Dåb eller navngivning??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.869 visninger
42 svar
0 synes godt om
22. august 2009

mor_sabina

Er jeres børn døbt eller navngivet?
Hvorfor?

Er dåben blevet en tradition og navngivning en moderne måde at lade barnet vælge selv?

Måske kan man ane en hvis mening om navngivning, personligt er mit barn døbt at den årsag at jeg mener at være "kristen nok" til at opdrage ham efter de (efter min mening) vigtigste budskaber i kristendommen uden at jeg er højhellig. Synes lidt det er en skam at folk er begyndt at gøre det udelukkende pga traditionen har det slet intet med budskabet at gøre mere?
Navngivning er i mit hoved endnu et af de moderne tiltag hvor børn skal vælge selv, synes vi giver vores børn alt for mange valg!?
Men dette er bestemt et standpunkt der er til at flytte med så lad mig endelig høre jeres meninger og overvejelser

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2009

Lone Jakobsen

jamen vil så sige at jeg nok er en af dem der gør det pga. tradition, men er også kristen nok til gøre det for at præsentere mit barn for kirken.

Anmeld

22. august 2009

Stineve

Hej..

Jeg har selv haft en debat om dette emne engang, da jeg også synes det er ret interessant at tage fat på.. da jeg tror mange efterhånden døber deres børn pga traditionen og ikke det, som dåben står for..

mine og kærestens kommende børn skal ikke døbes, da ingen af os er kristne.. vi er heller ikke medlem af folkekirken.. derfor vil vi naturligvis ikke opdrage vores børn efter den kristne tro..

Vi har ikke valgt navngivningen til.. vi har valgt dåben fra.. - så navngivningen er jo bare det vi er nødt til at gøre.. hvis du forstår hvad jeg mener ?

Anmeld

22. august 2009

mor_sabina

Stineve skriver:

Hej..

Jeg har selv haft en debat om dette emne engang, da jeg også synes det er ret interessant at tage fat på.. da jeg tror mange efterhånden døber deres børn pga traditionen og ikke det, som dåben står for..

mine og kærestens kommende børn skal ikke døbes, da ingen af os er kristne.. vi er heller ikke medlem af folkekirken.. derfor vil vi naturligvis ikke opdrage vores børn efter den kristne tro..

Vi har ikke valgt navngivningen til.. vi har valgt dåben fra.. - så navngivningen er jo bare det vi er nødt til at gøre.. hvis du forstår hvad jeg mener ?

ja så er det jo en helt anden snak for er helt indforstået med forskellig tro. Men bliver forvirret når folk bliver gift i kirken men navngiver deres barn fordi de selv skal vælge. Er det ikke netop det konfirmaionen er til for at be eller afkræfte dåben!?

Anmeld

22. august 2009

NaFe

min datter skal ikke døbes..meget enkelt..fordi jeg ikke selv tror på det med gud og det hele...

Syntes det noget fis når folk døber deres unger forbi det tradition...og de ikke selv tror på det....

Syntes kun dåb er for de kristne

Anmeld

22. august 2009

Pige2009

Stineve skriver:

Jeg har selv haft en debat om dette emne engang, da jeg også synes det er ret interessant at tage fat på.

Ja, kan du ikke lige smide linket ind til den debat?

Anmeld

22. august 2009

mor_sabina

Feluca09 skriver:

min datter skal ikke døbes..meget enkelt..fordi jeg ikke selv tror på det med gud og det hele...

Syntes det noget fis når folk døber deres unger forbi det tradition...og de ikke selv tror på det....

Enig. Dog synes jeg idag vi er lidt tilbøjelige til at give afkald på vores kristne tro fordi vi ikke går i kirke hver søndag. Men efter min overbevisning er der mange måder at være kristen på, for mig er det at følge de vigitge budskaber om næstekærlighed og de 10 bud fx.
Men synes også det er en skam at folk gør de udelukkende pga af tradition.

Anmeld

22. august 2009

Pia.

Feluca09 skriver:

enig....

jeg er ikke selv døbt eller konfirmeret og mine tre børn er heller ikke døbt - de får nemlig selv lov at vælge... - min store søn har meddelt han gerne vil døbes da han ønsker at blive konfirmeret og siger han tror på gud og det acceptere jeg fuldt ud, men han kender min grund til jeg tog det valg den gang han skulle have sit navn....

jeg tror på der er mere imellem himmel og jord end det vi kan se og røre ved, men jeg tror ikke verden ville være skruet sådan sammen som den er, hvis der virkelig skulle findes en GUD....

Anmeld

22. august 2009

SAL

Meget interessant emne!
Vores søn Sigurd er 8 uger - han skal ikke døbes! Hans far er hverken selv døbt eller konfirmeret - mor her er begge dele! Det har været mig, der har skulle finde ud af hvor jeg stod i alt det med dåben! Min kæreste har på ingen måde presset mig til noget - han har sagt fra starten at hvis jeg valgte dåben ville han bakke mig op i det!
Men jeg har det sådan, at det KUN er traditionen i sig selv! Ingen af os er kristne - det vi ville love i kirken ville vi ALDRIG holde! Sigurd skal ikke opdrages i den kristne tro! Når han blir ældre og moden nok til at forstå hvad det handler om, så kan han selv træffe en beslutning! Og vi vil bakke ham op i hvad han nu engang vælger til den tid!
Det der har været MEGET svært for mig er det med min families forventninger til dåben - jeg kan mærke at de går med en skuffelse ift. ikke at opleve hans dåb! de er ikke spor kristne selv, men igen...DET SKAL MAN DA!!!!! Så det har været en udfordring for mig at bryde med traditionerne og forventningerne!
Hvad angår bryllup...Hmmm....  Vi ønsker begge kirkebryllup - Vi ser ikke det at blive viet i en kirke som et løfte til Gud - vi siger ja til hinanden og siger ja til at leve med hinanden i medgang og modgang! Det er dobbeltmoralsk - men sådan har vi det!
Det er svært det med dåben og dens betydning - jeg synes ikke det at navngive et barn er spor moderne! Jeg tror bare at de er flere og flere der bryder med traditionerne og mærker efter hvad det egentlig er vigtigt for dem! Og mærker at de ikke vil stå og love en hel masse der ikke bliver holdt alligevel! For ville det ikke være respektløst mod kirken?!?!?!?!?

Anmeld

22. august 2009

NaFe

mor_sabina skriver:

Enig. Dog synes jeg idag vi er lidt tilbøjelige til at give afkald på vores kristne tro fordi vi ikke går i kirke hver søndag. Men efter min overbevisning er der mange måder at være kristen på, for mig er det at følge de vigitge budskaber om næstekærlighed og de 10 bud fx.
Men synes også det er en skam at folk gør de udelukkende pga af tradition.

selvfølgelig....følger og lever da også selv efter nogen a de ting der står i biblen..men det nu fordi jeg mener det sund fornuft... eks vis det med næste kærlighed. Men går ikke i kirke, tror ikke på gud eller jesus. tror ikke på nogen a de ting der står i biblen virkelig er sket...syntes dog det nogen fantastiske gode historier der står, og vil da også læse dem for min datter en dag, ser dog på det som fiktion.... Men ja syntes der alt alt for mange der bare gør det for det er tradition i familien...syntes jeg er ærgeligt....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.