Dåb eller navngivning??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. august 2009

mor_sabina

LouiseN skriver:

Meget interessant emne!
Vores søn Sigurd er 8 uger - han skal ikke døbes! Hans far er hverken selv døbt eller konfirmeret - mor her er begge dele! Det har været mig, der har skulle finde ud af hvor jeg stod i alt det med dåben! Min kæreste har på ingen måde presset mig til noget - han har sagt fra starten at hvis jeg valgte dåben ville han bakke mig op i det!
Men jeg har det sådan, at det KUN er traditionen i sig selv! Ingen af os er kristne - det vi ville love i kirken ville vi ALDRIG holde! Sigurd skal ikke opdrages i den kristne tro! Når han blir ældre og moden nok til at forstå hvad det handler om, så kan han selv træffe en beslutning! Og vi vil bakke ham op i hvad han nu engang vælger til den tid!
Det der har været MEGET svært for mig er det med min families forventninger til dåben - jeg kan mærke at de går med en skuffelse ift. ikke at opleve hans dåb! de er ikke spor kristne selv, men igen...DET SKAL MAN DA!!!!! Så det har været en udfordring for mig at bryde med traditionerne og forventningerne!
Hvad angår bryllup...Hmmm....  Vi ønsker begge kirkebryllup - Vi ser ikke det at blive viet i en kirke som et løfte til Gud - vi siger ja til hinanden og siger ja til at leve med hinanden i medgang og modgang! Det er dobbeltmoralsk - men sådan har vi det!
Det er svært det med dåben og dens betydning - jeg synes ikke det at navngive et barn er spor moderne! Jeg tror bare at de er flere og flere der bryder med traditionerne og mærker efter hvad det egentlig er vigtigt for dem! Og mærker at de ikke vil stå og love en hel masse der ikke bliver holdt alligevel! For ville det ikke være respektløst mod kirken?!?!?!?!?

Ja i sådan en moderne tid vil man kunne se tingene fra den ene o den anden side. Men for mig er det at opdrage mit barn til ikke at lyve, stjæle osv min måde at tolke kristendommen på. Jeg synes moralerne i biblen giver mining i min måde at leve livet på men jeg går ikke i kirke hver søndag og jeg kan også både drikke alkohol og komme til at sige sgu. Så er jeg kristen nok? Men jeg har valgt at lægge vægt på budskaberne istedet for spørgsmålet og gud tilstædeværelse eller ej.
Det er i mine øre dobbeltmoralsk men jeres valg. Kan bare ikke forstå hvorfor i så skal bruge kirkens rum og guds velsignelse (som jo er årsagen til at blive viet i kirken) når i ligeså godt kunne tage på rådhuset og holde stor fest bagefter!? (det skal ikke lyde fordømmende men undrende)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2009

mor_sabina

Pia. skriver:

enig....

jeg er ikke selv døbt eller konfirmeret og mine tre børn er heller ikke døbt - de får nemlig selv lov at vælge... - min store søn har meddelt han gerne vil døbes da han ønsker at blive konfirmeret og siger han tror på gud og det acceptere jeg fuldt ud, men han kender min grund til jeg tog det valg den gang han skulle have sit navn....

jeg tror på der er mere imellem himmel og jord end det vi kan se og røre ved, men jeg tror ikke verden ville være skruet sådan sammen som den er, hvis der virkelig skulle findes en GUD....

Sikke en sej søn der tør tage den beslutning på trods af "familietraditionen". godt gået. Men forstår udemærket dit valg.

Anmeld

22. august 2009

BetonSlotsPrinsesserne

I min fam. bli'r vi 'bare' døbt..
Derfor valgte jeg også at få døbt Astrid, ligeså meget fordi jeg synes det er hyggeligt og så kunne hun blive døbt i den dåbskjole jeg også blev døbt i. -En indre drøm jeg aldrig havde tuer stole 100 % på ville ske.. :')

Men Astrid kom jo så til verden den 25. marts'09 og hun blev døbt den 19.april'09 -en rigtig hyggelig dag, og jeg fortryder ikk at hun blev døbt..

Anmeld

22. august 2009

mor_sabina

Feluca09 skriver:

selvfølgelig....følger og lever da også selv efter nogen a de ting der står i biblen..men det nu fordi jeg mener det sund fornuft... eks vis det med næste kærlighed. Men går ikke i kirke, tror ikke på gud eller jesus. tror ikke på nogen a de ting der står i biblen virkelig er sket...syntes dog det nogen fantastiske gode historier der står, og vil da også læse dem for min datter en dag, ser dog på det som fiktion.... Men ja syntes der alt alt for mange der bare gør det for det er tradition i familien...syntes jeg er ærgeligt....

Og det er bare der jeg mener at du lige så vel kan være kristen for behøver man at tro på den gamle mand med det lange skæg eller er det nok at følge den "sunde fornuft" . Jeg mener bare er det ikke netop fordi vi mener det er sund fornuft at vi kan kalde os kristne?

Anmeld

22. august 2009

Lærke90

Jeg  må nok sige at jeg nok gør det mest af "tradition" og hyggen - fordi jeg synes at det høre til.

