hjælp til situationsfornemmelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. september 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Rixer skriver:

kan du give to forskellige eksempler på det.. Så jeg kan tage det med.

Det her gælder vel også for kollega tænker jeg

Du kan godt finde litteratur om det non-verbale sprog 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2014

Rixer

ligesom her ?

Jeg mødte op i SFO’en og spurgte til hvilken rolle jeg skulle have i dag. M(pæd.) viste mig, at jeg kunne på opslagstavlen plotte mig ind på skolegården. Jeg var på skolegården sammen med B(pæd.) og jeg aflæste på hende, at hun styrede et område og jeg valgte, at styre et andet område. Da B(pæd.) styrede det område, da valgte jeg ikke, at tage kontakt til hende, da jeg ikke vil være et irritationsmoment, imens hun var optaget, derfor besluttede jeg selvstændigt, at holde opsyn for et andet område i tilfælde af der skulle opstå konflikter mellem børnene, hvor jeg kunne tiltræde med det samme. Der opstod en situation, hvor der var to drenge der havde en konflikt imellem dem. Jeg gik over til begge drenge og spurgte om, hvad de havde lyst til at lave, men jeg spurgte dem ikke på samme tid. De svarede mig på, at de kunne lide, at stå på løbehjul, så derfor besluttede jeg mig for at lave en aktivitet som hedder stafet løbehjul. Denne aktivitet var medvirkende til, at skabe en relation iblandt disse to drenge, hvor aktiviteten er det fælles tredje, som resulterede i en konfliktnedtrapning, hvor drengene blev inkluderet i et fællesskab med hinanden.  

Anmeld

26. september 2014

Rixer

mor:) skriver:

Du kan godt finde litteratur om det non-verbale sprog 

Er der en du kan anbefale som du kender til ?

Perifer deltagelse..

Jeg ved godt at jeg skal tænke selv og ikke spørge om alt, nogen gange må man selv komme ind i kampen.

Jeg vil gør det jeg kan for at komme i klubben igen, men jeg tror ikke at jeg har en chance for det, nu har jeg mulighed for at vise det i SFO

hvad skal jeg især gøre ?? (nogen ting du har sagt)

Vise interesse for børnene mener du at jeg skal være spørgende til hvad de interesser sig for eller spotte hvor gik det godt da de to mødtes og måske lave samme aktivitet for dem hvor målet er at inkludere hvor jeg inkluderer børnene og at de er fælles om aktiviteten og at de kommer i en social kontekst med hinanden

Anmeld

26. september 2014

Rixer

Hvis jeg nu gør som du skriver der tror du så at de giver mig en chance igen ?

Anmeld

26. september 2014

Rixer

Aflægge

Tillægge

Lad vær med at kommenter på alt

Ro på

Ikke bland dig

Aflæs kollega

Ikke gå i forsvarsposition

Agere i forhold til personale

Undgå at prale

Giv plads til andre

Undgå søgen efter anerkendelse

Lyt

Konklusioner

Undringer

Ikke bryd ind

Forstå dine kollegaer

Ikke gå ind i alt

Hav situationsfornemmelse

Alle har ikke tid dig altid

Skab en god kemi med kollega

Gensidig respekt overfor kollega

Gør som dine kollegaer siger FØRSTE gang

Agere i forhold til børn

Aflæs børn

Hav samarbejde

Stik fingeren i jorden

Motiverende

Interesseret

Tålmodighed

DU ER PÅ ARBEJDE

Aflæs kropssprog

Anmeld

26. september 2014

Rixer skriver:

ligesom her ?

