Tænker I står over for det de fleste par står over for, men som for jer er synligt fordi det er to kulturer
der mødes. Selvom du var sammen med en mand der på papiret var fra samme kultur som dig ville du også opleve forskelle og diskussionspunkter, kompromiser mm.
Svinekød eller ej, jeg oplever egentlig jeres diskussion som noget helt andet, nemlig om hvorvidt barnet selv tager beslutninger eller følger familiens. Vi i DK har en grundlæggende opdragelsesholdning hvor vi fritstiller børnene (og så ikke alligevel) for de skal jo selv kunne træffe de store og små valg i livet, vi guider og råder men støtter dem i deres egne valg. Og det skurer i dine ører at jeres hypotetiske barn får givet definitiver: nej du må ikke....! Men din kæreste kommer med en anden opdragelseskultur - og her skal jeg ikke kloge mig om hvilken, men kan da se af det du skriver, at han tror på der er udiskutable regler som man vil ønske at følge qua familien.
Vi er også fra to kulturer her hjemme dog ikke religiøse. Min mand er fra Italien, og vi har da også skulle slibe nogen kanter - ja vi sliber dem såmænd stadigvæk. Men når jeg kigger på mine børn, synes jeg de er de skønneste, dejligste mennesker netop qua deres mangfoldighed. De er jo netop så skønne fordi de ikke bare er kloner af mig, men har hele deres fars side også. At de møder noget som jeg slet ikke kan se mig selv i, men som jeg jo alligevel værdsætter hos min mand.
På samme måde elsker du netop din kæreste, oplever han som er skønt menneske, men det skønne menneske er jo netop skabt af hans kultur, familie, historie og en stor del af den er så ikke at spise svinekød - og der må man give, at det for ham er skelsættende om jeres barn når at spise det inden han/hun kan træffe et modent valg om han/hun vil leve som muslim.
Jeg tænker I måske hellere skulle tale om religion end svinekød. I den forstand, at I taler om det er muligt at holde mulighederne åbne, kan jeres barn få lov at snuse til jeres to religioner og alle andre der findes, selv vælge når dagen kommer og blive respekteret for det valg. Hvor meget og hvor lidt skal religion fylde i hverdagen osv. Og så skal I se fordele ved forskellene og ikke begrænsingerne. For vil I hinanden, og kan tale godt sammen så får jeres fremtidige børn det skønt med eller uden svinekød, men det kræver jeres åbenhed og rummelighed og at I ser mangfoldighed er en gave...
Anmeld