Jeg er selv kristen, men tror ikke helt på Gud som de siger i biblen. Tror Gud er noget som findes i alt.

Dog har jeg det sådan at kristendommen er en "nem" religion at være tilhænger af, da du sådan set ikke kan gøre noget forkert. De krav som stilles mennesket i biblen er jo sådan set uopnåelige, men tilgives.- hvilket jeg synes er en god evne at have med sig..

Derfor synes jeg at den er "nemmere" og mere frisindet end andre religioner

Men meget interessant emne, tror da også lige jeg vil have genopfrisket det som barnedåben egentlig står for igen..

Anmeld

22. august 2009

mor_sabina

Lærke90 skriver:

Jeg  må nok sige at jeg nok gør det mest af "tradition" og hyggen - fordi jeg synes at det høre til.

Jeg er selv kristen, men tror ikke helt på Gud som de siger i biblen. Tror Gud er noget som findes i alt.

Dog har jeg det sådan at kristendommen er en "nem" religion at være tilhænger af, da du sådan set ikke kan gøre noget forkert. De krav som stilles mennesket i biblen er jo sådan set uopnåelige, men tilgives.- hvilket jeg synes er en god evne at have med sig..

Derfor synes jeg at den er "nemmere" og mere frisindet end andre religioner

Men meget interessant emne, tror da også lige jeg vil have genopfrisket det som barnedåben egentlig står for igen..

og det er præcis det jeg synes er skønt at du har tæmkt over din måde at være kristen på for ja den er jo "nem" men det er også det jeg så godt kan lide og derfor jeg ikke vil give afkald på min"tro" men give den sunde fornuft videre til mine børn og for mig hedder det at være kristen.

Anmeld

22. august 2009

NaFe

mor_sabina skriver:

Og det er bare der jeg mener at du lige så vel kan være kristen for behøver man at tro på den gamle mand med det lange skæg eller er det nok at følge den "sunde fornuft" . Jeg mener bare er det ikke netop fordi vi mener det er sund fornuft at vi kan kalde os kristne?

Jeg mener ikke det nok a følge den sunde fornuft...

At være kristen er at tro på gud, at gud har skabt denne jord, at jesus er guds søn ovs.....Man kan ikke være kristen og ikke tro på gud. Syntes da også der nogen ting i koranen som jeg kan bruge i min daglig dag, men derfor er jeg ikke muslim, for tror ikke på forhistorien til koranes skabelse såvel som biblens skabelse

Anmeld

22. august 2009

FrkT

Jeg er enig, det er et rigtig interessant emne at tage op!

Jeg er slet ikke i tvivl om at mine børn SKAL døbes, og så senere selv vælge via konfirmation eller ikke, om de stadig vil være en del af folkekirken og det den står for.

Selv vil jeg kalde mig "ikke praktiserende kristen". Jeg går ikke jævnligt i kirke (kun til højtider og bryllupper og sådan noget). Men jeg tror på en del af det den kristne tro siger, dog ikke alt. Men stadig nok til at jeg føler mig kristen. Nogle ting er jeg bare indeni mig selv helt sikker på er sande, andre ting har jeg min egen teori om.

Kan godt være det måske lyder lidt dumt, men jeg føler mig også lidt "beskyttet" af at være kristen, ligesom om jeg ved at Gud våger over mig, var jeg ikke blevet døbt og konfirmeret, så tror jeg at jeg ville føle mig lidt ræd. Og den beskyttende fornemmelse ønsker jeg også at give mine kommende børn.

Jeg mener der er mange grader af kristne mennesker, jeg er så bare en af de mindre grader - men hører stadig til i den tro.

Hilsen Thilde, som har tænkt rigtig meget over netop hvad der passer og hvad der ikke passer.

Anmeld

22. august 2009

Lærke90

mor_sabina skriver:

og det er præcis det jeg synes er skønt at du har tæmkt over din måde at være kristen på for ja den er jo "nem" men det er også det jeg så godt kan lide og derfor jeg ikke vil give afkald på min"tro" men give den sunde fornuft videre til mine børn og for mig hedder det at være kristen.

Jamen helt sikkert.
Der er mange gode ting i biblen som at lære at man ikke må lyve, stjæle osv. som jeg også kalder den ´- sunde fornuft som du taler om. 

Anmeld

22. august 2009

mor_sabina

Feluca09 skriver:

Jeg mener ikke det nok a følge den sunde fornuft...

At være kristen er at tro på gud, at gud har skabt denne jord, at jesus er guds søn ovs.....Man kan ikke være kristen og ikke tro på gud. Syntes da også der nogen ting i koranen som jeg kan bruge i min daglig dag, men derfor er jeg ikke muslim, for tror ikke på forhistorien til koranes skabelse såvel som biblens skabelse

Der kan jeg høre vi er uenige for vil da våge og påstå at det ikke er flertallet, lad mig sige det sådan, der tror på at ud har skabt verden. Man kan jo godt tro på at der er nget ud over vores forstand men med den videnskab vi kender til nu så er det jo bevist med menneskene, aberne osv osv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.