Jeg mødte op i SFO’en og spurgte til hvilken rolle jeg skulle have i dag. M(pæd.) viste mig, at jeg kunne på opslagstavlen plotte mig ind på skolegården. Jeg var på skolegården sammen med B(pæd.) og jeg aflæste på hende, at hun styrede et område og jeg valgte, at styre et andet område. Da B(pæd.) styrede det område, da valgte jeg ikke, at tage kontakt til hende, da jeg ikke vil være et irritationsmoment, imens hun var optaget, derfor besluttede jeg selvstændigt, at holde opsyn for et andet område i tilfælde af der skulle opstå konflikter mellem børnene, hvor jeg kunne tiltræde med det samme. Der opstod en situation, hvor der var to drenge der havde en konflikt imellem dem. Jeg gik over til begge drenge og spurgte om, hvad de havde lyst til at lave, men jeg spurgte dem ikke på samme tid. De svarede mig på, at de kunne lide, at stå på løbehjul, så derfor besluttede jeg mig for at lave en aktivitet som hedder stafet løbehjul. Denne aktivitet var medvirkende til, at skabe en relation iblandt disse to drenge, hvor aktiviteten er det fælles tredje, som resulterede i en konfliktnedtrapning, hvor drengene blev inkluderet i et fællesskab med hinanden.  

Det er fint med konfliktnedtrapning og lyder til at have været en succes

...nu ved jeg ikke hvad konflikten gik ud på, men nogle gange er det også godt at få talt sammen med børnene om konflikten. 

Men det har ikke så meget med den situationsfornemmelse som dine kollegaer mener du mangler at gøre - det er så vidt jeg kan forstå mest ift. personalegruppen - har jeg forstået det rigtigt? 

Lige det med jeres rollefordeling kan jeg ikke svare dig på hvorvidt det sådan man bør handle. Jeg ved ikke hvad pæd. B var optaget af, jeg ved ikke om de har en forventning om at du fortæller hvilken del af gården du vil tage dig af osv. Men lige her synes jeg det har noget med kommunikationen i personalegruppen at gøre.

jeg har lagt mærke til at du ofte skriver "så du ikke bliver til et irritationsmoment" - har du fået at vide at du bliver det nogle gange? 

Anmeld

26. september 2014

Rixer skriver:

Er der en du kan anbefale som du kender til ?

Perifer deltagelse..

Jeg ved godt at jeg skal tænke selv og ikke spørge om alt, nogen gange må man selv komme ind i kampen.

Jeg vil gør det jeg kan for at komme i klubben igen, men jeg tror ikke at jeg har en chance for det, nu har jeg mulighed for at vise det i SFO

hvad skal jeg især gøre ?? (nogen ting du har sagt)

Vise interesse for børnene mener du at jeg skal være spørgende til hvad de interesser sig for eller spotte hvor gik det godt da de to mødtes og måske lave samme aktivitet for dem hvor målet er at inkludere hvor jeg inkluderer børnene og at de er fælles om aktiviteten og at de kommer i en social kontekst med hinanden

Du er meget optaget af aktiviter og få børn til at lege sammen for så bliver de inkluderet - men  nej det er ikke det jeg mener. Det er ikke så meget at skabe relationer børn imellem - men du skal skabe gode relationer til børnene.

Jeg mener at du skal udvise interesse for deres person og ikke kun om de kan lide at lege med LEGO og så sætte en LEGO aktivitet igang. Det er ikke altid nødvendigt med en masse aktiviter - nogle gange er det at sidde og tegne krusseduller og sludre lige så værdifuldt. 

Anmeld

26. september 2014

Rixer

Det er fint med konfliktnedtrapning og lyder til at have været en succes

...nu ved jeg ikke hvad konflikten gik ud på, men nogle gange er det også godt at få talt sammen med børnene om konflikten. 

Men det har ikke så meget med den situationsfornemmelse som dine kollegaer mener du mangler at gøre - det er så vidt jeg kan forstå mest ift. personalegruppen - har jeg forstået det rigtigt? 

