Hverken min mand eller jeg er døbt eller konfirmeret og tilhører ingen religion. Vi tror ikke på nogen/nogle gud(er). Derfor ville det være mærkeligt lade lade vores dreng døbe. Og hvilken religion skulle vi vælge til ham? Islam, jødedom, katolicisme, protestantisme? Vi tilhører jo ingen selv.
Vi holder en fest alligevel, fordi vi mener, det drejer sig om at tage et valg. Man kan ikke vælge rigtigt eller forkert i forhold til religion, så derfor fortjener et valg ikke mere eller mindre fest end et andet valg. Den samme holdning har jeg til konfirmation/nonfirmation. Man tager et valg i forhold til religion og det ene valg er ikke bedre end det andet. Det er valget, der fejres.
Af ovenstående fremgår det også, at jeg ikke mener, navngivning nødvendigvis er en moderne måde at lade barnet vælge selv. Vi har truffet valget for ham. Han bliver ikke odpraget efter en religions værdier. Han kan jo selv lave om på det valg en dag, hvis han har lyst - på samme måde som døbte børn kan - men indtil videre er navngivning helt klart ikke fravær af valg, men et meget klart valg for os.
Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ville blive skuffet, hvis han vælger religion af en art senere hen, og det vil nok være en kamp for mig at acceptere. Men det er der jo så mange af vores børns valg, der vil være, så det er nok meget normalt.
Anmeld