hjælp til situationsfornemmelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.815 visninger
44 svar
32 synes godt om
26. september 2014

Rixer

Hey

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp.

Jeg står i en situation som studerende og det er ikke med vilje men om i kunne give mig råd til at finde balance gangen mellem at være spørgende eller ikke spørgende. Nogle råd til social forståelse en anden måde at være på agtigt 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Rixer skriver:

Hey

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp.

Jeg står i en situation som studerende og det er ikke med vilje men om i kunne give mig råd til at finde balance gangen mellem at være spørgende eller ikke spørgende. Nogle råd til social forståelse en anden måde at være på agtigt 

Når du skriver en anden måde - hvad gør du hidtil som er åbenbart ikke passer sig? Det er lettere at skrive forslag til hvordan du skal lave om hvis man ved hvad man skal lave om på - medmindre jeg slet ikke forstår hvad du spørge om. 

Anmeld

26. september 2014

Rixer

Jamen det er en social sammenhæng der er tilknyttet til min personlighed mener de. De sagde f.eks. hvis jeg skal være en flue på væggen så er det kun det jeg skal være. og intet andet så skal jeg ikke sige ssh for at hjælpe min vejleder.

Der var en dag jeg kom til at sige yes hvorfor et barn fordi jeg vandt i bagammon og jeg mente faktisk det var på den måde vi havde en god relation på, men de mener sådan skal du ikke være, der mangler du simpelthen situationsfornemmelse.. Jeg mener hvis han ikke lære og tabe hvornår skal han så lære det ? Drengen går altså i 5.

Jeg finder meget latterligt og jeg har ikke oplevet noget lign. i de andre klubber jeg har været i før.

Nu skal jeg finde en balancegang mellem hvornår jeg må spørge om noget og hvornår jeg ikke må spøørge om noget

Jeg har virkelig brug for hjælp til det her punkt. Eller gode råd i hvert fald så jeg kan bearbejde på det

Det er som om at man ender i en grøft synes jeg, så skal jeg til at tænke mig om hver gang jeg skal spørge ?? Det virker meget Robot agtigt synes jeg

Anmeld

26. september 2014

Selvfølgelig skal du tænke dig om hvis du mangler situationsfornemmelsen. 

Du må spørge dig selv inden du vil spørge om noget: "er det noget der kan vente til et andet tidspunkt?" "Er det noget den pågældende vil føle sig stødt af/ blive ked af det osv. og er det så det rigtige tidspunkt at spørge og i den rigtige sociale kontekst" "er det jeg vil spørge om, noget børnene skak høre?" 

Lige det med "yes" så synes jeg det kommet an på hvordan du sagde det samt hvordan dit kropssprog og mimik har været da du sagde det  - har det været hånende og det måske er et barn der har lidt svært ved at tabe så er det ikke så smart. Det kan også være det er et barn som har det rigtig skidt og kæmper med flere ting g ikke har brug for flere nederlagsfølelser. Men dette betyder at du skal interessere dig for børnene - lære dem at kende, lær at kunne læse dem, er barnet glad, er der noget der trykker barnet osv. Det handler ikke kun om at være tilstede og spille et spil med dem, men også om at udvise interesse for barnet. 

Anmeld

26. september 2014

Rixer skriver:

Jamen det er en social sammenhæng der er tilknyttet til min personlighed mener de. De sagde f.eks. hvis jeg skal være en flue på væggen så er det kun det jeg skal være. og intet andet så skal jeg ikke sige ssh for at hjælpe min vejleder.

Der var en dag jeg kom til at sige yes hvorfor et barn fordi jeg vandt i bagammon og jeg mente faktisk det var på den måde vi havde en god relation på, men de mener sådan skal du ikke være, der mangler du simpelthen situationsfornemmelse.. Jeg mener hvis han ikke lære og tabe hvornår skal han så lære det ? Drengen går altså i 5.

Jeg finder meget latterligt og jeg har ikke oplevet noget lign. i de andre klubber jeg har været i før.

Nu skal jeg finde en balancegang mellem hvornår jeg må spørge om noget og hvornår jeg ikke må spøørge om noget

Jeg har virkelig brug for hjælp til det her punkt. Eller gode råd i hvert fald så jeg kan bearbejde på det

Det er som om at man ender i en grøft synes jeg, så skal jeg til at tænke mig om hver gang jeg skal spørge ?? Det virker meget Robot agtigt synes jeg

Jeg synes du skal se dig heldig stillet - det ser ud til du er havnet et sted hvor de kræver faglighed men hvor du også kan vokse personligt. 

Anmeld

26. september 2014

Rixer

mor:) skriver:

Selvfølgelig skal du tænke dig om hvis du mangler situationsfornemmelsen. 

Du må spørge dig selv inden du vil spørge om noget: "er det noget der kan vente til et andet tidspunkt?" "Er det noget den pågældende vil føle sig stødt af/ blive ked af det osv. og er det så det rigtige tidspunkt at spørge og i den rigtige sociale kontekst" "er det jeg vil spørge om, noget børnene skak høre?" 

Lige det med "yes" så synes jeg det kommet an på hvordan du sagde det samt hvordan dit kropssprog og mimik har været da du sagde det  - har det været hånende og det måske er et barn der har lidt svært ved at tabe så er det ikke så smart. Det kan også være det er et barn som har det rigtig skidt og kæmper med flere ting g ikke har brug for flere nederlagsfølelser. Men dette betyder at du skal interessere dig for børnene - lære dem at kende, lær at kunne læse dem, er barnet glad, er der noget der trykker barnet osv. Det handler ikke kun om at være tilstede og spille et spil med dem, men også om at udvise interesse for barnet. 

Jeg lytter til dit råd.

Jeg agere efter dit råd

Så har jeg i hvert fald lært noget !!

Har du andre råd til social forståelse

noget mellem kollega

Er der en bog/teori/litteratur du kender til jeg kan læse om.

Anmeld

26. september 2014

Rixer

Lær at kunne læse dem?

Anmeld

26. september 2014

Rixer skriver:

Lær at kunne læse dem?

Ja se på deres kropssprog, mimik og tænk over hvad de siger - det er mere afslørende end man tror.

Anmeld

26. september 2014

Rixer

mor:) skriver:

Ja se på deres kropssprog, mimik og tænk over hvad de siger - det er mere afslørende end man tror.

kan du give to forskellige eksempler på det.. Så jeg kan tage det med.

Det her gælder vel også for kollega tænker jeg

Anmeld

26. september 2014

Rixer skriver:

Jeg lytter til dit råd.

Jeg agere efter dit råd

Så har jeg i hvert fald lært noget !!

Har du andre råd til social forståelse

noget mellem kollega

Er der en bog/teori/litteratur du kender til jeg kan læse om.

Jamen være ikke privat hvis der ikke tales privat. 

Når du spørge om noget så husk at UNDRE dig så det ikke kommer til at lyde anklagede. 

Situationsfornemmelsen er ikke noget teori, det er ikke noget du kan læse dig til. Det lærer du af erfaring. Når du siger noget og det åbenbart ikke hørte sig til lige i den kontekst du var i - kan du så ikke se det på de andre kollegaer eller på stemningen i rummet der ændrer sig osv. Du skal sådan set lærer at aflæse de forskellige situationer og så reflektere over dem: hvad var det der skete der? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.