Lige det med jeres rollefordeling kan jeg ikke svare dig på hvorvidt det sådan man bør handle. Jeg ved ikke hvad pæd. B var optaget af, jeg ved ikke om de har en forventning om at du fortæller hvilken del af gården du vil tage dig af osv. Men lige her synes jeg det har noget med kommunikationen i personalegruppen at gøre.

jeg har lagt mærke til at du ofte skriver "så du ikke bliver til et irritationsmoment" - har du fået at vide at du bliver det nogle gange? 

altså ja, og jeg har været til møde igår med vejleder fra sem og det er første gang at sådan noget her sker for mig.

Jeg har ingen situationsfornemmelse, mener de og jeg arbejder hårdt at erhverve det.

Jeg er et irritationsmoment, men det synes jeg ikke at jeg er mere, jeg går ikke ind og afbryder to pædagoger der snakker

Jeg vil gerne det her det siger selv lederen men jeg vil næsten alt på en gang også siger de at jeg søger anerkendelse

Det gjorde jeg i starten også det der med irritationsmoment men der er kommet meget mere ro

men der er et problem mere og det er den sociale forståelse

Den får jeg nok tacklet men jeg ved ikke hvordan men det er som om jeg ender i den anden grøft hvor jeg ikke tør at sige noget eller tør at lave aktiviteter for jeg føler mig overvåget hele tiden og når man føler det bliver man usikker.

Jeg skal nok lad være med at komme konklusioner hele tiden men undre mig hvorfor jeg gør det  

Anmeld

26. september 2014

Rixer skriver:

Aflægge

Tillægge

Lad vær med at kommenter på alt

Ro på

Ikke bland dig

Aflæs kollega

Ikke gå i forsvarsposition

Agere i forhold til personale

Undgå at prale

Giv plads til andre

Undgå søgen efter anerkendelse

Lyt

Konklusioner

Undringer

Ikke bryd ind

Forstå dine kollegaer

Ikke gå ind i alt

Hav situationsfornemmelse

Alle har ikke tid dig altid

Skab en god kemi med kollega

Gensidig respekt overfor kollega

Gør som dine kollegaer siger FØRSTE gang

Agere i forhold til børn

Aflæs børn

Hav samarbejde

Stik fingeren i jorden

Motiverende

Interesseret

Tålmodighed

DU ER PÅ ARBEJDE

Aflæs kropssprog

Hvad er det? Er spalten til venstre hvad din vejleder mener du skal arbejde med? 

Jeg kom lige til at tænke på - hvis du ikke helt forstår hvad din vejleder mener du skal arbejde med så må du jo spørge om hun kan uddybe og hvis du ikke ved hvordan du ændrer på det - så må du bede vejlederen om at hjælpe dig. 

Hun kunne komme med et eksempel hvor hun ikke syntes du havde situationsfornemmelse hvor i sammen taler om "hvad skete der der? hvorfor gik det galt? hvad kan du gøre anderledes til en anden gang? Altså hun er jo din vejleder så må hun jo vejlede dig 

Anmeld

26. september 2014

Rixer

Du er meget optaget af aktiviter og få børn til at lege sammen for så bliver de inkluderet - men  nej det er ikke det jeg mener. Det er ikke så meget at skabe relationer børn imellem - men du skal skabe gode relationer til børnene.

Jeg mener at du skal udvise interesse for deres person og ikke kun om de kan lide at lege med LEGO og så sætte en LEGO aktivitet igang. Det er ikke altid nødvendigt med en masse aktiviter - nogle gange er det at sidde og tegne krusseduller og sludre lige så værdifuldt. 

Jeg sludrede og tegnede og sad stille og roligt børnene kom til mig i dag faktisk. Jeg tegnede rigtig mange tegninger til P. Han kan godt lide at tegne og han elsker pokemon kort kunne jeg se, men han er en dreng der søger meget voksen, især hvis man har en god relation til ham.

Jeg har rigtig gode relationer til alle børn faktisk, de kan virkelig godt lide mig som person, nogen gange får jeg den her kommentar når de skal hentes det er godt vi har dig, og jeg kan godt lide dig og sådan også til usu skal vi ha dig Yesss, jeg gider ikke og have Jakob, du er meget sødere

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.