage til det man selv har lært og oplevet som godt i sin egen barndom, derfor gør det det også særligt svært når man har meget forskellig baggrund og her taler jeg ikke blot religion men også f.eks. den kulturelle forståelse af hvad en god børneopdragelse er.. Ting der kan virke betydningsløse inden man får børn kan pludselig komme til at være enormt vigtige f.eks. Omskæring eller om man spiser fredagsslik, bor på landet eller i byen osv. Osv. Herudover vil jeg sige, lær hans familie godt at kende, accepterer de dig? Vil de støtte jer i jeres forhold? Mht. Din egen familie så må det bare hedde dit barn dine regler, men prøv selvfølgelig at forklare hvorfor. Jeg har personligt aldrig forstået hvorfor en fødevare kan hidse folk så meget op. Tænk jer godt om, kan i blive sammen for al tid, kan i gå på kompromis og respektere hinandens forskelligheder, kan i elske hinanden? Held og lykke!

Anmeld

9. november 2014

sollou

Røverdatter skriver:

Altså han må helt klart selv bestemme når han bevidst er i stand til at se, hvad kød er Og det vil jeg mene at han kan omkring start skolealder. Altså tænker 6-8 år

Jeg synes det lyder rigtig godt for jer, hvis du fortæller det sådan til din kæreste. At når han/hun bliver stor nok til bevidst at vide hvad h*n vælger til/fra, så er valget op til ham/hende på det tidspunkt Måske vil han godtage det, for så er det også ligesom et kompromis - og en respekt for jeres barns eget valg

Men jeg lægger stadig meget vægt i, at barnet skal have fuld forståelse for, hvad det indebærer. I vores tilfælde er jeg ikke bleg for at besøge landbrug og slagterier. Lyder måske barskt, men det er jo nu engang sådan det foregår i realiteten

Det lyder faktisk  som en rigtig  god ide :-) jeg tror jeg  vil tage den med min kæreste  her når han kommer hjem,  altså det med at når barnet så kommer i skolealderen  (tror jeg vil strække den til 9-10 år ca. og bliver bevidst  om hvad svinekød  egentlig er så kan  det selv tage valget. For  syne  det lidt voldsomt at nægte det helt frem til ens barn bliver  18.. Kan da lige komme med en opdatering  efter hehe

Anmeld

9. november 2014

LykkeB

Du er velkommen til at skrive en pb. Jeg er gift med en muslimsk mand på 5 år  

det har ikke været nemt, men vi er begge gået på kompromis med en masse ting

Anmeld

9. november 2014

sollou

Roselil skriver:

Hej med dig, synes det er dejligt med blandede par, er selv et af slagsen og der kommer nogle lækre unger ud af det Det med svinekødet det kan du tænke på sådan her: du har hele dit liv fået at vide at svinekød er ulækkert og beskidt og det indeholder risiko for sygdomme osv. Det ligger så dybt at selv ikketroende muslimer ja også mange kristne fra arabiske lande ikke spiser det selvom de f.eks. Drikker osv. Det vil vel være lidt det samme som hvis man flyttede til Kina og skulle spise hund eller hos en indianerstamme og spise fede larver. Det gør man bare ikke Nå, nok om det. Du er stadig ung og jeg ved ikke hvor gammel din kæreste er, men du ved sikkert, at når man får børn så søger man ofte tilbage til det man selv har lært og oplevet som godt i sin egen barndom, derfor gør det det også særligt svært når man har meget forskellig baggrund og her taler jeg ikke blot religion men også f.eks. den kulturelle forståelse af hvad en god børneopdragelse er.. Ting der kan virke betydningsløse inden man får børn kan pludselig komme til at være enormt vigtige f.eks. Omskæring eller om man spiser fredagsslik, bor på landet eller i byen osv. Osv. Herudover vil jeg sige, lær hans familie godt at kende, accepterer de dig? Vil de støtte jer i jeres forhold? Mht. Din egen familie så må det bare hedde dit barn dine regler, men prøv selvfølgelig at forklare hvorfor. Jeg har personligt aldrig forstået hvorfor en fødevare kan hidse folk så meget op. Tænk jer godt om, kan i blive sammen for al tid, kan i gå på kompromis og respektere hinandens forskelligheder, kan i elske hinanden? Held og lykke!

Ja er også helt forelskede i børn med blandede forældre. Så charmerende  det også en god måde at sætte det op på .. Det med at sætte sig ind  i hvis  man selv følte det sådan. Ja nemlig, der pludselig  mange ting  når tanken  om børn først kommer ind i hovedet, og jeg har altid  synes  det super vigtigt  at løse de ting inden børnene  kommer! Min kæreste er 23, og hans  familie har accepteret mig helt  fra start og har  tit Været  på besøg hos dem. Jeg har  dog et langt bedre forhold til hans søstre af den ene grund,  hans forældre desværre  har svært ved dansk  :/ så selvom  de altid  har Været venlige og imødekommende så føler jeg mig ikke tæt på dem som sådan, og det Heller ikke længe jeg  er på besøg af  gangen  da der tit går for meget arabisk i den.. det har min kæreste og jeg dog også Været oppe at toppes lidt over, da jeg  har følt mig lidt  udenfor og han føler det er svært da hans forældre gør deres bedste . Men mellem  hans søskende og jeg foregår snakken altid  på dansk   Ved min familie  self vil respektere  det, det kræver nok bare lidt tid og så glemmer  de det nok når de ser deres lækre børnebørn  

Må jeg være så nysgerrig at spørge om det er dig selv der muslim eller er sammen  med en muslim? Og hvordan  fandt  i ud af det ?  var det ligetil  ?

Anmeld

9. november 2014

Rockertand

sofji skriver:

Hej . 

Jeg er en kvinde  på 22 år, som skriver  herinde i håb om at kunne få lidt råd og indsigt i hvordan jer der har barn/børn eller venter børn med en, fra en anden religion/trosretning, har fået  tingene  til at lykkedes  mellem jer ?

Sagen  er den jeg selv er sammen med en muslimsk mand, jeg elsker rigtig  højt og værdsætter  utrolig meget. Vi har Været sammen  i to år snart, og selvom vi selvfølgelig  kan have vores diskussioner fungere  vi bare så godt  sammen. Vi har taget snakken  om børn nogle  gange nu, og jeg kan godt  se os have  børn inden for nogle å,  hvilket  han også kan (han kan nærmest  ikke vente). Vi har dog haft  nogle  uenigheder.. og jeg  kan mærke jeg  faktisk  er en smule  forvirret  over hvad  jeg  selv tænker  og føler om sagen.

Jeg  vidste helt fra start at når der  kommer børn ind  i billedet, bliver vi begge nødt til at gå på kompromis for det skal fungere, og det jeg  også opsat på. Dog kommer der dog tit en tvivl  snigende som jeg  ikke ved hvor  præcist kommer fra. Sagen er den min kæreste holder helt fast på vores børn ikke skal  spise svin,  da han virkelig tror på det er skadeligt.. Han siger det simpelthen  er noget  han ikke ville kunne acceptere.. han vil egentlig  også godt  have vores dreng  (hvis  det var det vi fik) omskåret  men der står JEG så klart fast ved at det vil jeg ikke kunne acceptere, og at det er et valg barnet så selv skulle tage  senere  hen, hvis det var det. Personligt går det over min grænse. Det har han så os accepteret. Samtidig  er vi også enige  om vores barn skal  vokse op med viden om min kærestes tro men også den kristne tro. Jeg vil dog nærmere  betegne  mig selv som ateist, men jeg synes da stadig det vigtigt  at have lidt viden om, og det kommer der jo også automatisk noget af i skolen. Da min kærestes mor og søstre går med tørklæde, spurgte jeg også ind til hvad hans holdning  om det var når det kom til vores eventuelle datter, selvom jeg egentlig  godt kendte svaret.. nemlig at self skulle hun ikke gå med tørklæde (da kun hvis hun virkelig selv insisterede) men som han sagde det skal altid være eget valg og hvorfor skulle hun også vælge det, når hendes mor (jeg) ikke går med tørklæde  og aldrig kommer til det. Det skal  lige siges min kæreste  altid har haft et afslappet forhold  til sin relgion. Jeg mærker det egentlig  kun når han  engang  imellem skruer op for arabiske  sange og synger med, når han en gang imellem  fortæller mig om hans relgion, og så self at han ikke spiser svinekød. Han har aldrig nogensinde ville pådutte mig noget,  og har fornuftige  holdninger  og meninger.  Han arbejder til daglig i en børnehave og har tit fundet ud af vi har samme meninger og holdninger omkring børne opdragelse, når han kommer hjem og fortæller mig om hans dag og situationer han er stødt i. Så det eneste  der egentlig  går mig på med hensyn til børn er det med svinekød  . Det er egentlig  ikke selve det at vores børn ikke spiser det, for altså .. jo det smager godt men der findes tusind andre lækre ting man kan spise .. men mere princippet  i jeg  jo dybest set, ikke forstår grunden bag. Jeg tænker tit hvad jeg skulle svare hvis de spurgte hvorfor  de ikke må spise det? På den anden side respektere jeg selvfølgelig  også min kæreste og ved hans tro betyder meget for ham og jeg vidste jo som sagt også fra start at vi begge måtte gå på kompromis med visse ting på et tidspunkt .. Jeg tror også det handler om, jeg er bange for at skuffe mine egne forældre. Jeg er vokset op i en familie hvor vi altid har spist meget svinekød. Selvom  mine forældre elsker min kæreste, har de tit givet  udtryk  for overfor mig, de slet ikke ville kunne forstå vores valg, og de ville synes det ville Være rigtig  fjollet og synd for barnet hvis det skulle  gå og føle sig anderledes .. jeg ved dog godt selv, at nu til dags er det almindeligt i daginstitutioner at der er børn der ikke får svinekød.. Men det gør faktisk  ondt at høre deres holdning,  fordi jeg føler jeg  skuffer dem på en eller anden måde og jeg er ærligtalt lidt nervøs for familie og venners reaktioner  til det.. Som sagt er det her egentlig det eneste omkring mine bekymringer om børn mellem os, og jeg ved jo han er den jeg vil være sammen med da jeg altid er blevet behandlet som en prinsesse  af ham, plus jeg ved han vil blive en fantastisk far! Der ingen tvivl der.. Måske det også bare er mig der køre mig selv op, da barnet jo når det bliver gammelt nok selv kan bestemme hvad det vil.. Hmmm. Andre der står/har stået i ligende situation og hvordan er i kommet frem til en løsning hvor begge er tilfredse ? Og har jeres holdning til visse ting  ændret sig efter i fik børn ?

Mvh. Sofie 

Jeg finder det lidt besynderligt, at det med svinekødet fylder så meget hos dig, når de vigtigere spørgsmål som omskæring og tørklæde blot er et skuldertræk, fordi han har sagt, at barnet ikke bliver omskåret eller ikke kommer til at gå med tørklæde.......det er et frit land, vi lever i, man kan ændre mening, som vinden blæser, og hvis der er troende familiemedlemmer med indflydelse, er det vel ikke usandsynligt, at han ændrer mening på netop disse to -for dem - meget vigtige punkter? Og hvad vil du så gøre ved det?

Derudover tillader jeg mig at stille spørgsmålstegn ved religions-udvekslingen....blot fordi han ønsker, at barnet skal kende til hans tro (som han praktiserer i et vist omfang), er det vel ikke nødvendigvis noget for noget, når du nu ikke er kristen eller lever efter den kristne tro?

Anmeld

9. november 2014

StephanieNajim

4kløver skriver:

Så findes der kylling pølser  

Tænkte præcis det samme 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.